
Konzultovanie na pracovisku je nedirektívny prístup k riešeniu problémov alebo povzbudeniu rozvoja pracovníka. Manažér pritom dovoľuje pracovníkom, aby prevzali iniciatívu v rozpoznaní problému, v tom, kam sa chcú dostať a ako sa tam dostanú. Úlohou vedúceho pracovníka je počúvať ich, štruktúrovať ich myšlienkový proces a pomáhať im pri hľadaní riešení.
Pri koučovaní je úloha aktívnejšia. Podieľa sa totiž na rozpoznaní problému i na stanovení toho, kam sa musia dostať a ako sa tam dostanú. Predovšetkým v poslednej fáze bude hrať aktívnu rolu v tom, že bude pomáhať pracovníkovi dosiahnuť stanovené ciele.
Konzultovanie na pracovisku možno najlepšie definovať ako pomáhanie niekomu, aby si sám pomohol. Nie je to to isté ako profesionálne konzultovanie. Konzultovanie na pracovisku je niečo ako pomoc priateľovi, ktorý má nejaký problém a potrebuje ho vyriešiť. Ak má niekto problém, ktorý si vyžaduje odbornejšiu pomoc, potom je lepšie poslať ho za profesionálom, uvádza sa v publikácii Manažér 21. storočia (Grada Publishing).
Načúvanie. Najdôležitejšiu vec, ktorú musíte ako konzultant na pracovisku ponúknuť je vaša schopnosť načúvať, bez toho, aby ste hodnotili a súdili. Tým, že budete venovať svoju pozornosť, všimnete si vecí, o ktorých dotyčná osoba hovorí a ktoré vám umožnia pomôcť s riešením problému. Ak máte v hlave nejakú jednoduchú formulu, ako venovať pozornosť, môžete pomôcť ešte viac.
Postup konzultovania na pracovisku. Skôr než začneme konzultovať, pripomeňme si všeobecné princípy individuálnej práce s ľuďmi. Všetky platia aj v tomto prípade. Musíte si tiež skontrolovať svoj vlastný stav, vlastné rozpoloženie. Uistite sa, že ste pripravení pracovníkovi venovať pozornosť a či vás nerozptyľujú iné záležitosti.
Začínať s čistým stolom. Máme sklon si vytvárať určité predbežné predsudky o tom, ako sa budú ľudia správať, aké sú ich problémy a aké by malo byť ich riešenie. Pri konzultovaní je dôležité, aby ste sa takýchto predsudkov zbavili. Najľahšou cestou je vytvoriť si v hlave pozitívny zámer a akýsi všeobecný záver. Potom už neexistuje priestor pre ostatné vaše myšlienky. Môže to byť niečo takéto: Chcem tomuto človeku pomôcť nájsť riešenie, ktoré mu bude vyhovovať. Chcem ho v tejto situácii podporiť a pomôcť mu, aby sa z nej poučil a prispel k svojmu rozvoju. Chcem, aby cítil, že existujú určité kroky, ktoré môžu túto situáciu zmeniť v pozitívnom zmysle.
Predovšetkým si dajte pozor na nebezpečenstvo plynúce z toho, že chcete pomáhať príliš. Často vypočujeme niečí problém alebo inú záležitosť a hneď myslíme na to, ako ich vyriešiť. Zabúdame pri tom na to, že to nemusí byť skutočný problém, naše riešenie mu nemusí vyhovovať.
Odhaľovanie problému. Musíte vedieť, aká záležitosť to podľa nich je. To znamená, či majú nejaký problém, alebo či ide o ďalší vývoj dopredu z miesta, v ktorom sa teraz nachádzajú.
Ľudia väčšinou začínajú tak, že vám určitým spôsobom celú záležitosť popíšu. Venujte im pozornosť a všimnite si, že určité veci zdôrazňujú hlasom alebo rečou svojho tela. Nerobte si v tomto okamihu žiadne závery. Jednoducho klaďte zvyčajné otázky, aby ste zistili viacej informácii: Čo vás konkrétne vyviedlo z miery, ako presne reagoval…? Môžete mi uviesť príklad niekoho, kto hovorí nepravdivé veci? Všimnite si, že tieto otázky majú za úlohu získať viac informácií, bez toho, aby obsahovali nejaký náznak posudzovania celej záležitosti.
