
Ilustarčné foto

Ilustarčné foto
Superb je vo svete automobilových „luxusov“ relatívnou novinkou. Premiéru absolvoval vlani na jeseň (IAA 2001 vo Frankfurte). Za zákazníkmi v našich zemepisných končinách naplno vyrazil tento rok. Aj keď sa objavili správy o tom, že Superb nevystrieda následník (v horizonte piatich až siedmich rokov), na konečné strategické rozhodnutia koncernu Volkswagen si treba počkať. Škoda Auto Mladá Boleslav by mala podľa súčasných plánov v budúcnosti vyrábať lacnejšie automobily.
Testovali sme Škoda Superb s dieselovým motorom 1,9 TDI.
Exteriér: línia strechy pripomína VW Passat, vpredu typická tvár škodovky – široká maska, lichobežníkové svetlomety. Zadná partia s tvarovo prevzatými svetlami so štyrmi priesvitnými prúžkami, tretie brzdové svetlo tesne nad zadnou kapotou. Pod veľkým uhlom otvárajúce sa veko batožinového priestoru: ľahšie nakladanie predmetov do batožinového priestoru s kapacitou 462 litrov.
Interiér: výborná ponuka priestoru, na zadných sedadlách až extrémna. Rázvor 2803 mm, dobre tvarované a pohodlné sedadlá, vpredu aj vzadu lakťové opierky, predná so schránkou na odkladanie menších predmetov, zadná po sklopení odhalí dva držiaky na poháre. Pohodlné nastupovanie a vystupovanie do automobilu a z neho vďaka široko sa otvárajúcim dverám. Luxusný dojem titanovo sfarbených doplnkov v interiéri.
Ergonómia: jednoduchý, ale príjemný prístrojový panel, všetky prvky ovládania na svojom mieste, príjemne podsvietené prístroje, dostatok odkladacích miest.
Motor: maximálny výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 285 Nm (od otáčok 1750 min-1): záruka dynamiky, dostatok krútiaceho momentu – jazda bez častého radenia.
Prevodovka: päťstupňová manuálna, dobre odstupňovaná, prínosom k už dobrej hospodárnosti by bol šiesty prevodový stupeň.
Bezpečnosť: na všetkých sedadlách trojbodové bezpečnostné pásy, krajné s predpínačmi, vzadu tri hlavové opierky. K bezpečnosti prispieva tuhá karoséria, sériové dva čelné a dva bočné airbagy a podobne. Ovládanie bočných okien elektricky, rovnako aj vonkajších spätných zrkadiel.
Jazda: štartovanie aj za chladného počasia bezproblémové, jednoznačné a presné radenie, výborne vyladený podvozok, k čomu prispieva aj viacprvkové zavesenie prednej nápravy s pomocným rámom. Odozva podvozka na nerovnosti veľmi dobrá, správanie v zákrutách neutrálne až nedotáčavé, agresívnejšou jazdou vyvolané vychýlenie zadnej nápravy sa dá hravo korigovať.
Záver: Škoda Superb je elegantný, luxusný, jazdne príjemný, dobre ovládateľný a cenovo zaujímavý automobil s nevídaným priestorom na zadných sedadlách. V porovnaní s konkurenciou trocha vyššia hladina hluku od motora, nie nepríjemná. Počas testu sme dokázali jazdiť do 7 litrov nafty na 100 kilometrov, na diaľnici ukázal palubný počítač priemernú spotrebu do 6 litrov na 100 kilometrov.
JOZEF BENÍČEK
FOTO – ARCHÍV