V súčasnosti je situácia neporovnateľná. Ľudia platia svoje platby cez príkazy na inkasá a úhradu a cestujú do zahraničia. Preto obyčajný bežný účet, či termínovaný vklad stačia už iba málokomu. Klienti požadujú doplnkové služby akou je možnosť elektronického bankovníctva, trvalé platobné príkazy či možnosť ísť do debetu. Banky si tento trend všimli a v súčasnosti mnoho z nich poskytuje komplex viacerých služieb a produktov za jednu paušálnu mesačnú cenu. Podstatou by mala byť ich výhodnosť. Takmer každá služba, ktorú banky prevedú na klientskom účte sa zobrazí na výpise vo forme poplatkov. V takzvanom balíku by mala byť celková cena nižšia ako spoplatňovanie mimo neho. Nemusí to byť vždy pravda. Hlavne vtedy, ak si klient zvolí nevhodný balík a počet transakcií a požadované služby sú iné ako tie, ktoré sú zahrnuté.
Služby nie sú zadarmo
V paušálnej cene môže zákazník získať cenovo zvýhodnené služby. Avšak nie sú zadarmo, ako sa niekedy prezentujú banky. V tejto cene sú totiž už zahrnuté poplatky za vedenie účtu, ich výpisy, či poplatky za platobnú kartu. Klient by sa mal rozhodovať na základe druhu a počtu transakcií, ktoré plánuje v priebehu mesiaca vykonávať. Ak využije všetky služby, alebo aspoň ich väčšinu, vtedy sa mu oplatí využívať balík služieb. Ak naopak, tieto služby nepotrebuje, respektíve ich využíva iba sporadicky, mal by si prerátať či mu nevyjde lacnejšie obyčajný bežný účet a prípadné doplnkové služby zaplatí jednotlivo. Ak klient nájde takú banku a balík služieb, ktorý by mu vyhovoval mal by si aj tak podrobne preštudovať jednotlivé podmienky. Banky totiž medzi niektoré výhodné bezplatné služby zaradia aj také, ktoré sú zadarmo aj mimo balíka. V prvom rade je to poplatok za otvorenie účtu, či sprístupnenie služieb elektronického bankovníctva. Avšak tieto služby nemusia byť zadarmo navždy.
Pre banku sú balíky výhodné
Druhým faktorom pri rozhodovaní by mala byť skutočnosť, že zahrnutá služba nie je komplexná. Výpis môže byť zadarmo, ale napríklad iba mesačný a bez poštovného. Rovnako trvalé príkazy môžu byť počtom obmedzené. Vydanie platobnej karty zadarmo síce poteší, ale druh je väčšinou obmedzený na neembosovanú kartu. Takisto počet výberov z bankomatov nie je ľubovolný. Banka môže za transakcie navyše dokonca účtovať vyššiu cenu ak klient určený počet prekročí.
Výhody pre banky sú viaceré. Môže totiž segmentovať svojich klientov a tým vyvíjať účinnejšie marketingové aktivity. Rovnako sa obmedzuje počet potrebných zmlúv. Klient uzatvára iba jednu. Rovnako je pre zákazníka motivácia využívať viaceré progresívne služby. Platí tu staré známe - „Keď už to mám v cene, tak to aj využijem.“
(tkl)