Stanovovanie cieľov, ktoré chce daná osoba dosiahnuť. Akonáhle je obom stranám jasní, aká je skutočná povaha záležitosti, môžete prejsť k stanoveniu cieľa, ktorý si daná osoba praje. Aj keď v profesionálnom konzultovaní môže byť venované preskúmaniu danej záležitosti určité množstvo času, pri konzultovaní na pracovisku sa odporúča pozornosť stanovaniu žiadúceho cieľa a spôsobu, ako k nemu dôjsť. Nemôžeme si dovoliť ten luxus každý týždeň celý rok sa s niekým stretávať, takže chceme dosiahnuť vyriešenie záležitosti tak rýchlo, ako je to len možné. Existuje niekoľko jednoduchých otázok, ako stanoviť žiaduce ciele: - tak ako by ste chceli, aby to vyzeralo, ako chcete, aby to dopadlo, kam chceme dospieť, ak to vyriešite, čo sa stane počas najbližších šiestich mesiacov. Aby ste si to bližšie vyjasnili, môžete klásť otázky, ktoré sa budú týkať presne určitých záležitostí.
Ako dosiahnuť ciele. Akonáhle ste danému človeku pomohli, aby si ujasnil svoje ciele, musíte začať spoločne plánovať ich dosiahnutie. Vašou úlohou je opäť skôr klásť užitočné otázky, než ponúkať odpovede. Typy otázok, ktoré môžete použiť sú: Čo musíte urobiť, aby ste to dosiahli? Čo vám pomôže, aby ste to dosiahli? Ako by ste to urobili, aby sa to podarilo? A čo ešte by ste mohli urobiť?
Ak nikto nedokáže nič vymyslieť, je dobré rozčleniť to na menšie kúsky a najprv sa venovať menším cieľom. Otázka typu „Čo by mohlo znamenať krok správnym smerom?“ je užitočná práve pre rozpoznanie toho menšieho kúsku.
Uskutočňovanie dobrých nápadov. Akonáhle si ľudia premyslia svoj spôsob vyriešenia danej záležitosti, musia svoje nápady uskutočniť, musia podniknúť príslušné kroky. Môžeme sa ich spýtať: Čo bude vaším prvým krokom? Čo urobíte teraz? Tak ich nasmerujete na to, aby začali plánovať transformáciu svojich dobrých nápadov do zodpovedajúcich krokov. Skontrolujte si, aby prichádzali s niečím realistickým a dosiahnuteľným, aby jednoducho začali úspešne.
V tomto okamihu je dobré sa ich spýtať, či existuje niečo, s čím by ste im mohli pomôcť. Keď ide o záležitosti týkajúce sa pracoviska, môžete im niekedy uľahčiť cestu alebo s nimi občas skontrolovať pokrok, ktorý dosiahli.
Výhody konzultovania na pracovisku. Konzultovanie umožňuje ľuďom, aby si usporiadali svoje myšlienkové procesy tak, aby vyriešili svoje vlastné záležitosti. Odpovede, s ktorými prídu, budú potom pravdepodobne pre nich praktickejšie a primeranejšie a oni budú mať pocit, že majú situáciu pod kontrolou.
Vaša úloha je pomerne jednoduchá - venujete im pozornosť a položíte im užitočné otázky. Aj keď ste boli niekým, kto danú záležitosť vyvolal, táto metóda ponúka oveľa lepšie výsledky. Mimoriadne dobre to funguje ako nástroj rozvoja ľudí. Niekedy však niekto nevie, ako sa s danou záležitosťou vysporiadať. A to je prípad, kedy je koučovanie predsa len užitočnejšie než konzultovanie.