
Väčšina dievčat túži po drahej kozmetike. Ak ju náhodou nedostali už na Mikuláša, privítali by ju pod stromčekom. Rodičia tínedžerov, majú na čo utrácať. Ich deti majú rady značky. FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Topánky od Baťu, kozmetika od Avonu, tričko z Lacoste. Nejeden rodič si nad predstavou svojej dospievajúcej ratolesti o správnom darčeku zúfa a dúfa, že pod stromčekom neohrnie nos.
„Rifle chcem značky Lee a bundu značky Hummel,“ hovorí svojim rodičom neskromne 18-ročný Juraj. Oni vidia rozdiel medzi ošúchanými značkovými či neznačkovými džínsami len v cene. „Jednoznačne by som sa najviac potešila francúzskemu parfumu Dune,“ hovorí 26-ročná podnikateľka Andrea.
Mladá učiteľka Jana Marková (25) z Košíc by si značkové oblečenie veľmi rada kúpila, no šetrí na byt, a tak si ho len obzerá. Značke Green Line však neodolá pri kozmetike a značkové musia byť aj topánky. Nakupuje ich najmä u Baťu.
„Značkové oblečenie si nekupujem,“ tvrdí študent filozofie Peter z Bratislavy. „Peniaze radšej vrazím do kníh.“ Značková však podľa neho musí byť elektronika. Pokiaľ ide o cigarety, je závislý od značky West.
Neprekonateľná túžba po značkovom oblečení postihla hlavne mladú generáciu. „Aj oblečenie je spôsobom, ako sa zaradiť do istej skupiny, ako sa odlíšiť od väčšiny,“ tvrdí sociologická štúdia. Závislosť od loga výrobcu sa pomaly, ale iste rozširuje aj medzi slovenskú mládež. Záleží na solventnosti rodičov, prípadne jej vlastnej, či sa túžby naplnia.
Aká značka letí?
Pri akých druhoch tovaru je pre mladých dôležitá značka? S ktorou značkou sa najviac stotožňujú?
Odpovede na tieto otázky zisťoval prieskum, ktorý v lete robila agentúra Dicio medzi tisíckou mladých respondentov od 16 do 26 rokov. Závery zverejnil mesačník Stratégie. Značku podľa prieskumu nepovažuje za dôležitú len 14 percent opýtaných a pätnásťroční si na značkové oblečenie potrpia oveľa viac ako 25-roční.
Mladá generácia najradšej nakupuje značkové oblečenie a topánky, s dospievaním skôr ako záľuba prichádza nutnosť venovať sa nákupom potravín. Knihy s obľubou nakupuje len štvrtina opýtaných.
Mladší (15-16-roční) považujú značku za dôležitú pri nákupe oblečenia, obuvi, športového oblečenia, ale aj pri kúpe prípravkov starostlivosti o pleť, vlasovej kozmetiky. Vekom sa však vkus mení a záujem o značkové oblečenie, topánky či vlasovú kozmetiku a spotrebnú elektroniku klesá.
U starších (25-26-ročných) rastie skôr záujem o značkové spotrebiče do domácnosti, značkové parfumy a dezodoranty, bielu techniku.
Aj v predajniach s elektronikou si mladší skôr obzerajú značkové walkmany, magnetofóny, starší vyberajú značkovú bielu techniku a spotrebiče do domácnosti - vysávače, žehličky, mikrovlnky. Mladší uprednostňujú firmu Sony, starší Philips či Panasonic.
Zmeny v móde -násťročných sú veľmi rýchle. Na Západe práve letí tzv. rýchloobrátková móda - po polroku sú nohavice staré, a tak sa vypredávajú aj za zlomkové ceny. Slovensko je v tomto ešte stále pozadu, výnimkou je len pár predajní vo veľkých mestách.
Typickou značkou oblečenia mladých ľudí je Kenvelo, HIS a Colin‘s. Pri športovom oblečení najviac letí v mladšej skupine Adidas a Nike, v staršej zase Puma, ale vekom celkovo záujem o značkovú športovú obuv klesá a do hry vstupujú napríklad topánky od Baťu.
Kto ovplyvňuje vkus?
Spotrebiteľské zvyklosti mladých ľudí závisia v prvom rade od príjmov ich rodičov, neskôr od ich vlastných. Vkus ovplyvňuje škola či prostredie, v ktorom sa pohybujú. Práve tí mladší -násťroční sú ľahšie ovplyvniteľní, tí starší už dajú skôr na svoju vlastnú skúsenosť.
Podľa popisku na tovare sa mladí takmer neriadia. Podobne je to aj s reklamou. Opýtaní svorne popierali, že by jej podliehali. Skôr však na reklamu dajú mladší (7 %) ako starší (1,5 %).
Aj značková závislosť mladých sa líši podľa regiónu. Iná je vo veľkých mestách, iná v mladých mestečkách či na vidieku. V mestách mladí uprednostňujú tovar, ktorý sa dá predviesť - oblečenie, obuv. Na vidieku prevláda skôr tovar, ktorý sa neukazuje (vlasová kozmetika, biela technika).