Vyhľadávač Google bol aktualizovaný a vďaka tomuto kroku prekonal rekord. Vyhľadávač momentálne indexuje viac ako 3 miliardy dokumentov. Podľa vlastných údajov je to presne 3 083 324 652 webstránok.
Ďalšou zaujímavosťou je, že pribudla aj poľská (google.pl) a thajská verzia vyhľadávača (google.co.th). Počet regionálnych verzií sa tak zvýšil na 36.
Prekvapujú aj Google AdWords. Pracovník portálu alpenland.com zistil napríklad, že pojem „hlava“ Google ako inzertný text neakceptuje. Pojem je možno neslušný. Iné časti tela, tekutiny, atď. sú bezovšetkého akceptované, čiastočne aj v slangu.
http://www.google.com
http://www.researchbuzz.com/news/2002/nov7nov1302.shtml#googleadds
http://www.alpenland.com/
Web európskeho ombudsmana
Nové stránky európskeho ombudsmana naznačujú, ako budú v budúcnosti vyzerať stránky EÚ. Informácie sú k dispozícii v 24 jazykoch. Zohľadnené boli aj jazyky krajín, ktoré by mohli patriť k EÚ po jej rozšírení.
http://www.euroombudsman.eu.int/home/en/default.htm
Zmazané neaktívne stránky na Ukrajine
Na Ukrajine panujú prísne pravidlá. Viac ako 7000 stránok z 25 000 tých, ktoré boli zaregistrované pod doménou .com.ua, boli zrušené, pretože boli neaktívne. V minulom roku boli sformulované nové smernice pre udeľovanie domén. Stanovilo sa, že do 3. novembra 2002, 23:59, musia byť uvedené do prevádzky všetky domény. Ukrajinský administrátor sa tak prispôsobil medzinárodným normám, pretože zápis na server mien („v prevádzke“) vyžadujú aj iné udeľovacie miesta.
Ghostzilla
Ghostzilla (Open Source) je rozšírenie Mozilly a umožňuje surfovať prostredníctvom prakticky každej aplikácie. „Maskovaný“ browser môže napríklad vzbudiť na monitori dojem, že používateľ pracuje s nejakým dokumentom. Takisto môže „klamať“, že surfer využíva Microsoft Internet Explorer, avšak v skutočnosti pracuje s Mozillou.
AltaVista Relaunch
AltaVista podnikla „skrášľujúce kroky“. Nový layout, ale aj nové vyhľadávacie funkcie majú dodať bývalému najlepšiemu vyhľadávaču znova viacej uznania. Nový dizajn pôsobí oveľa prehľadnejšie ako predtým. Skoro by sa dalo povedať, že vo svojej úspornosti pripomína trochu Google. Avšak grafických bannerov sa vyhľadávač celkom nevzdal. Na stranách s výsledkami je zaradených dokonca viac bannerov v rôznych formátov ako doposiaľ.
Americká verzia (us.altavista.com) sa takisto istým spôsobom prispôsobila Googlu. Aspoň pri často vyhľadávaných pojmoch ako napríklad „domain names“. Tu sa navyše zjavia na pravej strane sponzorované linky vo forme tabuliek, ktoré veľmi pripomínajú Google. Na rozdiel od Google sa sponzorované linky nenachádzajú len na pravom okraji obrazovky - sú aj nad „skutočnými“ výsledkami vyhľadávača. Slovo „skutočné“ stojí v úvodzovkách preto, lebo Danny Sullivan v SearchEnginewatch ukázal, že platené zaradenie na index má dopad na ranking.
Nemeckí používatelia sa môžu tešiť. AltaVista má vyhľadávač správ, ktorý na rozdiel od Google zahŕňa aj nemecké médiá. A aj funkcia AltaVista Prisma je v nemčine. Táto funkcia sprostredkuje heslá, ktoré môžu sprecízniť vyhľadávanie.
Len v americkej verzii existujú AltaVista ShortCuts. Ide o ďalší reklamný formát, ktorý sa maskuje ako pomocník. ShortCuts sú zaradené za platenými linkami a pred skutočnými výsledkami vyhľadávania. Takto sa stáva, že na prvých stranách sa objavia skoro len platené výsledky a či to pomôže zlepšiť prestíž, je otázne…
http://de.altavista.com
http://us.altavista.com
http://www.searchenginewatch.com/sereport/02/11-altavista.html
Download filmov
Filmové štúdiá ako Sony, AOL Time Warner Vivendi Universal, Paramount (Viacom) a Metro-Goldwyn-Mayer chcú distribuovať svoje filmy prostredníctvom stránky Movielink.com. Na začiatku bude k dispozícii 175 filmov. Diela Walta Disneyho budú však chýbať. Tento servis zatiaľ nemôžu využívať európski používatelia internetu.
