
Mapka
Ruská strana projektom sleduje zvýšenie dodávok svojej ropy na svetové trhy o 15 miliónov ton ročne. Po prepojení ropovodov bude môcť ruská ropa prúdiť z nálezísk až do chorvátskeho prístavu Omišajľ. Ten otvára atraktívne možnosti vývozu ropy po mori do Severnej Ameriky. Ruská spoločnosť Jukos kontrolujúca aj slovenský Transpetrol chce v Spojených štátoch získať nové doteraz nedostupné trhy.
Využitie plynovodov na slovenskom území klesá a v súčasnosti nie je ani polovičné. Jukos sa zaviazal zvýšiť tranzit ropy cez Slovensko pri privatizácii Transpetrolu. Či sa o to postará prepojením ropovodov Družba a Adria, je otázne.
Podľa znenia dohody má byť prepravná tarifa stanovená na 0,64 dolára za tranzit tony ropy na sto kilometrov. Dĺžka ropovodu Adria na Slovensku je len 8,5 kilometra, a to z mesta Šahy po obec Tupá na hranici s Maďarskom. Aby mal projekt prínos pre Slovensko, musela by ropa prúdiť cez Družbu a v Šahách zmeniť smer na Adriu. Tu však zostávajú otvorené otázky ohľadne nákladov a kapacity. Povedal to zástupca riaditeľa divízie na spracovanie a prepravu ropy Jukosu a člen dozornej rady Transpetrolu Jurij Dmitrijevič Ivanov.
Ruská strana prioritne uvažuje o trase z ukrajinského Užhorodu do maďarského Százhalombatu, kde sa pripája na Adriu a potom ďalej až do Omišajľu. „Keďže táto trasa je kratšia aj lacnejšia, využíva sa prednostne a preprava cez slovenský úsek ropovodu Družba sa realizuje až v prípade, keď je maďarský úsek úplne vyťažený,“ povedal Ivanov.
Prepojenie plynovodov spočíva v dobudovaní 178-kilometrového úseku z Omišajľu do Sisaku na obojsmernú „ropnú diaľnicu“. Teraz je možná cesta ropy iba v smere od prístavu, kde sa vykladá z tankerov do Sisaku. Po dobudovaní druhého smeru sa bude môcť ropa prepravovať z Omišajľu supertankermi. „Ekonomická efektívnosť prepravy ruskej ropy do Severnej Ameriky pri súčasných cenách hovorí jedine v prospech prepravy supertankermi. Rusko však nemá prístavy s dostatočnou hĺbkou. Omišajľ umožňuje zakotvenie aj supertankerov s kapacitou 350-tisíc ton (2,5 milióna barelov) ropy,“ píše sa v decembrovom vydaní Yukos Revue.
TOMÁŠ KURTANSKÝ