EÚ: Kandidáti žiadali prispôsobiť príspevky odkladu dátumu rozšírenia

BRUSEL 18. novembra (SITA) - Kandidátske krajiny požiadali v pondelok Európsku úniu, aby v prípade stanovenia dátumu ich prijatia na 1. máj 2004 došlo k adekvátnemu zníženiu ich príspevkov do rozpočtu pri zachovaní rovnakej úrovne príjmov z únie. Informov

al o tom hovorca Európskej komisie, podľa ktorého ani jedna z kandidátskych krajín netrvala na tom, aby termínom rozšírenia bol 1. január 2004. Doteraz boli všetky výpočty príjmov a príspevkov do spoločného rozpočtu EÚ počítané na základe predpokladu, že k rozšíreniu dôjde 1. januára. Členské štáty budú žiadosť kandidátov skúmať a zohľadní ju aj budúci návrh spoločných stanovísk EÚ v kapitolách rozpočet a poľnohospodárstvo, ktorý by mal byť hotový koncom tohto alebo začiatkom budúceho týždňa.
Ministri zahraničia EÚ stanovia dátum rozšírenia ešte dnes popoludní, no všeobecne sa predpokladá, že ním bude 1. máj 2004. To by malo kandidátskym krajinám umožniť, aby sa mohli zúčastniť na voľbách do Európskeho parlamentu 22. júna 2004. Ministri zahraničia kandidátskych krajín dnes v Bruseli opätovne potvrdili, že ich cieľom je, aby sa ani na jeden rok po vstupe nedostali do horšej rozpočtovej situácie v porovnaní s posledným rokom pred vstupom. Žiadali tiež o zvýšenie kvót na viaceré poľnohospodárske výrobky a skrátenie desaťročného prechodného obdobia na nárast priamych platieb pre poľnohospodárov. Kandidátske krajiny prejavili tiež záujem o to, aby časť ušetrenej rezervy 2,5 miliardy eur bola použitá na financovanie opatrení pri ochrane budúcej vonkajšej hranice EÚ. Na októbrovom summite v Bruseli totiž pätnástka znížila sumu určenú pre štrukturálne fondy na obdobie troch rokov po rozšírení z navrhovaných 25,5 na 23 miliárd eur.
Komisár pre poľnohospodárstvo Franz Fischler však upozornil pred výrazným zvyšovaním kvót najmä v oblasti mlieka a mliečnych výrobkov, ktoré by mohlo spôsobiť preplnenie zásob, pretože tie už podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie nebude možné vyvážať. Vyzval tiež kandidátske krajiny, aby predložili Bruselu čerstvejšie údaje o svojej produkcie a pripustil, že úroveň priamych platieb získanú z EÚ bude možné doplniť platbami z takzvanej národnej obálky. Poskytnutie domácich platieb musí byť však odôvodnené a už teraz musí v danom štáte existovať dotačný systém.

ha;kh
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu