Na daňový úrad treba ísť osobne, telefonicky a písomne takmer nič nie je možné efektívne vybaviť.
Nie je vhodné vstupovať do priestorov úradu s negatívnym imidžom - napr. podnapitý, provokatívne oblečený alebo učesaný, ovešaný znakmi bohatstva (prílišný počet zlata a iných šperkov na sebe) a ani nedisponovať inými prvkami správania sa evokujúcimi antipatiu, aroganciu a vzbudzujúcimi nesympatie.
Pripraviť si dobre, čo sa chcem spýtať - t.j. nebáť sa aj napísať si stručnú a jasnú otázku - a naopak nebáť sa tiež zapísať si od príslušného daňového úradníka jeho odpoveď, resp. návrh na riešenie problému (psychologicky je to vhodné ešte priamo pred úradníkom za jeho osobnej asistencie - aby tak niesol väčšiu „ťarchu“ zodpovednosti, že Vám niečo poradil a v budúcnosti si za tým aj stál, ale nie to odtajil) - aby ste to nezabudli, alebo nepoplietli.
Naučiť sa a nedať sa nikdy lacno odbiť neuspokojivou tzv. „nemastnou-neslanou odpoveďou“ (ktoré sú od štátnych úradníkov v praxi SR pomerne časté - najmä tí, čo nevedia a nie sú schopní zvyknú takto odpovedať…). Platíte predsa dane - z ktorých koniec koncov žije aj štátna služba a teda aj daňoví úradníci - a za svoje dane si od štátu zaslúžite kvalitný servis, takže na ňom trvajte. Ak niečomu nerozumiete - nedajte sa len tak odbiť, požiadajte o opätovné vysvetlenie, resp. opätovné zopakovanie - nehanbite sa za to, lebo daňové právo patrí k najzložitejším predpisom v štáte a nerozumejú mu veľakrát dobre ani experti, daňoví úradníci, daňoví poradcovia alebo vysokoškolsky vzdelaní ľudia.
Nečakať garantovanú odpoveď - t.j. písomne a s pečiatkou a s podpisom úradníka toho daňového úradu, ktorý Vám inštruktáž k Vami požadovanej informácii poskytol. Nie je zatiaľ zákonnou povinnosťou daňových úradníkov v bežnej daňovej agende (Vaše dotazy na daňový úrad) odpovedať Vám písomne.
Zapamätať si meno a funkciu úradníka - ktorý vám informáciu poskytol. Prípadne sa ho ešte spýtajte ako dlho pracuje na daňovom úrade (podľa dĺžky praxe sa niekedy dá odvodiť aj očakávanie, či odpoveď je kvalitná - nie však vždy!). Z hľadiska praxe sa totiž môže stať - že sa špecialistu na daň z príjmov (téze MFSR a DRSR, že daňoví úradníci sú univerzálne zdatní profesionáli a ovládajú všetky dane nemožno veriť, lebo je iracionálna!) pýtate na agendu dane z pridanej hodnoty. Ak to nie je kmeňový špecialista presne k meritu veci (agendy) - na ktorú sa pýtate - jeho odpoveď si čo najskôr radšej overte, lebo informačný pretlak je veľký a nie je v ľudských silách daňových úradníkov ovládať presne všetky slovenské dane (nezvládne to nikto stopercentne, ani daňoví poradcovia) - každý je v niečom lepší, v inom slabší.
Ak na daňový úrad nesiete písomnú žiadosť o akúkoľvek fakultatívnu úľavu zo strany daňového úradu - ku ktorej nie je podľa zákona povinný (napr. žiadosť fakultatívneho charakteru - napr. o povolenie odkladu platenia dane, zaplatenie v splátkach, o odpustenie penále, atď.) nezabudnite k nej priložiť kolok v adekvátnej hodnote podľa sadzobníka poplatkov ustanoveného osobitným zákonom (zákonom č.145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov).
Čo sa týka výberu najvhodnejšieho času k príchodu na daňový úrad - dodržujte tzv. stránkové dni a v rámci nich Vám doporučujeme vybrať si čas tak polhodinu alebo blízko (v závislosti od Vášho predpokladu náročnosti otázky) pred ukončením pracovnej doby daňového úradu. Daňový úradník je tiež len človek a teší sa na skončenie pracovnej doby (ako väčšina smrteľníkov) - preto predpokladáme, že tesne pred jej príchodom bude dobre naladený a bude mať záujem Vás rýchlo a kvalitne vybaviť (t.j. vyhnete sa tak pravdepodobne prieťahom z dlhého čakania alebo odkladania riešenia problému z rôznych dôvodov…).
Za služby sa vždy poďakujte (aj keď Vás možno niekedy nepresvedčia…) a pri odchode sa vynasnažte zanechať dobrý dojem - aby ste mali na uvedený daňový úrad (do konkrétnej kancelárie - lebo za všetkým „hľadaj človeka“) aj v budúcnosti čo možno najmenej stresové prijatie (t.j. aby si Vás nezapamätali negatívne ako nepríjemný daňový subjekt - lebo Vám to môžu úradníci pri ďalšom daňovom konaní „osoliť“ (vrátiť - napr. neuspokojivým vybavením alebo neúmerne dlhým prieťahom času vybavenia, atď. Je to dôležité najmä v prípade, ak máte smolu a natrafíte nie na úradníka-pragmatika, ale na úradníka-neschopného byrokrata, ešte k tomu mierne zakomplexovaného - ktorý sa tvári najčastejšie podľa hesla „že - ak mi boh pridelil úrad, tak mi dal aj rozum…“
Napichnite si kontakt: Ak viete vhodne komunikovať - tak určite nebudete mať problém získať dôveru a priazeň niektorého daňového úradníka (-čky), ktorý (-á) sa do budúcnosti môže stať vašim priateľom a užitočným „očkom“ i poradcom v niektorých veciach - ktoré Vy ako daňový subjekt (podnikateľ) potrebujete, ale tento druh servisu Vám nedokáže zabezpečiť nikto z externého prostredia (okolia) daňového úradu (t.j. ani renomovaní daňoví poradcovia). Nie nadarmo v dnešnom vlčom svete (keď vzťahy medzi ľuďmi sa bohužiaľ často konajú po ideovej línii „Uomo uomini lupus“ - t.j. človek človeku vlkom) je vhodné pamätať dvojnásobne na heslo známe už stáročia nielen medzi podnikateľmi, že len dobré kontakty umožňujú robiť dobré kontrakty.
EMIL BURÁK
(Autor je ekonomický a finančný poradca)