Celý kilometer optických káblov vyrobených na Floride je použitých v rámci scénografie navrhnutej k novej produkcii Dona Giovanniho, ktorá bude mať premiéru túto nedeľu vo varšavskom Veľkom divadle (Teatr Wielki - Opera Narodowa). Ide o doteraz technicky najnáročnejší projekt v kariére slovenského scénografa žijúceho v Poľsku Borisa Kudličku, ale pravdepodobne aj v histórii poľského národného divadla, hoci v každom zo svojich doterajších projektov sa Kudlička snažil doslovne vyžmýkať nejakú zo súčasných špičkových technológií.
Takmer päťdesiat technikov obsluhuje náročné, počítačovo riadené zariadenia. Prácu poľských technikov pred premiérou podrobne sledovali ďalšie desiatky amerických kolegov - nová inscenácia mladého režiséra Mariusza Trelińského vznikla totiž v koprodukcii s operou v Los Angeles. Varšavská i americká inscenácia je postavená na tom istom režijnom i scénografickom koncepte, takže skúsenosti sa zídu aj na druhej strane oceánu. Keďže obe scény chcú mať túto produkciu dlhší čas vo svojom repertoári, v poľských divadelných dielňach sa vyrábajú dve identické scény. Spevácke i orchestrálne obsadenie však bude už odlišné, varšavskú premiéru bude dirigovať súčasný riaditeľ Veľkého divadla Jacek Kaspszyk, v hlavnej úlohe sa predstaví Mariusz Kwiecień.
O výtvarnej stránke Boris Kudlička hovorí: „Už predvídam reakcie kritikov, ktorí povedia, že je to samoúčelná, lacno efektná počítačová sieť. Je to však inšpirované renesančnou perspektívou. Možno aj mne samému sa to spočiatku zdalo chladné, ale treba si to predstaviť v pohybe, spojené s hereckou akciou.“
Boris Kudlička nerobí scénografie len do operných, ale aj do baletných a činoherných projektov. Už začiatkom budúceho roku si budeme môcť pozrieť jeho scénickú realizáciu aj v Bratislave, a to na scéne Slovenského národného divadla v rámci baletu Jána Ďurovčíka Rasputin. Výtvarník sa však podľa vlastných slov nateraz najslobodnejšie cíti v opere. „Je to priestor ohraničený iba troma holými vetami, ktorými sa dá vyjadriť príbeh. Text nie je primárny, či priam limitujúci ako v činohre. Moje scény nie sú intelektuálne, snažia sa byť skôr ilustrovaním vnútorných pohybov našich hrdinov. V tomto prípade svietiace linky vymedzujú priestor, vsugerúvajú divákovi jeho delenie. Istá matematická presnosť, či opakovanie vychádza zo samotnej Mozartovej hudby. Áriám, ktoré si človek môže zameniť aj po viacnásobnom vypočutí, sme sa snažili dať štruktúru, prehľad, spojiť skupiny postáv istou farebnosťou,“ dodáva Kudlička.
Na predstavenie vo februári príde aj Placido Domingo. On túto medzinárodnú spoluprácu dvoch veľkých operných scén inicioval na základe úspešného hosťovania produkcie Madame Butterfly pripravenej rovnakým tímom. Premiéra Dona Giovanniho v Los Angeles má byť koncom mája 2003.
ZUZANA ULIČIANSKA