Do chorvátskeho prístavu vedú dve ropné cesty, ktoré sa odpájajú na Ukrajine. Jedna cez Slovensko a druhá, ktorá je zároveň aj kratšia, cez Maďarsko. Zástupca riaditeľa divízie pre spracovanie a prepravu ropy spoločnosti Jukos Jurij Dmitrijevič Ivanov nedávno povedal, že trasa cez Maďarsko je lacnejšia a vzhľadom na prepravu ropy cez Slovensko preto „ostávajú otvorené otázky nákladov a kapacít“. Denník SME o tom informoval minulý štvrtok.
Podľa Czucza však už Transpetrol podpísal dohodu s maďarskou ropnou spoločnosťou MOL. „Dohodli sme sa, že z objemu piatich miliónov ton ropy prepravia ropovody vo vlastníctve spoločnosti MOL 1,5 milióna ton a ropovodmi Transpetrolu bude v prvej fáze ročne prepravených 3,5 milióna ton,“ povedal Czucz. Rusko plánuje postupne prepravu novej ropy zvýšiť až na 15 miliónov ton ročne. MOL s Transpetrolom budú potom prepravu zabezpečovať podľa svojich technických možností, teda najmä podľa vyťaženosti svojich potrubí. Ropovody vedúce cez Slovensko sa v súčasnosti využívajú len na 46 percent.
Podmienkou projektu je prepojenie ropovodov Adria a Družba. Dôležitá finálna časť Adrie 178-kilometrová totiž vedie iba v opačnom smere - od mora do mesta Sisak, kde sa ropa koncentruje. Ropovod treba prestavať na obojsmernú „ropnú diaľnicu“. Ruská ropa potom bude môcť prúdiť od nálezísk až do Omišajľu, kde sa bude plniť do supertankerov s kapacitou aj 350-tisíc ton.
Projekt, do ktorého sa zapája Rusko, Bielorusko, Ukrajina, Slovensko, Maďarko a Chorvátsko už schválilo spolu osem ropných spoločností pôsobiacich v týchto krajinách. Dnes sa v Záhrebe očakáva aj podpis dohody na úrovni zástupcov vlád. „Jednotlivé vlády by mali ropným spoločnostiam poskytnúť na základe dohody pomoc pri stanovení jednotnej tranzitnej tarify na dodatočný objem ropy od bielorusko-ukrajinskej hranice až do prístavu Omišajľ,“ povedal Czucz. V návrhu dohody, ktorý minulú stredu odsúhlasila slovenská vláda, sa uvádza predpokladaná tarifa na úrovni 0,64 dolára za tranzit tony ropy na sto kilometrov.
TOMÁŠ KURTANSKÝ