AOL v Číne
Podľa spravodajskej agentúry Reuters uviedla AOL v Číne samostatnú on-line službu. Spustenie prevádzky „lietajúceho draka“ sa viditeľne udialo potichu. Pritom ide o spoločný podnik čínskeho výrobcu počítačov Legend Group (51%) a AOL (49%). Firma Legend má byť výrazne zodpovedná aj za obsah služby.
http://www.reuters.com/news_article.jhtml?type=internetnews&StoryID=1718624
Návšteva Opery v Sydney?
Viacerí európski turisti padli za obeť prevádzkovateľom fake stránky sydneyopera.org. Pred odletom na dovolenku do Austrálie si objednali cez internet lístky do Opery v Sydney. V niekoľkých prípadoch nedostali ľudia žiadne lístky, v iných išlo o prehnanú cenu. Proti podvodníkom sídliacim v USA sa začalo trestné konanie.
http://www.reuters.com/news_article.jhtml?type=internetnews&StoryID=1710965
Vyhľadávač MyWay spustil kampaň proti Yahoo
Prevádzkovatelia vyhľadávača MyWay.com, ktorá bola spustená do prevádzky koncom októbra, to očividne myslia vážne. Vyhľadávač má byť alternatívou k Yahoo a motto kampane znie „Yahoo! is toast“. Na rozdiel od Yahoo u MyWay nie sú napríklad žiadne bannery a pop-upy. Ináč ponúka MyWay rovnakú ponuku ako Yahoo. K tomu patria okrem iného bezplatné e-mailové kontá ale aj bezplatný hosting. Pokiaľ Yahoo vsádza stále viac aj v týchto oblastiach na poplatky, chce MyWay poskytovať bezplatné služby. Vyhľadávač má byť financovaný prostredníctvom označených platených odkazov. Vyhľadávač dodáva Google a katalóg zodpovedá Google-Directory.
http://www.myway.com
http://online.wsj.com/article/0,,SB1037059660581852228,00.html
Kedy „vychádza“ on-line publikácia?
Právnik anglického denníka Times hovorí o zaujímavom probléme anglického práva. Ide o otázku, kedy naozaj vychádza on-line publikácia. Táto otázka má práve v britskom trestnom práve zvláštny význam. Vo Veľkej Británii rozhoduje o výsledku procesu aj porota z ľudu. Aby neboli predpojatí, zaväzujú sa médiá počas procesu nezverejňovať informácie, ktoré by ho ovplyvňovali. Minulý rok túto požiadavku porušil tabloid Sunday Mirror. Bežal proces proti športovcovi, ktorý zmátil istého muža a pritom ho ťažko zranil. Noviny zverejnili interview s otcom obete. Proces bol pozastavený a noviny zaplatili 75 000 libier pokuty, ako aj 45 000 libier za súdne trovy a vlastné náklady. Takéto prípady sa podľa právnikov Times môžu množiť, pretože vo veciach on-line publikácií platia v Británii zvláštne pravidlá. Ak je na internete vyvolaný novinový článok, tak platí ako práve publikovaný, i keby bol 10 rokov starý.
Americké právo tento problém spoznalo, a tak tu zaviedli tzv. single publication rule. Toto pravidlo hovorí, že publikácia je zverejnená len raz, a tento dátum je fixný aj pre premlčaciu lehotu. Ale táto logika má tiež slabiny. On-line publikovanie a on-line archivácia majú skutočne inú kvalitu ako publikovanie a archivácia v off-line svete…
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,200-466681,00.html
http://www.justis.com/news/jc_011207.html
E-government v Taiwane
Taiwanská vláda poverila svojich úradníkov realizáciou e-government iniciatívy. Tí dali spoločnosti Microsoft ultimátum: buď výrobca softvéru prenechá Taiwanu zdrojový kód, alebo sa krajina rozhodne pre inú open source alternatívu. Zdrojový kód treba na integráciu už existujúcich bezpečnostných riešení.
http://www.kuro5hin.org/story/2002/11/11/133212/57
Deti zneužívané katolíckymi kňazmi
Rodičia detí v USA, ktoré týrali alebo zneužívali katolícki kňazi, zriadili on-line pranier pre páchateľov. Je tu vymenovaných asi 600 kňazov, ktorí boli z takýchto prečinov obvinení. Za posledných 15 rokov však odsúdili iba 100 osôb. Zjavne stačí len podozrenie, aby sa niekoho meno zjavilo na zozname.
Predaj domén v Južnej Kórei
V Južnej Kórei sa ešte stále obchoduje s doménami. Kórejský daňový úrad upozornil na to, že v každom prípade aj príjmy zo súkromného predaja domény sú zdaniteľné. Súkromné osoby, ktoré predávali domény, majú toto ihneď nahlásiť, aby sa vyhli pokute.
http://www.koreaherald.co.kr/SITE/data/html_dir/2002/11/13/200211130026.asp
Nová on-line prezetácia pre rakúskych právnikov
Rakúski právnici majú novú stránku na adrese www.rechtsanwaelte.at. Agentúra Kraftwerk zásobila stránku novými informáciami, dizajnom a službami pre konzumentov. Zoznam právnikov pomáha pri vyhľadávaní vhodného právnika - možno ho vyhľadať podľa mena, miesta pôsobenia, kraja, oblasti činnosti alebo znalosti cudzích jazykov. Užitočná je aj konkrétna pomoc v určitých právnych otázkach, ako aj texty zákonov, súbory na sťahovanie, informačné brožúrky a zbierka odkazov. Zaregistrovaní právnici tu nájdu interné informácie ako správy komôr, termíny alebo diskusie o návrhoch zákonov…
Nespokojnosť business-surferov
Až 93 percent rakúskych tzv. business surferov, teda tých, ktorí rešeršujú v internete z pracovných dôvodov, väčšinou nie je spokojných s ponukou firiem. Ak sa vôbec nájdu informácie, nezodpovedajú požiadavkám. To je výsledok on-line prieskumu, ktorý urobili spolu top.content a trend.at. Používatelia by chceli zobrazenie príspevkov bez dodatočných programov ako napr. PDF, krátke vstupné texty pre rýchly prehľad a PDF súbory len ako dodatočnú ponuku. Pre záujemcov o ekonomické informácie nestačia len samotné ročné a štvrťročné obchodné správy. Chcú priebežne aktualizované informácie ako aj fakty a názory na vývoj v jednotlivých branžiach a na trhu.
Vianoce na webe
Podľa výsledkov štúdie AOL si musí na internet resp. na AOL zvyknúť aj Ježiško. Viac ako polovica rodičov s prístupom na internet (56%) udalo, že si ich deti želajú darčeky, o ktorých sa dozvedeli najprv cez internet.
http://shorl.com/fibragrugrenovi
MSN.at spúšťa aj tento rok do prevádzky vianočný portál. Okrem vianočného obsahu sú tu k dispozícii poradca pre výber darčekov, vianočné trhy, akcie, výherné hry, recepty. Ankety, elektronické karty a aj rôzne tipy a triky týkajúce sa Vianoc. Minulý rok zaznamenala stránka MSN.at vďaka vianočnému servisu 80 000 unikátnych prístupov a približne 500 000 impresií.
Voice over IP v Paname
Panamská vláda sa chce postarať o to, aby Voice over IP nebolo v krajine naďalej možné prevádzkovať. Poskytovatelia sú povinní ukončiť činnosť. Vláda to zdôvodňuje s ušlým príjmom daní. Jediná telekomunikačná firma v Paname, firma Cable & Wireless síce tvrdí, že kvôli IP-telefonovaniu utŕžila straty, no britská spoločnosť sa nechce vyjadriť k tomu, či ich vyhlásenie ovplyvnilo panamskú vládu.
http://www.forbes.com/technology/newswire/2002/11/13/rtr793778.html
http://www.ersp.gob.pa/busqueda/show_resol.asp?id=JD-3576&idsector=1
http://www.intern.de/news/3660.html
Používatelia vyhľadávačov sú leniví
Podľa prieskumu spoločnosti iProspect zaujíma asi tretinu (32%) používateľov vyhľadávačov len prvá strana výsledkov vyhľadávania. Celých 16 percent sa nedostane ďalej ako k prvým výsledkom, ktoré sa zobrazia na monitore. Všetky ďalšie výsledky, ktoré ležia na stránke mimo viditeľného priestoru, ignorujú. Týmto sa len potvrdzuje, aké dôležité je miesto medzi prvými 10 výsledkami. Aj predchádzajúce štúdie už naznačili, že „zadné miesta“ pri zobrazení výsledkov neprinášajú veľa návštevníkov. Zaujímavé je, že skoro polovica opýtaných pokladá svoj postup pri vyhľadávaní „skoro vždy“ za úspešný. Ďalšia tretina udáva, maximálne každé štvrté vyhľadávanie je neúspešné a len 13 percent si myslí, že ich každé druhé vyhľadávanie je neúspešné. Je teda jedno, koľko výsledkov si používatelia prezrú, aj tak sú presvedčení o úspešnosti svojich stratégií vyhľadávania. To vidno aj na nasledujúcom výsledku. Ak bolo vyhľadávanie bezúspešné, tak sa len 7,5 percenta rozhodlo pre zopakovanie vyhľadávania s viacerými pojmami. Oveľa viac ľudí (27,2%) sa rozhodne pre vyhľadávanie s tými istými pojmami avšak prostredníctvom iných vyhľadávačov.
HTML-e-maily sú často chybné
Nový prieskum poskytovateľa e-mailových služieb, firmy Silverpop Systems, poukazuje na veľký problém. Pri masovom odosielaní (vyžiadaných) e-mailov sa často používa HTML. Kód HTML je však často taký chybný, že text sa dá prečítať len ťažko alebo vôbec nie. Silverpop analyzovala v rámci prieskumu 1400 e-mailov, ktoré rozposielali komerčné organizácie. Až 700 z nich bolo vo formáte HTML. Tieto e-maily Silverpop pozorne preštudovala. E-maily sa museli dať zobraziť v 9 najčastejšie používaných e-mailových klientoch. To spĺňalo len 58 percent e-mailov. Až 42 percent sa však nedalo zobraziť bezchybne, pričom 7 percent e-mailov obsahovalo „extrémne“ chyby. Šesť percent e-mailov sa nedalo vylúštiť. Mnohí odosielatelia takýchto e-mailov si mylne myslia, že HTML-maily sa rovnako zobrazia na všetkých e-mailových klientoch. Niektorí odosielatelia si tento problém uvedomujú, avšak problém pokladajú za neriešiteľný. HTML-maily, ktoré skúmala Silverpop sa len ťažko dali čítať pod Lotus Notes 5.0 ako aj pod AOL 4.0 a 5.0. Až 90 percent e-mailov, ktoré boli otvorené za pomoci týchto klientov obsahovalo závažné chyby. Hlavne v oblasti B2B by sa nemala ignorovať početná skupina používateľov klienta Lotus.
http://www.silverpop.com/news_press_111202_02.shtml
Peeball
Peeball je najnovší šport na mužských záchodoch v Británii a slúži dobrému účelu. Každý Peeball stojí 1 libru a 30 pencí z každého predaja ide nadácii pre rakovinu prostaty. A čo je to vlastne Peeball? Loptička, ktorá sa pri kontakte s vodou pomaly rozpúšťa. Loptu treba zničiť čo najrýchlejšie. Typicky britské.
http://observer.co.uk/uk_news/story/0,6903,841999,00.html
http://www.prostate-cancer.org.uk/
EU plánuje štandardy pre zdravotné informácie
Podľa agentúry Reuters zavedie Európska komisia štandardy kvality pre stránky, ktoré sa zaoberajú témou „zdravie“. Chcú definovať aj hranice pre stránky prevádzkované farmaceutickými firmami. Na rozdiel od USA nie je v Európe všeobecne povolená reklama na lieky. Len v rámci asi 5-ročného projektu majú byť hranice reklamy zrušené. Toto sa však týka len niektorých diagnóz ako AIDS, astma a cukrovka. Ochrancovia konzumentov poukazujú na to, že pri zdravotných informáciách často nie je udaný správny zdroj. V niekoľkých prípadoch možno jednoznačne vychádzať z toho, že zdanlivo neutrálne zdravotné informácie skutočne slúžili na reklamné účely. Tomu by malo zabrániť odporúčanie Komisie členským štátom. Dokument by mal byť zverejnený začiatkom decembra.
Japonské Yahoo podpísalo zmluvy s Overture a Google
Japonské Yahoo uzavrelo obchod s konkurenčnými providermi Overture a Google, aby poskytovali platené odkazy pre japonskú najnavštevovanejšiu stránku - Yahoo! Japan. Pre Overture znamená táto 18-mesačná dohoda prítomnosť na 4 topstránkach na japonskom trhu - po predchádzajúcich zmluvách Overture s Infoseek Japan, Lycos Japan a goo.com. Overture má aj 6-mesačnú skúšobnú dohodu s japonskými stránkami MSN. Tieto zmluvy slúžia ako základ pre business-stránky v japonskom jazyku, ktoré plánuje Overture spustiť do prevádzky v decembri. To je pokračovaním stratégie firmy - rozmiestniť regionálne vyhľadávače vo Veľkej Británii, Nemecku a Francúzsku. Google uzavrel s Yahoo! Japan obchod za podobných podmienok a rozšíri svoju predošlú dohodu o to, že bude poskytovať algoritmické výsledky vyhľadávania. Navyše Google uzavrel obchod s NEC/BIGLOBE a Excite Japan, aby poskytoval platené výsledky. Yahoo! Japan, ktoré doteraz neukazovalo platené odkazy, bude striedavo ukazovať výsledky Overture a Google. Obe firmy zaoberajúce sa umiestnením platených odkazov boli s uzavretými zmluvami s Yahoo! Japan nadmieru spokojné.
Autor: NATÁLIA EWIAKOVÁ