„Žilinčania sú pokojnejší,“ poznamenala na žilinskej radnici pracovníčka kancelárie verejného ochrancu práv Katarína Čulíková v stredu počas prvého stretnutia s občanmi v regióne severného Slovenska. Po búrlivej atmosfére, ktorá panovala deň predtým na mestskom úrade v Trenčíne, mala totiž sprvu obavy.
V Žiline dopoludnia čakalo na chodbe pár dôchodcov, niektorí sa objednali vopred, ďalší čakali na voľnú polhodinku, ktorú majú pracovníci rezervovanú na jednu stránku. Pána Mravca zo Žiliny trápia problémy s majetkovo-právnym vysporiadaním nehnuteľností, ktoré zdedil. „Čakám tu už dve hodiny, začul som z rádia, že sa to tu koná, tak som prišiel,“ hovorí, nebol si však istý, či mu ombudsman dokáže pomôcť. „Už som s tým bol aj v Bratislave, ťahá sa to roky.“
„Chodia s rôznymi problémami, cez majetkové vyrovnanie, vlastníctvo pozemkov, vyplácanie mzdy od bývalého zamestnávateľa, dožadujú sa zmeny súdneho rozhodnutia. Ide o širokú škálu právnych problémov a ľudia sa na nás obracajú viac-menej so žiadosťou o poskytnutie právnej pomoci. Právnici sú pre nich drahí,“ hovorí Čulíková.
Občania si podľa nej stále pletú kompetencie ombudsmana s bezplatnou právnou pomocou. „Považujú ho za všeliek na všetky problémy. Ale zo všetkých podnetov asi len päť percent je v našej pôsobnosti, ktorú zákon presne vymedzuje.“
Regionálne výjazdy, ktoré budú raz do mesiaca, podľa Čulíkovej nebudú mať výrazný vplyv na množstvo agendy kancelárie. „Ľudia len využijú, že sme ku nim bližšie a prídu osobne s tým, čo by inak poslali písomne.“
ANDREA HARMANOVÁ