Globalizácia - slovenské výrobky v zahraničí

LONDÝN - Papierové vreckovky z Harmanca, hygienické potreby zo Žiliny či víno z Nitry sa dajú kúpiť aj ďaleko za hranicami. Globalizácia ponúkla firmám možnosť predávať výrobky cez nadnárodné maloobchodné reťazce po celej Európe.


FOTO SME - ĽUBOŠ PILC


Jednoznačne najviac slovenských výrobkov je v hypermarketoch v Česku, Poľsku a Maďarsku. Vo vzdialenejších krajinách však vidieť v regáloch tovar zo Slovenska len výnimočne. „Problém je, že vaše značky v zahraničí zákazníci veľmi nepoznajú,“ hovorí Ian Hutchins z Tesco Stores Plc.

Tento hendikep môžu slovenské firmy prekonať vyrábaním tovaru, ktorý potom hypermarket predáva pod svojou značkou. „Pri výbere dodávateľa si všímame tri veci - kvalitu jeho výrobkov; množstvo, ktoré je schopné dodávať; a cenu,“ vysvetľuje Hutchins.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nie všetky výrobky sa však dajú predávať pod obchodnou značkou korporácie. Niektorí slovenskí výrobcovia sa teda usilujú presadiť v zahraničí pod vlastnou značkou, na trh však prenikajú takisto cez hypermarkety. Tie si najprv urobia prieskum trhu, či sa bude slovenská značka predávať. Napríklad v najväčšej britskej maloobchodnej sieti Tesco bola minulý týždeň ochutnávka nitrianskych vín.

„Angličania vaše vína nepoznajú, a ich reakcie sú zatiaľ priemerné,“ hovorí pani Valéria, ktorá stojí pri stánku s ochutnávkou slovenských vín v jednom z najväčších londýnskych hypermarketov. „Je veľkou výhodou, ak nám nový dodávateľ ponúkne niečo nové, čo ešte nepredávame. Nechceme sa obmedziť len nahradenie jednej značky druhou,“ povedal Hutchins.

Z jeho vyjadrenia vyplýva, že nadnárodné maloobchodné reťazce kladú dôraz aj na množstvo, ktoré je schopný dodávateľ sieti hypermarketov dodávať. Spravidla by mala byť dodávateľská firma schopná uspokojiť dopyt v celej krajine. Hutchins: „Chceme sa vyvarovať toho, aby nám zákazník kládol za vinu, že u nás nedostal výrobok, ktorý si v posledných mesiacoch obľúbil.“ Takýto dodávateľ má potom zaručený pravidelný odber tovaru štyrikrát ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšia maloobchodná sieť Tesco je lídrom na britskom, írskom, slovenskom a maďarskom trhu. Významné postavenie má aj v Poľsku a Česku. „Máme okolo tisíc slovenských dodávateľov. Napríklad vlani sa cez našu sieť dostal slovenský tovar do Británie za dva milióny libier,“ povedal Hutchins.

Slovenská firma, ktorá chce dodávať do nadnárodných obchodných reťazcov, musí získať od korporácie certifikát kvality. Podmienky na jeho splnenie sú podobné ako pri bežných certifikátoch ISO. Zástupca potenciálneho dodávateľa potom osloví vývojového manažéra obchodnej siete, ktorý s ním rokuje o kvalite, dodávanom množstve a o cene. „My dodávateľovi môžeme zaručiť pravidelný veľký odber výrobkov, od neho naproti tomu žiadame nízku cenu, ktorá uspokojí zákazníkov,“ vysvetľuje koncepciu obchodných reťazcov Hutchins.

SkryťVypnúť reklamu

Azda najúspešnejším slovenským dodávateľom do európskych obchodných sietí sú Harmanecké papierne. Papierové vreckovky či toaletný papier z tejto stredoslovenskej fabriky sa dajú kúpiť nielen v Česku, ale napríklad aj Poľsku či Británii.

TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu