Môže dispečing odmietnuť poslať pacientovi pomoc so zdôvodnením, že nemá voľnú sanitku, alebo že je drahé ísť k opilcovi?
„V zásade nemôže. Môže ponúknuť alternatívu - napríklad ak zistí, že pacient už podobné problémy mal a pomohli mu lieky, môže mu poradiť, aby ich užil. Stretávame sa však aj s tým, že pošleme prevozovú sanitku, lebo vieme, že lekár pacientovi bez vyšetrení nemôže pomôcť, a pacient ju odmietne. Žiada si lekára.“
Ako dispečer posudzuje ťažkosti pacienta?
„Získať od pacienta diagnostické údaje nie je ľahké. Ľuďom sa zdá, že každých päť sekúnd je hodina a niekedy je z nich ťažko vypáčiť, či ide o problémy s hlavou alebo palcom na nohe. Volajúcim treba niekedy vysvetľovať aj to, že nadiktovanie presnej adresy nie je zdržiavaním.“
Volajú vám aj ľudia, ktorí pomoc záchrannej služby akútne nepotrebujú?
„Ale áno, volajú všelijakí. Desať rokov mám bolesti chrbta, dnes ma to viac bolí, ihneď pošlite lekára. Alebo 28-ročný človek má hodinu teplotu a už nám volá, hoci si nedal ani paralen. Ale môže sa stať aj to, že zavolá človek, ktorý má roky vysoký tlak a dispečer ho odmietne, lebo nejde o akútny prípad, a ten človek o hodinu dostane akútnu mozgovú príhodu. Automaticky sa to pripíše nám.“
Koľko je prípadov, keď by si ľudia mohli pomôcť sami a nemusia volať zdravotnícku službu?
„Asi štvrtina.“
Chodíte aj k opilcom?
„Chodíme. Myslím si však, že na ich ošetrenie by sa nemalo vzťahovať solidárne poistenie - keď si niekto evidentne privodí sám taký stav, mal by sa na svojom liečení podieľať.“
Nový minister zdravotníctva povedal, že v budúcnosti sa bude na záchrannú zdravotnú službu klásť väčší dôraz. Bude to všetko stíhať?
„Keď príde do záchrannej služby viac peňazí, bude možné jej sieť zhustiť. Mali by sme mať o polovicu viac posádok ako máme dnes.“ (sr)