Na čo je dobrý ombudsman

Pri uplatnení základných občianskych práv a slobôd v každodennom živote by sa mal každý domôcť bez zbytočných formalít rýchlej právnej ochrany v prípade, ak sa domnieva, že sú jeho práva a slobody akýmkoľvek spôsobom porušené.

Práve preto „vznikol“ na Slovensku inštitút ombudsmana. Jeho úlohou je, neformálne povedané, byť advokátom občianskych záujmov a často tak trochu bojovníkom proti „svojvôli“ štátu. Prvým slovenským ombudsmanom sa stal Pavel Kandráč, ktorého zvolil parlament v marci 2002 na päťročné obdobie. Do pôsobnosti ombudsmana patrí náprava nesprávnych úradných postupov, pomoc ľuďom nespokojným s vybavením svojej veci alebo tým, ktorí sú nespokojní s nečinnosťou úradov alebo s prístupom ich zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vzhľadom na relatívne krátke pôsobenie slovenského ombudsmana v úrade, za ktoré neprezentoval ucelené riešenie prípadov (ktoré niekedy môže trvať až niekoľko mesiacov), uvádzame na ilustráciu prípady z praxe českého ombudsmana Otakara Motejla (pozri rámček). Právomoci obidvoch ombudsmanov sú porovnateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Čo nemôže a čo môže?

Ombudsman nemôže zrušiť alebo zmeniť rozhodnutie žiadneho orgánu. Právomoc ombudsmana sa nevzťahuje na konanie, rozhodovanie Národnej rady SR, prezidenta, vlády, Ústavného súdu, Najvyššieho kontrolného úradu, spravodajských služieb, vyšetrovateľov policajného zboru, na prokuratúru a na súdy s výnimkou štátnej správy súdov.

Ombudsman má prístup k všetkým materiálom orgánov verejnej správy, a to bez ohľadu na stupeň ich utajenia. Preto má oprávnenie oboznamovať sa s utajovaným skutočnosťami a môže sa tak účinne podieľať na ochrane základných práv a slobôd fyzických i právnických osôb.

Môže konať na základe podnetu, ale aj bez podnetu - z vlastnej iniciatívy. Môže príslušný orgán upozorniť, že jeho rozhodnutie alebo konanie je nesprávne alebo je nečinný. Ak tento orgán neurobí vo veci nápravu alebo urobí nedostatočnú nápravu, verejný ochranca práv sa môže obrátiť aj na nadriadený orgán, a ak taký neexistuje, môže sa obrátiť priamo na vládu.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa obrátiť na ombudsmana

Neobracajte sa na ombudsmana hneď, keď ste nespokojný s rozhodnutím miestneho alebo štátneho orgánu. Ak máte problém s orgánmi samosprávy a štátnej správy, kontaktujte najprv príslušný orgán, ktorý konal alebo mal konať vo vašej veci. Styk s úradmi nie je jednoduchou záležitosťou, vyžaduje si veľké množstvo potvrdení, údajov a času. A práve pre efektívne využívanie času je vhodné osvojiť si niekoľko jednoduchých pravidiel, ktoré vám môžu značne zjednodušiť styk s úradmi.

1. príprava - pri kontakte s úradom musíte vedieť, čo chcete (pomôže, ak si to predtým napíšete na papier).

2. robte si záznamy - robte si poznámky, zistite si mená a funkcie zamestnancov, s ktorými prídete do kontaktu, a uschovajte si celú korešpondenciu s úradmi. Nechajte si potvrdiť od príslušného zamestnanca, ktoré doklady potrebujete na riešenie svojej veci, ušetríte si tak zbytočné behanie a vyhnete sa „šikanovaniu“ zo strany úradu.

SkryťVypnúť reklamu

3. pýtajte sa - pýtajte sa, prečo orgán konal tak, ako konal, žiadajte zamestnancov, aby povedali, na základe ktorého zákona, nariadenia alebo vyhlášky a pravidla v ňom obsiahnutého rozhodli.

4. stretnite sa s kompetentnými - nenahnevajte sa na prvého zamestnanca, ktorého stretnete, ten zvyčajne nemôže zmeniť, ako bola vaša vec rozhodnutá (nerozhodnutá). Ak nemôžete vyriešiť vec sám, snažte sa hovoriť s nadriadeným príslušného zamestnanca, pýtajte sa, kým vám nevysvetlia, čo sa stalo a prečo.

5. pozorne si čítajte všetko, čo vám úrady pošlú (aj drobné písmo) - dá sa tým predísť nedorozumeniam. Proti rozhodnutiam úradov sa dá odvolať, ale treba to stihnúť v príslušnej zákonom stanovenej lehote. Snažte sa preto dodržiavať pravidlá, formu a termín podania odvolania. Je dobré nechať si potvrdiť poslanie odvolania na pošte alebo príslušným úradníkom v mieste sídla úradu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ste dodržali uvedené pravidlá a váš problém napriek tomu ešte stále nie je vyriešený, je vhodné obrátiť sa na ombudsmana.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 393
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 990
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 215
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 103
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 784
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 652
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu