Po páde komunizmu sa podnikatelia naučili budovať dobré vzťahy s klientmi či s obchodnými partnermi aj neformálnymi maličkosťami. V posledných rokoch nie je zriedkavosťou, ak sú schránky firiem plné vianočných pozdravov od obchodných partnerov. V zásade platí: čím viac obchodných partnerov, tým plnšia poštová schránka, no tým viac treba poslať vlastných pozdravov.
Firma MMB pôsobí ako broker na peňažnom trhu, celý rok spolupracuje so všetkými bankami a zamestnáva štyroch ľudí. „Tento rok sme klientom poslali asi päťdesiat pozdravov. Išlo zväčša o ľudí z bánk,“ hovorí riaditeľ MMB Dalibor Černička. „Pohľadnice UNICEF sme vybrali cez internet, objednali sme ich a vyzdvihli už osobne.“ Výnosy z predaja pohľadníc UNICEF používa OSN na pomoc deťom.
Koľko vianočných pozdravov odišlo spolu s firemnou poštou, stíhajú sledovať len v malých firmách. Naopak, veľké spoločnosti si takúto centrálnu evidenciu nevedú. „Každý úsek si posiela pozdravy sám, takže je ťažké odhadnúť, koľko ich za spoločnosť odišlo celkovo,“ opisuje postup pri odosielaní z veľkých firiem Anna Mišinová, hovorkyňa košických oceliarní U. S. Steel. Oceliarne nevedeli spresniť, aké pozdravy tento rok nakúpili. „Objednávalo sa po úsekoch, takže to je individuálne,“ vysvetľuje Mišinová.
Neformálnej sviatočnej komunikácii venujú najväčšiu pozornosť PR agentúry. Zameriavajú sa totiž na lov firiem, ktoré potom zastupujú na verejnosti a organizujú v ich mene reprezentatívne podujatia. Niektoré agentúry dokonca dávajú prednosť osobnému stretnutiu pred poslaním vianočného pozdravu.
„Spoločne s našimi klientmi si snažíme nájsť chvíľku času na osobné prianie krásnych Vianoc,“ povedala riaditeľka agentúry Omnipublic Jarmila Gütlerová. „Poštou posielame novoročné želania, ktoré si nájdu na stole v prvých dňoch nového roku. Spolupracujeme s dizajnérmi, ktorí nám pripravia niekoľko návrhov ‘šitých na mieru‘. Celkovo posielame niekoľko stoviek pozdravov,“ dodala.
(tv)