Práve preto „vznikol“ na Slovensku inštitút ombudsmana. Jeho úlohou je, neformálne povedané, byť advokátom občianskych záujmov a často tak trochu bojovníkom proti „svojvôli“ štátu. Prvým slovenským ombudsmanom sa stal Pavel Kandráč, ktorého zvolil parlament v marci 2002 na päťročné obdobie. Do pôsobnosti ombudsmana patrí náprava nesprávnych úradných postupov, pomoc ľuďom nespokojným s vybavením svojej veci alebo tým, ktorí sú nespokojní s nečinnosťou úradov alebo s prístupom ich zamestnancov.
Vzhľadom na relatívne krátke pôsobenie slovenského ombudsmana v úrade, za ktoré neprezentoval ucelené riešenie prípadov (ktoré niekedy môže trvať až niekoľko mesiacov), uvádzame na ilustráciu prípady z praxe českého ombudsmana Otakara Motejla (pozri rámček). Právomoci obidvoch ombudsmanov sú porovnateľné.
Čo nemôže a čo môže?
Ombudsman nemôže zrušiť alebo zmeniť rozhodnutie žiadneho orgánu. Právomoc ombudsmana sa nevzťahuje na konanie, rozhodovanie Národnej rady SR, prezidenta, vlády, Ústavného súdu, Najvyššieho kontrolného úradu, spravodajských služieb, vyšetrovateľov policajného zboru, na prokuratúru a na súdy s výnimkou štátnej správy súdov.
Ombudsman má prístup k všetkým materiálom orgánov verejnej správy, a to bez ohľadu na stupeň ich utajenia. Preto má oprávnenie oboznamovať sa s utajovaným skutočnosťami a môže sa tak účinne podieľať na ochrane základných práv a slobôd fyzických i právnických osôb.
Môže konať na základe podnetu, ale aj bez podnetu - z vlastnej iniciatívy. Môže príslušný orgán upozorniť, že jeho rozhodnutie alebo konanie je nesprávne alebo je nečinný. Ak tento orgán neurobí vo veci nápravu alebo urobí nedostatočnú nápravu, verejný ochranca práv sa môže obrátiť aj na nadriadený orgán, a ak taký neexistuje, môže sa obrátiť priamo na vládu.
Kedy sa obrátiť na ombudsmana
Neobracajte sa na ombudsmana hneď, keď ste nespokojný s rozhodnutím miestneho alebo štátneho orgánu. Ak máte problém s orgánmi samosprávy a štátnej správy, kontaktujte najprv príslušný orgán, ktorý konal alebo mal konať vo vašej veci. Styk s úradmi nie je jednoduchou záležitosťou, vyžaduje si veľké množstvo potvrdení, údajov a času. A práve pre efektívne využívanie času je vhodné osvojiť si niekoľko jednoduchých pravidiel, ktoré vám môžu značne zjednodušiť styk s úradmi.
1. príprava - pri kontakte s úradom musíte vedieť, čo chcete (pomôže, ak si to predtým napíšete na papier).
2. robte si záznamy - robte si poznámky, zistite si mená a funkcie zamestnancov, s ktorými prídete do kontaktu, a uschovajte si celú korešpondenciu s úradmi. Nechajte si potvrdiť od príslušného zamestnanca, ktoré doklady potrebujete na riešenie svojej veci, ušetríte si tak zbytočné behanie a vyhnete sa „šikanovaniu“ zo strany úradu.
3. pýtajte sa - pýtajte sa, prečo orgán konal tak, ako konal, žiadajte zamestnancov, aby povedali, na základe ktorého zákona, nariadenia alebo vyhlášky a pravidla v ňom obsiahnutého rozhodli.
4. stretnite sa s kompetentnými - nenahnevajte sa na prvého zamestnanca, ktorého stretnete, ten zvyčajne nemôže zmeniť, ako bola vaša vec rozhodnutá (nerozhodnutá). Ak nemôžete vyriešiť vec sám, snažte sa hovoriť s nadriadeným príslušného zamestnanca, pýtajte sa, kým vám nevysvetlia, čo sa stalo a prečo.
5. pozorne si čítajte všetko, čo vám úrady pošlú (aj drobné písmo) - dá sa tým predísť nedorozumeniam. Proti rozhodnutiam úradov sa dá odvolať, ale treba to stihnúť v príslušnej zákonom stanovenej lehote. Snažte sa preto dodržiavať pravidlá, formu a termín podania odvolania. Je dobré nechať si potvrdiť poslanie odvolania na pošte alebo príslušným úradníkom v mieste sídla úradu.
Ak ste dodržali uvedené pravidlá a váš problém napriek tomu ešte stále nie je vyriešený, je vhodné obrátiť sa na ombudsmana.