Paloma Picasso ponúka župan z novej kolekcie. FOTO – ČTK
Jej podoba sa nezmenila odvtedy, ako pred dvadsiatimi rokmi vytvorila svoju prvú voňavku s názvom Mon Parfum. Vlasy čierne ako smola, snehobiela pleť a krvavo červené ústa. Vtedy to bola rafinovane vymyslená kampaň založená na dramaticky štylizovanej Snehulienke, dnes ide o súčasť dlhodobého imidžu. „Vo svete módy treba síce prichádzať s niečím novým, ale musíte mať svoj štýl,“ hovorí sebavedomá a energická Paloma Picasso. „Prečo by som menila vzhľad, ktorý priniesol úspech?“
Dáma, ktorá slávne priezvisko zdedila po svojom otcovi, slávnom maliarovi Pablovi Picassovi, ktorý žil niekoľko rokov s jej matkou Francoise Gilotovou, prišla nedávno do Milána, aby predstavila novú kolekciu zo svojho módneho a kozmetického impéria. Ako hovorí, je to opäť klasika: kvalita v novom obale. Jednoducho, Picasso.
Ako sa žije s takým priezviskom?
„Spočiatku som ho nenávidela, lebo som mala pocit, že mi bráni byť samej sebou. Postupne som si však našla svoje miesto a som hrdá, že meno Picasso dostalo nový význam. Až vtedy, keď si vás ľudia nespájajú s vašimi rodičmi, môžete povedať, že ste sa dokázali presadiť.“
Čo všetko ste museli pre to urobiť?
„Zbaviť sa predsudkov, ale aj komplexu, že som predurčená žiť v tieni svojho predka. Samozrejme, otcovi som vďačná za to, že sme po ňom zdedili slušnú kopu peňazí, ktoré som využila na rozbeh firmy. Zvyšok bol už výsledkom šikovných hláv a pracovného nasadenia.“
Využívali ste aj výtvarné motívy svojho otca?
„Vždy som chcela pôsobiť iba ako Paloma, ale to by som vo svojej brandži nemala šancu na úspech. Už dávno som sa zmierila s faktom, že sa mi s otcovým menom darí lepšie. Avšak keď niečo navrhnem a iba vzdialene by to mohlo pripomínať dielo môjho otca, ihneď to zahodím.“
Neskúšali ste maľovať?
„Ale áno, lenže v tomto smere som talent po otcovi, ale ani po matke nezdedila. S tým maľovaním je to trochu komické, lebo v Picassovom dome maľovali všetci – od šoféra až po upratovačku.“
Pablo Picasso so svojimi deťmi – na rukách drží štvorročnú Palomu, pri jeho nohách je šesťročný Claude. Ako maľoval Picasso?
„Strašne rada som sa na neho pozerala. Maľoval veľmi rýchlo a temperamentne. Niekedy s plátnom doslova bojoval, inokedy ho štetcom hladkal.“
Vaša matka Francoise Gilotová v knihe Život s Picassom píše, že otec mal vás i vášho brata Clauda veľmi rád. V akých farbách sú vaše spomienky na detstvo?
„Bolo to zvláštne. Otec bol tvorca i ničiteľ, láskavý otec i grobian k ženám. No nepamätám si, žeby nás niekedy udrel. Strávili sme spolu niekoľko krásnych chvíľ, a to aj potom, keď sa rozišiel s matkou. Občas nám však ukázal aj svoju odvrátenú tvár prchkej povahy a vtedy by ste si pomysleli: je to primitívny španielsky sedliak.“
Vaša matka je vo filme Jamesa Ivoryho vykreslená ako inteligentná žena s výtvarným talentom, ktorá sa ako jediná vedela rozísť s veľkým Picassom. Bolo to presné?
„Hoci mám k filmu svoje výhrady, niektoré momenty sú pomerne výstižné. K nim patrí aj postava mojej matky, ktorú veľmi dobre vytvorila herečka Natascha McElhoneová. Mnohé okolnosti vzťahu k otcovi konzultovala s matkou, a preto sa mohla oprieť o fakty z prvej ruky. Anthony Hopkins ako Picasso opäť nesklamal, ale bolo tam zopár omylov. Nebola to však jeho chyba.“
Ako ste sa videli vy?
„Vlastne sme sa tam len občas mihli. Keď matka od Picassa odišla, mala som štyri roky, ale na tie býčie zápasy, ktoré sú na konci filmu, si pamätám. Otec ich venoval mojej matke a ja som bola vtedy hrdá.“
Je pravda, že Picasso bol rozčúlený, keď vyšla kniha vašej matky?
„Pravda v knihe bola príliš nemilosrdná, a to veľký Picasso nemal rád.“
Vraj ste neboli ani na jeho pohrebe?
