Najčastejšie nakupovaným tovarom v slovenskej virtuálnej sieti sú knihy, najmä odborná literatúra. Nasledujú CD nosiče, elektronika, počítačové hry, videokazety a software. „Predpokladám, že táto štruktúra sa bude meniť a na popredné miesta zoznamu sa dostanú aj také oblasti ako cestovanie, oblečenie a neskoršie aj potraviny,“ hovorí Marián Krško zo Slovenskej asociácie pre elektronický obchod.
Hrubý odhad hovorí, že obrat on-line obchodovania je v úrovni nad 100 miliónov korún, čo však nepredstavuje stále ani jedno percento z celkového maloobchodného obratu. Táto suma však nie je celkom presná, pretože elektronický obchod sa stáva širokou oblasťou zahrňujúcou štátnu správu, medzipodnikové obchodovanie a maloobchodné nakupovanie on-line. V prípade štátu obrat, ako sa chápe v zmysle podnikateľskom, nie je vhodným ukazovateľom. V prípade elektronického obchodovania medzi organizáciami vrátane bánk, ide väčšinou o uzavreté systémy, a tak je obrat ťažko stanoviť. Iná je situácia v oblasti on-line obchodovania. Tu je možné hovoriť o obrate. Aj tu však treba rozdeliť obchodovanie v závislosti na úrovni virtualizácie obchodných procesov, ktoré jednotlivé nákupné portály a webovské stránky poskytujú. Zatiaľ jediným zdrojom popisujúcim nakupovanie prostredníctvom internetu je štúdia agentúry TNSofres, Internet a nakupovanie.
Tri oblasti elektronického obchodu
Asociácia sa podľa Krška snaží elektronický obchod hodnotiť realisticky - teda braním do úvahy možnosti štátu a ekonomiky, ktorej sa stane v blízkej budúcnosti súčasťou. V takomto kontexte ho treba hodnotiť pozitívne. Je na to niekoľko dôvodov. Zlepšili sa podmienky pre zavádzanie elektronického obchodu vo všetkých troch hlavných oblastiach ako sú eGovernment, B2B (medzipodnikové obchodovanie) a on-line maloobchod. „Bývalá i prichádzajúca vládna garnitúra si uvedomuje potrebu dobehnúť zameškané, podniková sféra sa začína aktívne zaujímať a skúšať elektronické obchodné kanály a on-line nakupovanie sa stáva samozrejmosťou pre stále väčšiu komunitu nakupujúcich,“ konštatuje Krško. Vznikajúca legislatíva, ktorá bude pokrývať elektronické obchodovanie je ďalším stimulom pre strategickú orientáciu podnikania na elektronický obchod. Avšak porovnanie s okolitými krajinami už také pozitívne nie je. Treba si rozdiely uvedomiť, poučiť sa, vyhnúť sa chybám, ktoré okolité krajiny urobili a urýchliť rozvoj elektronického obchodu doma. Verím, že takýto prístup má veľkú šancu na úspech. Dynamika zavádzania elektronického obchodu sa bude zvyšovať. Platí to vo všetkých troch hlavných oblastiach štátnej správy, medzipodnikového obchodu a maloobchodu. Elektronický obchod v štátnej správe bude podporovaný vnútroštátnymi ako aj medzinárodnými iniciatívami typu eSlovakia, eEurope a eEurope+. Napredujúca legislatíva a aktívny prístup bezpečnostného úradu k príprave vykonávacích vyhlášok k zákonu o elektronickom podpise je tiež pozitívnym signálom pre to, aby hlavní hráči v spomínaných troch oblastiach (štát, podniky a on-line obchody), zintenzívnili svoju prípravu na obdobie novej etapy elektronického obchodu.
(tkl)