1996 – Vytvorenie 8 krajov odsúdili všetky vtedajšie opozičné strany.
august – september 1998 – Decentralizácia verejnej správy predvolebne sľubujú SDK, SDĽ, SOP a SMK.
november 1998 – Reforma verejnej správy sa stáva dôležitým bodom Programového vyhlásenia vlády .
august 1999 – Vláda schvaľuje stratégiu reformy.
január 1999 – Splnomocnenec Nižňanský predkladá vláde koncepciu decentralizácieverejnej správy.
marec 2000 – SDĽ odmieta o reforme rokovať, kým sa nevyjasní kauza Košovan.
apríl 2000 – Vláda prijíma koncepciu decentralizácie vo variantnej podobe, odsúhlasuje symetriu.
máj – jún 2000 – Porovnávanie modelov 12+12 a 8+8. Zhoda nezávislých expertov a ministerstva vnútra v tom, že 12+12 je výhodnejší.
jún 2000 – Vláda schvaľuje 12 vyšších územných celkov a ruší pred rokom schválené termíny na predloženie základných reformných zákonov.
august 2000 – SMK trvá na Komárňanskej župe.
december 2000 – SMK odmieta rokovať o reforme, kým sa nevyrieši charta menšinových jazykov.
január 2001 – SMK nástojí na Komárňanskej župe, SOP navrhuje model 8+8.
marec 2001 – SDK, KDH, SDĽ, SOP sa dohodnú na modele 12+12. SMK chce Komárňanskú župu. V tom istom mesiaci orgány SOP a SDĽ odsúhlasia 8+8. Koalícia sa rozhodne pre zúženú decentralizáciu.
2001 – Vláda schvaľuje návrh zákona
4. júl 2001 – parlament schvaľuje zákony s takými zmenami, že Viktor Nižňanský a Ivan Mikloš sa od nich dištancujú. SDĽ a väčšia časť SOP spolu s opozíciou schvaľuje 8 VÚC bez úpravy hraníc súčasných krajov.