
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Na klasickom vysvedčení, ktoré deti dnes donesú domov, sú známky. Vo svete sa však už používa aj iné hodnotenie – slovné. K vysvedčeniu učiteľ pridáva pár riadkov o tom, ako si dieťa počas školského roku počínalo, v čom je dobré, čo by si malo docvičiť, prípadne v akých predmetoch zaostáva. U nás to podľa odborníkov samozrejmosťou tak skoro nebude.
„Systém známkovania je u nás už dlho zabehnutý, nemal by sa rušiť,“ myslí si psychologička Anna Belicová z Centra výchovnej a poradenskej psychológie v Bratislave. „Slovné hodnotenie je síce výborné, ale dieťa sa s rovesníkmi potrebuje aj porovnať. Na to sú známky lepšie. Zistí, v čom je dobré, na koho ešte má, kto je od neho ešte lepší. Známky majú výpovednú hodnotu aj pre učiteľa – keď dieťa prechádza do inej školy, slovné hodnotenie by mu možno nestačilo. A naši učitelia sa k nemu neradi prikláňajú, nie sú na tento systém zvyknutí.“
Známky však nemajú až takú výpovednú hodnotu, ako by sme si želali. Stane sa, že učiteľ hodnotí subjektívne, podľa nálady alebo má na dieťa vysoké nároky a aj za drobné chyby dáva trojky, štvorky. Dieťa tak znechutí.
„Takýto prístup dieťa veľmi neurotizuje. Postupne získava nechuť k učeniu, nenávisť ku škole, strach, môžu sa objaviť bolesti brucha. Ale to nie je problém v známkovaní, ale v učiteľke. A taký istý problém zostane aj pri slovnom hodnotení,“ konštatuje Anna Belicová.
Rodič by však mal aj horšie vysvedčenie prijať s rozvahou. „Vysvedčením rodič nedostáva ‘facku‘. Veď počas roka vidí, aké má dieťa známky,“ konštatuje Belicová.
Napriek tomu sa niektoré deti boja ísť s vysvedčením domov a majú strach, ako rodič na známky zareaguje.
„Takéto stresy zažívajú najčastejšie deti, ktoré sa doma po celý rok strašia spôsobom: veď počkaj, uvidím vysvedčenie a podľa toho sa zariadim. To by sa nikdy nemalo robiť. Deti sú potom po celý rok, a najmä pred vysvedčením, v obrovskom strese.“
Psychologička s dlhoročnou praxou, učiteľka etickej výchovy na gymnáziu v Prievidzi Zuzana Klačanská sa už s neprimernou reakciou v rodine pri vysvedčení stretla. „Na strednej škole nie, ale na základnej áno. Bola to však skôr výnimka. Chlapec nechcel ukázať mame vysvedčenie a roztrhal ho pred ňou. Inak sa vyskytne neprimerané správanie kvôli známkam viac cez školský rok ako na konci – úteky z domu, záškoláctvo alebo zvracanie dieťaťa doma v dôsledku problémov v škole.“
(sr, ru)
AKO ZAREAGUJETE, KEĎ VAŠE DIEŤA PRINESIE DOMOV NA VYSVEDČENÍ ZLÉ ZNÁMKY?
pokarhám ho 21%
dostane výprask 19 %
povzbudím ho 56 %
budem to ignorovať 3 %
Zdroj: www.sme.sk