na ulici. Deti boli najzhovorčivejšie. Drvivá väčšina nás poslala niekam…
* Lenka, 5,5 ročná:
„To je keď, mamina povie: a teraz sa deti, choďte rýchlo vycikať.“
* Sandra, 6 ročná:
„Ja vtedy volám na nášho psa. Rýchlo sa poď pozerať. Idú granule. On má najradšej tie, kde sa tak sypú do misky. On vie, že je to dobré na peknú srsť a aby mohol lepšie behať a skákať.“
* Miško, 5,5 ročný:
„Najlepšia je tyčinka plná mlieka. Stačí vziať a môžeš utekať.“
* Zuzana, 44 ročná, učiteľka materskej školy:
„Viete, ako sa zdravia naše deti ráno? Budúcnosť je jasná, budúcnosť je Orííndž..!“
* Imro, 11 ročný, základná škola:
„Zájdem si do obchodu a kúpim si Sprite. A prečo? Imidž je nanič, nasleduj inštinkt, počúvaj smäd.“
* Marián, 16 ročný, gymnázium:
„Ak neviete preskočiť rieku, rozložiť oheň, poskladať stan, alebo zabodovať u spolužiačok - sledujte reklamu! Jogurt, kakao, bonbóny alebo žuvačka vám pomôžu rozsvietiť mozog.“
* Laura, 17 ročná, gymnázium:
„Mersíí, je móje ďákujem, za to že síííí…“
* Džordža, 17, ročná, amatérska herečka, Biele divadlo:
„Viete, že som práve čítala, že režisér Hřebejk dostal rovnaký honorár za film Musíme si pomáhať, ktorý bol nominovaný na Oscara ako za jednu dvojminútovú reklamu… Takže no, comment.“
* Eva, psychologička, 38 ročná:
„Keď počujem ten stíšený, roznežnený barytón popredného umelca viem, že to nebude len tak hocijaký výrobok. Tá tlačiareň, tá tyčinka, to poistenie. Je to niečo viac. Je to sám život.“
* Juraj, 32 ročný, učiteľ zemepisu:
„Nemáte pocit, že všetky sú reklamou na sex? My sa hráme takú hru. Kto uhádne na čo to bude. To sú vždy nervy! Často ide o detskú čokoládu, automobil, mobilný telefón, počítačovú tlačiareň, pneumatiku alebo poistenie.“
* Róbert, 55 ročný, chemik:
„Milujem všetko, čo je instantné. Polievky mi nestačia! Dúfam, že raz budeme mať aj vodu sušenú. Práve u nás vo výskumáku riešime otázku ponuky sušeného tekutého mydla.“
* Mária, 35 ročná, na materskej:
„Ja milujem reklamu. Viem, že na raňajky dám deťom čokoládovú nátierku, aby mali dostatok mlieka a energie ako naše popredné športovkyne. Cez obed zjedia niečo malé a večer žiadne umývanie zubov. Stačí jedna žuvačka a všetky kazy sú hneď preč.“
* Miriam, 52 ročná, predavačka:
„Tá reklama niektorým úplne vygumovala rozum. Poznám starého mládenca, ktorý si na potulkách medzi regálmi hodil do košíka balík vložiek s krídelkami, a to len preto, lebo mu v mozgu zapracovala podvedomá túžba po absolútnej istote.“
* Ing. Milan, 68 ročný, dôchodca
„Reklama? Dal som sa pred dvoma rokmi napáliť, kúpil som za 12 tisíc také prikrývky - vraj zázrak na odrušovanie patogénnych zón. No, dostali ma. Ja sa inak nedám napáliť, ale uveril som, lebo sa za to zaručil aj odborník s titulmi odpredu, aj odzadu. Keď som si to však potom dal preveriť odborníkom z technickej univerzity, zistil som, že je to bezcenné. Keď raz stratím dôveru, už neverím. Vypočujem si to, ale myslím si svoje.“
* Marek Pajtas, Client Service Director, Lowe GGK
„Je to veda o tom, ako uväzniť ľudskú inteligenciu dostatočne dlho na to, aby sme s nej získali peniaze.“
* Pavol Minár, Marketing research & consumer survey director, Istropolitana D‘Arcy
„Reklama je manipuláciou s významami, ktoré sú za značkou.“
* Milan Hladký, kreatívny riaditeľ, JVCS:
„Reklama je jeden z tých poctivejších spôsobov ovplyvňovania ľudí. Na rozdiel od rozmanitých bludov uverejňovaných v médiách býva totiž jasne uvedené, že ide iba o reklamu.“
* Rasťo Michalik, kreatívny riaditeľ, JVCS:
„Reklama nám pomáha zbaviť sa výčitiek svedomia z míňania peňazí. Dáva nám argumenty a ospravedlňuje naše nákupy pred ľuďmi na ktorých nám záleží. Ak reklama funguje, a je pre všetkých zrozumiteľná, nemusíte už nikomu nič vysvetľovať. Preto sa nám ľahšie kupujú veci, ktoré majú známe a dobré reklamy.“
* Andrea Kyškynová, riaditeľ-ka agentúry SORIA&Grey
„Reklama je dnes už akákoľvek idea, akýkoľvek nápad na zviditeľnenie produktu/značky X, ktorý presvedčí spotrebiteľa, že na trhu neexistuje žiadna lepšia alternatíva za tento produkt / značku.“
* Ing. Vladimír Valkovič, Client Service Director, Progress Promotion Bratislava
„Platené odovzdávanie informácie, motivačný nástroj zákazníka ku kúpe, ekonomická propagácia, prežitok v komunizme, súčasť trhu, bez ktorej nemôže existovať výroba a obchod a fenomén, ktorý sa stal súčasťou nášho života, v TV - čas na občerstvenie a WC.“
Eva Hrdinová
Barbora Žiačiková