V hoteli Tatra, dňa 11. novembra 2002, sa za účasti predstaviteľov medzinárodných a slovenských spoločností, členov Britskej obchodnej komory, predstaviteľov médií a univerzít, uskutočnilo zahájenie medzinárodnej súťaže Euromanager. Po slávnostnom uvítaní účastníkov manažérkou Recruitment International Slovensko – Ing. Silviou Liptajovou, boli účastníci slávnostného zahájenia zoznámení s projektom prostredníctvom oficiálnej prezentácie Euromanager 20002/2003.
Global Management Challenge EUROMANAGER je medzinárodnou tímovou súťažou s viac ako dvadsaťročnou tradíciou. Jej organizátorom v Českej a Slovenskej republike je spoločnosť Recruitment International. I keď je podobných súťaží vo svete viac, nájdu si uplatnenie, pretože každá sa sústreďuje na inú skupinu špecialistov. “Tento simulačný program je šitý na mieru manažérom – svoje schopnosti si pritom môžu na ňom overiť aj ľudia z praxe, aj študenti,” povedal na slávnostnom otvorení súťaže riaditeľ českej organizácie Recruitment International Jan Vymětal. “Firmy ho môžu používať aj na preškolenie svojich pracovníkov.”
Euromanager nie je žiadny lokálny projekt – tejto súťaže sa dodnes zúčastnilo viac ako 220 000 riadiacich pracovníkov, predstaviteľov podnikateľskej sféry i študentov vysokých škôl z 15 svetových krajín. V minulom roku to bolo 12 500 ľudí a do programu sa zapojili i desiatky významných medzinárodných spoločností a poradenských firiem. Význam tejto súťaže a záujem o ňu sa stále zvyšuje: “U nás v predchádzajúcom roku súťažilo 75 troj- až päťčlenných tímov , teraz ich máme 140 a zastúpené sú všetky české vysoké školy,” pokračuje Jan Vymětal. “Dvesto súťažiacich na Slovensku považujem za celkom slušný záujem o prvý ročník tejto súťaže.
Vaše schopnosti otestuje neomylný rozhodca softwér
Podstatou súťaže je veľmi realistická simulácia firemného prostredia založená na počítačovom spracovaní fiktívneho trhu, v ktorom modelové obchodné spoločnosti súťažia – snažia sa dosiahnuť čo najvyššiu cenu za akciu a čo najlepšie trhové postavenie prostredníctvom strategických rozhodnutí v oblasti marketingu, výroby, ľudských zdrojov, financií a logistiky. Do súťaže sa prihlasujú tímy, ktoré môžu mať maximálne päť členov a každý z nich je manažérom jednej z vyššie uvedených oblastí. Na začiatku súťaže sú tímy náhodne rozdelené do skupín, jednu skupinu tvorí päť až osem tímov, ktoré medzi sebou priamo súperia. Na národnej úrovni prebieha súťaž v troch kolách. Víťazné národné tímy sa stretnú v medzinárodnom finále.
Každému tímu je pridelená jedna modelová spoločnosť. Súťažiaci dostanú výročnú bilančnú správu “svojej” spoločnosti. Kolegovia v tíme naštudujú tieto údaje a po zvážení postavenia svojej firmy na trhu robia spoločné rozhodnutia o ďalšom smerovaní a raste spoločnosti. Počítačový model vyhodnocuje dôsledky vypracovaných stanovísk a stanoví konečnú bilanciu každej spoločnosti.
Úspešná firma “nevyletí hore” hneď na začiatku
“Táto simulácia je skutočne veľmi blízka realite. Potvrdil nám to priebeh minuloročného kola v Čechách,” hovorí Jan Vymětal. “Najúspešnejšou z fiktívnych spoločnosti sa v Čechách aj vo finálne vo Francúzsku nakoniec stala spoločnosť “spravovaná” tímom z Vysokej školy ekonomickej, pretože robila strategické rozhodnutia – dala si záležať na vypracovaní investičných zámerov, na nákupe kvalitného materiálu, dobre si premyslela na akých trhoch bude obchodovať. V niektorých prípadoch sa ukázalo, že tímy, ktoré sa nakoniec umiestnili najlepšie, sa spočiatku držali na posledných miestach. A tí, ktorí robili krátkodobé rozhodnutia sa presadili na začiatku, ale ich úspech mal krátkodobý charakter.”
Dobrý manažér musí vedieť presvedčiť ostatných
Ako súťaž postupuje dostávajú riadiace tímy prostredníctvom počítača informácie o tom, k akým výsledkom viedli ich rozhodnutia, ale aj o tom, ako je na tom ich “konkurencia”. A nejde tu len o získanie vedomostí z piatich oddelených oblastí riadenia: piati topmanažéri musia spolu aj komunikovať a každý musí presadiť svoje v najvhodnejšej chvíli. Nestačí, že rozumie svojmu oboru - musí vedieť aj to, ako o svojej pravde presvedčiť ostatných. Inak je výsledné rozhodnutie chybné a spoločnosť stráca šancu sa dobre umiestniť.
Registrácia tímov prebiehala do 7. novembra 2002
1. kolo – 15.11. – 13.12 2002
2. kolo – 7.2. – 7.3. 2003
národné finále 20.3.2003
medzinárodné finále – koniec marca - Macao
Do súťaže sa prihlásilo okolo 200 súťažiacich, prevažne z univerzít: VŠE Bratislava, Fakulta manažmentu UK, SPU Nitra, City University, Technická Univerzita vo Zvolene, Univerzita Mateja Bela, Technická Univerzita Košice a ďalší
Autor: M. Gáliková/Foto: P. Majer