
FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
Jednoznačne najviac slovenských výrobkov je v hypermarketoch v Česku, Poľsku a Maďarsku. Vo vzdialenejších krajinách však vidieť v regáloch tovar zo Slovenska len výnimočne. „Problém je, že vaše značky v zahraničí zákazníci veľmi nepoznajú,“ hovorí Ian Hutchins z Tesco Stores Plc.
Tento hendikep môžu slovenské firmy prekonať vyrábaním tovaru, ktorý potom hypermarket predáva pod svojou značkou. „Pri výbere dodávateľa si všímame tri veci - kvalitu jeho výrobkov; množstvo, ktoré je schopné dodávať; a cenu,“ vysvetľuje Hutchins.
Nie všetky výrobky sa však dajú predávať pod obchodnou značkou korporácie. Niektorí slovenskí výrobcovia sa teda usilujú presadiť v zahraničí pod vlastnou značkou, na trh však prenikajú takisto cez hypermarkety. Tie si najprv urobia prieskum trhu, či sa bude slovenská značka predávať. Napríklad v najväčšej britskej maloobchodnej sieti Tesco bola minulý týždeň ochutnávka nitrianskych vín.
„Angličania vaše vína nepoznajú, a ich reakcie sú zatiaľ priemerné,“ hovorí pani Valéria, ktorá stojí pri stánku s ochutnávkou slovenských vín v jednom z najväčších londýnskych hypermarketov. „Je veľkou výhodou, ak nám nový dodávateľ ponúkne niečo nové, čo ešte nepredávame. Nechceme sa obmedziť len nahradenie jednej značky druhou,“ povedal Hutchins.
Z jeho vyjadrenia vyplýva, že nadnárodné maloobchodné reťazce kladú dôraz aj na množstvo, ktoré je schopný dodávateľ sieti hypermarketov dodávať. Spravidla by mala byť dodávateľská firma schopná uspokojiť dopyt v celej krajine. Hutchins: „Chceme sa vyvarovať toho, aby nám zákazník kládol za vinu, že u nás nedostal výrobok, ktorý si v posledných mesiacoch obľúbil.“ Takýto dodávateľ má potom zaručený pravidelný odber tovaru štyrikrát ročne.
Najväčšia maloobchodná sieť Tesco je lídrom na britskom, írskom, slovenskom a maďarskom trhu. Významné postavenie má aj v Poľsku a Česku. „Máme okolo tisíc slovenských dodávateľov. Napríklad vlani sa cez našu sieť dostal slovenský tovar do Británie za dva milióny libier,“ povedal Hutchins.
Slovenská firma, ktorá chce dodávať do nadnárodných obchodných reťazcov, musí získať od korporácie certifikát kvality. Podmienky na jeho splnenie sú podobné ako pri bežných certifikátoch ISO. Zástupca potenciálneho dodávateľa potom osloví vývojového manažéra obchodnej siete, ktorý s ním rokuje o kvalite, dodávanom množstve a o cene. „My dodávateľovi môžeme zaručiť pravidelný veľký odber výrobkov, od neho naproti tomu žiadame nízku cenu, ktorá uspokojí zákazníkov,“ vysvetľuje koncepciu obchodných reťazcov Hutchins.
Azda najúspešnejším slovenským dodávateľom do európskych obchodných sietí sú Harmanecké papierne. Papierové vreckovky či toaletný papier z tejto stredoslovenskej fabriky sa dajú kúpiť nielen v Česku, ale napríklad aj Poľsku či Británii.
TOMÁŠ VELECKÝ