BRATISLAVA – Vianoce sú pre mobilných operátorov tradične najúspešnejším obdobím v roku. Počet nových zákazníkov, ktorých operátori získavajú počas predvianočných akcií, rastie z roka na rok. Zatiaľ najväčší „úlovok“ zaznamenali operátori vlani, keď nalákali spolu vyše 390-tisíc nových zákazníkov.
Trh sa však začína pomaly nasycovať. Mobily už používa polovica Slovákov a podľa odhadov operátorov dosiahne ich rozšírenie v tomto roku až 60 percent. Zužovanie trhu sa prejavuje v tom, že čisté prírastky nových zákazníkov sú stále nižšie.
Núka sa preto otázka, či tieto Vianoce nie sú poslednou príležitosťou na získanie väčšieho počtu zákazníkov. Podľa lídra trhu operátora Orange nie „Nemyslíme si, že by tohtoročné Vianoce boli poslednými z hľadiska nárastu počtu zákazníkov,“ povedal hovorca Orange Peter Tóth. Inak to vidí konkurenčný EuroTel. „Očakávame, že rast počtu nových zákazníkov sa bude postupne spomaľovať,“ povedal hovorca EuroTelu Juraj Droba.
Tento rok prišiel s vianočnou ponukou ako prvý EuroTel. Zadarmo dáva jeden mesačný poplatok, do konca roka poskytuje tiež bezplatne multimediálne správy. Zmluvní aj Easy zákazníci získajú značkový batoh.
Orange reagoval polovičnou cenou hovorov, sms-správ na jeden mesiac a zníženým aktivačným poplatkom.
Pred Vianocami sa tradične rozširuje ponuka telefónov za akciové ceny. V prípade Orange je ich jedenásť, EuroTel dokonca 26.
Vianoce sú aj časom zlacňovania. To nepoteší tých, čo si kúpili mobil v predošlej akcií za vyššiu cenu. O tisícku sa napríklad znížila cena Nokie 6310i v ponuke Orange. Ešte viac budú sklamaní tí, čo si už kúpili Mototrolu T192 emo od Eurotelu. Teraz je lacnejšia o dvetisíc korún.
Lákadlom tohtoročných „mobilných Vianoc“ sú aj telefóny s farebnými displejmi, ktorých je na trhu spolu desať. Niektoré sú aj za sedemnásťtisíc korún, ak displej rozlišuje 65-tisíc farieb. V ponuke sú aj akciové farebné telefóny za 990 korún, ako aj viaceré značky za dve tisícky.