Programové vyhlásenie vlády je ovenčené množstvom kvetnatých fráz, nad ktorými učitelia, žijúci v realite slovenského školstva, len prevracajú oči. „Vláda si uvedomuje strategický význam výchovy a vzdelávania pre ďalší vývoj a fungovanie spoločnosti a pre budúcnosť Slovenska v spoločenstve európskych národov… Vzdelanie sa stáva kľúčom k životnému úspechu, najlepšou investíciou do budúcnosti, účinnou prevenciou pred nezamestnanosťou, zločinnosťou, drogami,“ píše sa vo vyhlásení.
Za týmto úvodom nasleduje množstvo sľubov a vyhlásení. Čo vlastne vláda konkrétne v oblasti školstva a vzdelávania sľúbila urobiť?
V oblasti regionálneho školstva chce:
* zmeniť školy - vnútorne ich premeniť, otvoriť, vychádzajúc z vízie Milénia. Základom by mal byť návrh moderného zákona o výchove a vzdelávaní, ktorý chce ministerstvo školstva vytvoriť,
* postarať sa, aby sa školy stali verejnoprávnymi a samosprávnymi inštitúciami. Posilní sa tak ich postavenie v regióne a vytvoria sa podmienky na spoluprácu medzi školou, rodinou, obcou a podnikmi v regióne,
* rozšíriť priestor na diferenciáciu škôl, pričom chce podporovať rovnosť všetkých zriaďovateľov: štátnych, samosprávnych, cirkevných i súkromných,
* začať s prestavbou obsahu učiva, s redukciou neefektívnych informácií. Dôraz bude na prehĺbení jazykovej prípravy, rozvoji počítačovej gramotnosti a komunikačných schopností žiakov,
* vytvoriť podmienky na efektívnejšie využívanie kapacít stredných škôl tak, aby žiaci mohli študovať po splnení kritérií na takom type školy, o ktorý majú najväčší záujem,
* vytvoriť celoštátne štandardy vzdelávania a systém ich monitorovania pre všetky úrovne vzdelávania,
* podporiť v rámci krajín EÚ kompatibilnosť v oblasti vzájomného uznávania dokladov o dosiahnutí určitého stupňa vzdelania,
* vytvoriť systém monitorovania úrovne a kvality výchovy a vzdelávania v poslednom ročníku základnej školy, ktorého výstup bude rozhodujúci pre prijatie na strednú školu,
* zaviesť štátnu maturitnú skúšku,
* podporiť profesionalizáciu štátnej školskej inšpekcie,
* pokračovať v reforme verejnej správy v školstve smerom k posilneniu rozhodovania čo najbližšie k tým, ktorých sa dotýka a znížiť administratívnu náročnosť správy škôl,
* zákonom stanoviť transparentný, normatívny a motivačný systém viaczdrojového financovania škôl a školských zariadení, bez zbytočných medzičlánkov prerozdeľovania,
* finančne podporiť výchovu a vzdelávanie talentovaných žiakov a znevýhodnených skupín detí, hlavný dôraz klásť na ich integráciu do spoločnosti,
* vytvoriť priestor na obnovu školskej infraštruktúry a rozvoj školstva podľa špecifík regiónu, s dôrazom na efektívne využívanie štátnych prostriedkov,
* presunúť školám kompetencie v oblasti podporných školských služieb: metodickej a poradenskej činnosti, a pri výbere učebníc a odbornej a záujmovej literatúry,
* pretože kľúč k rozvoju školského systému vidí vláda v osobnosti a profesionalite učiteľa, chce vypracovať motivačný systém odmeňovania, odborného a kariérneho rastu učiteľov,
* podporiť predškolskú prípravu detí ako službu rodine, prioritne pri integrácii rómskych žiakov a znevýhodnených skupín detí,
* vytvárať podmienky pre výučbu v materinskom jazyku aj pre rusínsku a rómsku menšinu a zároveň zabezpečiť zvýšenie kvality výučby štátneho jazyka.
V oblasti vysokého školstva by vláda chcela:
* najmä vytvoriť podmienky na efektívne fungovanie systému, aby sa vysokoškolské vzdelávanie na garantovanej úrovni kvality stalo v priebehu 5-6 rokov prístupné všetkým občanom, ktorí oň prejavia záujem a preukážu predpoklady na jeho úspešné absolvovanie,
* podporiť rozvoj základného a aplikovaného výskumu na vysokých školách,
* pokračovať v transformácii vysokého školstva v súlade s prijatou koncepciou jeho ďalšieho rozvoja. Využiť pritom európsky systém prenosu kreditov,
* sústrediť sa na riešenie problému nedostatočného financovania vysokého školstva a na komplexné dopracovanie vysokoškolskej legislatívy (napríklad zabezpečenie autonómie vysokých škôl, ako i úprava ich povinností voči spoločnosti),
* zlepšenie v oblasti financovania chce vláda dosiahnuť aktívnym vytváraním podmienok pre rozvoj viaczdrojového financovania, vrátane zavedenia príspevkov na štúdium,
* vláda sa zaviazala zvyšovať dotácie do vysokého školstva zo štátneho rozpočtu s cieľom postupne dosiahnuť úroveň zodpovedajúcu krajinám OECD,
* diverzifikovať ponuku vysokých škôl: zvýšiť význam bakalárskeho štúdia, zvýšiť efektívnosť a rozsah doktorandského štúdia, umožniť vznik kvalitných súkromných vysokých škôl,
* osobitnú pozornosť venovať zlepšeniu systému sociálnej podpory študentov,
* mimoriadny dôraz dáva na podporu kvality VŠ vzdelávania, ktorý vidí aj v zvýšení výkonnosti škôl v oblasti vedy a techniky,
* za dôležité pokladá aj dobré fungovanie Akreditačnej komisie.
(sr)
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády