dné sympózium, ktoré sa minulý týždeň konalo v Banskej Štiavnici.
Stretnutie, na ktorom sa zišli odborníci z Maďarska, Poľska a Slovenska, sa uskutočnilo za podpory medzinárodného visegrádskeho fondu. Majster M. S. však zostane aj po ňom otáznikom. Podľa riaditeľa Slovenského banského múzea Jozefa Labudu je však pre Štiavnicu obrovským prínosom, že aspoň maketa oltára s reprodukciami jednotlivých tabúľ nájde odteraz trvalé miesto v zreštaurovanej sakristii Starého zámku.
Originály jednotlivých výjavov z mariánskeho a pašiového cyklu sú dnes umiestnené na viacerých miestach Európy. Za zmienku stojí, že na Slovensku zostal originál jediného obrazu – ten je majetkom cirkvi v neďalekom Sv. Antone. Štyri tabule z pašiového cyklu sú zas majetkom Kresťanského múzea v Ostrihome, jednu tabuľu vlastní Maďarská národná galéria v Budapešti a Klaňanie troch kráľov má v zbierkach múzeum krásnych umení vo francúzskom Lille. Podľa kunsthistoričky Márie Čelkovej môže trvať roky, kým odborníci tajomstvo vynikajúceho majstra odhalia. Do úvahy však pripadá aj možnosť, že sa to nepodarí nikdy. Zhodnosť iniciál s vynikajúcim majstrom Martinom Schongauerom z Norimbergu, o ktorom sa pôvodne uvažovalo, vylúčili. Ten zomrel niekoľko rokov predtým, ako oltár vznikol.
Do úvahy však pripadá aj možnosť, že Majster M. S. dielo Schongauera dokonale poznal a mohol z neho čerpať. Tajomný oltár čaká ešte na mnohé odhalenia: Vznikol v Banskej Štiavnici, alebo sem jednotlivé hotové tabule priniesli napríklad z Nemecka? Pochádzajú obrazy z jedného alebo viacerých oltárov?
Isté je iba to, že oltár, ktorý patrí k vrcholným dielam neskorej gotiky u nás, mal rušnú históriu. Záhadný M. S. ho vytvoril pre kostol sv. Kataríny Alexandrijskej v Štiavnici a pravdepodobne v 19. storočí sa jednotlivé výjavy oltára roztratili a rozpredali.
Ôsmy obraz z cyklu stále chýba, čo tiež prispieva k mysterióznosti vzácneho stredovekého diela. Výskum tajomného oltára a jeho rovnako záhadného autora bude pokračovať.