Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta
NA PODPORU ROZVOJA DOPRAVNEJ INFRAŠTRUKTÚRY Z NOVÉHO PROGRAMU EURÓPSKEJ ÚNIE CEF (NÁSTROJ NA PREPÁJANIE EURÓPY) BY V NAJBLIŽŠÍCH TROCH ROKOCH MOHLO ÍSŤ VRÁTANE DOMÁCEHO SPOLUFINANCOVANIA 874 MIL. EUR.

DOPRAVA: Rezort dopravy chce peniaze aj z investičného balíka EK

vyšlo aj v EKO


BRATISLAVA 11. decembra (SITA) - Na podporu dopravných projektov na Slovensku je cez nový program Európskej únie CEF (Nástroj na prepájanie Európy) zatiaľ alokovaných vyše 700 mil. eur. Spolu s domácim spolufinancovaním by tak celková suma na rozvoj dopravnej infraštruktúry na najbližšie tri roky mohla dosiahnuť 874 mil. eur. Podmienkou získania týchto peňazí je, aby boli pripravené kvalitné projekty. Ako vo štvrtok povedal štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko, budú sa snažiť získať peniaze nielen z uvedeného programu, ale aj z nového investičného balíka Európskej komisie v objeme 315 mld. eur.

"Predložili sme projekty, ktoré prevyšujú hranicu 10 mld. eur. Veríme, že naše projekty budú kvalitné, aby Slovensko bolo medzi krajinami, ktoré budú úspešnými uchádzačmi o tento nástroj v rámci prvej výzvy," uviedol Palko. Keďže Európska komisia uprednostňuje železničnú dopravu, ministerstvo to zohľadní pri predkladaní projektov. Tie je potrebné predložiť do konca februára 2015.

Ministerstvo dopravy sa chce uchádzať o financovanie projektov, ktoré nie je možné financovať z európskych fondov. "Sú to hlavne projekty v Bratislavskom kraji, kde sa nemôžu používať štrukturálne fondy, lebo výška hrubého domáceho produktu na jedného obyvateľa je vyššia ako je oprávnená výška z hľadiska čerpania prostriedkov z Európskeho fondu regionálneho rozvoja," povedal Palko. Malo by ísť najmä o projekty na rozvoj železničnej a cestnej infraštruktúry, ako aj vodnej dopravy. Napríklad, Dunaj by mal byť veľmi dôležitou cestou nielen na prepravu tovarov, ale aj osôb.

Zastavený železničný projekt vybudovania stanice Filiálka v Bratislave podľa Palka nebol technicky a finančne reálny, nemal ani podporu Bruselu. "Alternatíva bude dobudovanie základných úsekov v rámci celoeurópskej siete TEN-T, čo je v kompetencii koordinátorov európskych koridorov," priblížil. Tí majú do konca tohto roku pripraviť plány.

Program CEF a investičný plán Európskej komisie na podporu rastu a zamestnanosti na roky 2015 až 2017 podľa Palka nie sú konkurenciou novému Operačnému programu Integrovaná infraštruktúra na roky 2014 - 2020 (OP II). "Ide o doplnkové zdroje, ktoré ešte viac vytvoria finančné zázemie na urýchlenie dobudovania predovšetkým celoeurópskej siete v železničnej a cestnej doprave, ale aj vodná doprava je v tomto prípade veľmi dôležitá," poznamenal štátny tajomník.

Operačný program Doprava 2007 - 2013 (OPD), ktorý treba dočerpať do konca budúceho roku, má zazmluvnené peniaze EÚ na 110 % oproti alokácii. "Máme zásobník projektov, ktorý bude slúžiť na to, že ak nebude možné niektoré projekty financovať, tak nastúpia nové projekty," uviedol Palko. V rezorte dopravy podľa neho už čerpajú prostriedky z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a sú pripravení čerpať peniaze aj z doplnkových zdrojov.

Z peňazí EÚ v OPD sa koncu októbra využilo 1,756 mld. eur, čo je 55,56 % z alokovanej sumy 3,160 mld. eur. Domáce spolufinancovanie projektov dosiahlo 375,21 mil. eur, čiže 60,28 % zo 622,46 mil. eur. Do konca budúceho roku tak v tomto programe zostáva vyčerpať z európskych zdrojov ešte 1,405 mld. eur zo záväzku na rok 2013. Čerpanie tohto záväzku bolo koncom októbra na úrovni 27,65 %.

Palko očakáva, že zvyšná suma sa využije a peniaze neprepadnú. "Máme ešte celý rok. Podstatné je, aby projekty boli realizované v takom čase, aby bolo možné túto sumu vyčerpať. Môžem zodpovedne povedať, že ministerstvo dopravy tomu venuje veľmi intenzívnu pozornosť," ubezpečil Palko. Na poslednom zasadnutí monitorovacieho výboru OPD, na ktorom posudzovali jednotlivé projekty, podľa neho prijali potrebné opatrenia na využitie zostávajúcich peňazí.


Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 337
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 419
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 10 482
  4. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 9 495
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 8 975
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 385
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 945
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 612
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 674
  10. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 590