„To však už nesúviselo s knihou, lebo sme sa medzičasom uzmierili. Jeho vtedajšia manželka Jacqueline si nepriala, aby sme sa s otcom stretávali. Nemali sme prístup ani na jeho pohreb. S bratom Claudom sme mu prišli vzdať poslednú úctu až neskôr.“
Stretávate sa s Claudom?
„Pokiaľ to ide, áno. Dodnes máme pekný vzťah, je to skvelý človek.“
Hovorí sa, že zohral významnú úlohu pri dedičskom konaní po otcovi.
„Áno, dôvody boli praktické: išlo o obrovské množstvo peňazí, s ktorým si bolo treba počínať obratne. Keby sa celá Picassova pozostalosť náhle rozpredala, odčerpali by sa tým všetky peniaze, ktoré boli vtedy na trhu umenia vôbec k dispozícii. Zároveň by taká záplava diel na trhu prudko znížila ich cenu. Museli by sa znovu predávať za bagateľ ako na začiatku. Otec ich predával už vtedy, keď žil ešte na Montmartri. Claude to nepripustil.“
Váš rozvod po harmonickom sedemnásťročnom manželstve s bývalým dramaturgom Raphaelom Lopezom Cambrillom prekvapil aj ľudí z vášho blízkeho okruhu. Vždy ste pripomínali, ako vám veľmi pomohol pri budovaní vášho impéria. Aké boli dôvody rozchodu?
„Bolo to pred tromi rokmi, nerada by som sa k tomu vracala. Je pravda, že Raphael mi veľmi pomáhal, ale po rozvode chcel vyryžovať čo najviac. Nemali sme deti, takže rozvod bol menej bolestný.“
Je pravda, že práve on vás nahovoril, aby ste si vytvorili vlastný parfém?
„Keď zistil, že od starého otca z matkinej strany, Emila Gilota, som sa naučila komponovať vône, nahovoril ma na vlastný parfém. Prvá fľaštička sa volala Paloma Picasso. Ako základnú zložku som použila pomarančovú vôňu, ktorá mi pripomínala detstvo prežité na juhu Francúzska, s jazmínom, hyacintom a santalovým drevom. Tak vznikla znepokojujúca a zmyselná kompozícia, ktorá mala na trhu obrovský úspech.“
Ste známa aj ako módna návrhárka. Vivienne Westwoodová mi v rozhovore povedala, že všetko dobré v móde vzniklo už veľmi dávno. Aký je váš názor na súčasnú módu?
„Rada by som povedala: Vivienne nemá pravdu. Žiaľ, nejde to. Súčasnosť trpí na nedostatok kreativity, o inteligencii ani nehovoriac. Experimentuje sa len pre samoľúbu túžbu po exhibícii.“
Naozaj vás nikto nezaujal?
„Určite sú aj návrhári, ktorí nezabudli šiť ani praktické oblečenie. Vidím však len zopár ctižiadostivcov, ktorí sa predháňajú vo svojej samoľúbosti.“
A v pohľade späť?
Paloma Picasso a Yves Saint-Laurent na Matissovej výstave v parížskom Centre Georges Pompidou v Paríži pred dvoma rokmi. „Pre mňa veľa znamenal Yves Saint-Laurent. Práve on rozpoznal môj talent a povzbudil ma, aby som pokračovala v navrhovaní šperkov a neskôr aj odevov. Saint-Laurent bol návrhár s elegantnými nápadmi, ktorými ovplyvňoval generácie. Veľká škoda, že už skončil.“
Coco Chanel raz vyhlásila: „Nie móda sa mení, ale ja. A ja som teraz v móde.“ Ako dlho je v móde Paloma Picasso?
„Dúfam, že dostatočne dlho na to, aby sa o nej vedelo, že Picasso nie sú len obrazy a sochy. A zostane tam tak dlho, kým o svojich kvalitách dokáže presvedčiť svoje okolie.“
Druhý manžel Eric Thévenet je od vás o dvanásť rokov mladší. Stíha vášmu tempu?
„Zatiaľ mu to ide celkom slušne. Ako bývalého gynekológa som ho nemusela príliš vťahovať do svojho sveta.“
PALOMA PICASSO – dcéra najväčšieho maliarskeho génia 20. storočia sa narodila 19. apríla 1949. Do jej návrhárskeho impéria patria dnes šperky, riad, slnečné okuliare, sklo, príbory, tašky, parfumy i obklady. V celosvetovom meradle dosahuje ročne obrat okolo 300 miliónov eur. Kolekcia umeleckých diel, ktorú zdedila Paloma po svojom otcovi, sa odhaduje na sto miliónov dolárov. Je majiteľkou 188 Picassových obrazov, 3222 keramík, 1228 rytín, 7089 kresieb a 150 skíc.
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY, Miláno – Bratislava