Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel
NA PODPORU ROZVOJA DOPRAVNEJ INFRAŠTRUKTÚRY Z NOVÉHO PROGRAMU EURÓPSKEJ ÚNIE CEF (NÁSTROJ NA PREPÁJANIE EURÓPY) BY V NAJBLIŽŠÍCH TROCH ROKOCH MOHLO ÍSŤ VRÁTANE DOMÁCEHO SPOLUFINANCOVANIA 874 MIL. EUR.

DOPRAVA: Rezort dopravy chce peniaze aj z investičného balíka EK

vyšlo aj v EKO


BRATISLAVA 11. decembra (SITA) - Na podporu dopravných projektov na Slovensku je cez nový program Európskej únie CEF (Nástroj na prepájanie Európy) zatiaľ alokovaných vyše 700 mil. eur. Spolu s domácim spolufinancovaním by tak celková suma na rozvoj dopravnej infraštruktúry na najbližšie tri roky mohla dosiahnuť 874 mil. eur. Podmienkou získania týchto peňazí je, aby boli pripravené kvalitné projekty. Ako vo štvrtok povedal štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko, budú sa snažiť získať peniaze nielen z uvedeného programu, ale aj z nového investičného balíka Európskej komisie v objeme 315 mld. eur.

"Predložili sme projekty, ktoré prevyšujú hranicu 10 mld. eur. Veríme, že naše projekty budú kvalitné, aby Slovensko bolo medzi krajinami, ktoré budú úspešnými uchádzačmi o tento nástroj v rámci prvej výzvy," uviedol Palko. Keďže Európska komisia uprednostňuje železničnú dopravu, ministerstvo to zohľadní pri predkladaní projektov. Tie je potrebné predložiť do konca februára 2015.

Ministerstvo dopravy sa chce uchádzať o financovanie projektov, ktoré nie je možné financovať z európskych fondov. "Sú to hlavne projekty v Bratislavskom kraji, kde sa nemôžu používať štrukturálne fondy, lebo výška hrubého domáceho produktu na jedného obyvateľa je vyššia ako je oprávnená výška z hľadiska čerpania prostriedkov z Európskeho fondu regionálneho rozvoja," povedal Palko. Malo by ísť najmä o projekty na rozvoj železničnej a cestnej infraštruktúry, ako aj vodnej dopravy. Napríklad, Dunaj by mal byť veľmi dôležitou cestou nielen na prepravu tovarov, ale aj osôb.

Zastavený železničný projekt vybudovania stanice Filiálka v Bratislave podľa Palka nebol technicky a finančne reálny, nemal ani podporu Bruselu. "Alternatíva bude dobudovanie základných úsekov v rámci celoeurópskej siete TEN-T, čo je v kompetencii koordinátorov európskych koridorov," priblížil. Tí majú do konca tohto roku pripraviť plány.

Program CEF a investičný plán Európskej komisie na podporu rastu a zamestnanosti na roky 2015 až 2017 podľa Palka nie sú konkurenciou novému Operačnému programu Integrovaná infraštruktúra na roky 2014 - 2020 (OP II). "Ide o doplnkové zdroje, ktoré ešte viac vytvoria finančné zázemie na urýchlenie dobudovania predovšetkým celoeurópskej siete v železničnej a cestnej doprave, ale aj vodná doprava je v tomto prípade veľmi dôležitá," poznamenal štátny tajomník.

Operačný program Doprava 2007 - 2013 (OPD), ktorý treba dočerpať do konca budúceho roku, má zazmluvnené peniaze EÚ na 110 % oproti alokácii. "Máme zásobník projektov, ktorý bude slúžiť na to, že ak nebude možné niektoré projekty financovať, tak nastúpia nové projekty," uviedol Palko. V rezorte dopravy podľa neho už čerpajú prostriedky z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a sú pripravení čerpať peniaze aj z doplnkových zdrojov.

Z peňazí EÚ v OPD sa koncu októbra využilo 1,756 mld. eur, čo je 55,56 % z alokovanej sumy 3,160 mld. eur. Domáce spolufinancovanie projektov dosiahlo 375,21 mil. eur, čiže 60,28 % zo 622,46 mil. eur. Do konca budúceho roku tak v tomto programe zostáva vyčerpať z európskych zdrojov ešte 1,405 mld. eur zo záväzku na rok 2013. Čerpanie tohto záväzku bolo koncom októbra na úrovni 27,65 %.

Palko očakáva, že zvyšná suma sa využije a peniaze neprepadnú. "Máme ešte celý rok. Podstatné je, aby projekty boli realizované v takom čase, aby bolo možné túto sumu vyčerpať. Môžem zodpovedne povedať, že ministerstvo dopravy tomu venuje veľmi intenzívnu pozornosť," ubezpečil Palko. Na poslednom zasadnutí monitorovacieho výboru OPD, na ktorom posudzovali jednotlivé projekty, podľa neho prijali potrebné opatrenia na využitie zostávajúcich peňazí.


Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 22 865
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 9 285
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 946
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 813
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 786
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 623
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 471
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 110
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 622
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 335