
Majiteľ auta musí mať poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou jeho motorového vozidla. Na výber má sedem poisťovní (Slovenská poisťovňa a Allianz sa zlúčia), podľa zákona môže poisťovňu zmeniť najneskôr šesť týždňov pred koncom poistného obdobia. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC
nosti na tento rok uzatvorili. Keďže každá poisťovňa má rovnaké poistné, a len v niekoľkých prípadoch sa líši o zopár korún, pri rozhodovaní môžu zavážiť ostatné podmienky.
Podľa údajov, ktoré poskytli poisťovne, bude mať zhruba deväť z desiatich motoristov nárok na nižšie poistné, pretože v tomto roku nespôsobili žiadnu škodu. Pre tých, čo zaujíma hlavne cena, je tak podstatné porovnanie bonusov, ktoré poisťovne zrážajú zo základného poistného. Väčšina odpúšťa päť percent, Komunálna poisťovňa a Kooperativa dvojnásobok. Rozdiel tak pri kategórii osobných áut s objemom motora od 1300 do 1800 centimetrov kubických predstavuje vyše tristo korún. Uniqa zatiaľ bonusy nepriznáva.
Malus, zdraženie poistky kvôli spôsobenej škode, žiadna z poisťovní okrem Kooperativy budúci rok ešte uplatňovať nebude. Kooperativa však informovala, že prvú poistnú udalosť nezapočítava, a tak sa 10-percentný malus dotkne minima klientov.
Poistka sa platí skôr ako vlani
Poistku treba na rozdiel od minulých rokov zaplatiť do konca tohto roka. Niektoré poisťovne ale dávajú motoristom čas až do konca januára. Určite si však treba dať pozor na to, že nestačí do konca februára.
Nárast poistného oproti tomuto roku o polovicu zrejme bude znamenať, že pre viacerých motoristov bude neúnosné zaplatiť ho naraz. Poisťovne umožňujú poistné splácať aj polročne a štvrťročne. Klienta inej poisťovne ako Kooperativa to pritom nevyjde drahšie, takže po zdražení poistného si môžu motoristi jeho úhradu rozložiť na dlhšie obdobie, ak tak neurobili už predtým. Kooperativa navyšuje poistné pri polročných splátkach o dve percentá a pri štvrťročných o tri.
Majitelia áut s väčším výkonom spochybňujú súčasný systém, v ktorom sa poistné určuje podľa objemu motora s tým, že vôbec nemusí byť škoda spôsobená výkonnejším autom vyššia. „Členenie motorových vozidiel podľa objemu motora skutočne neodráža rizikovosť prevádzky týchto vozidiel,“ hovorí riaditeľka Slovenskej kancelárie poisťovateľov Lýdia Blažeková. Podľa nej sa môže znevýhodnenie majiteľov výkonnejších áut odstrániť až po úplnej deregulácii tohto poistenia: „V roku 2005 si poisťovatelia stanovia tarifné skupiny, respektíve rizikovosť klientov, podľa vlastných kritérií.“
Blažeková nepovažuje za zvláštne, že poisťovne vypočítali budúcoročné ceny takmer na korunu rovnako. Keďže poistné je stále zákonom regulované, povinné zmluvné poistenie podľa nej nie je predmetom konkurenčného boja. „Na cenu poistenia vplýva aj to, že celý slovenský trh tohto poistenia je zabezpečený jednou zaistnou schémou,“ povedala. Ceny v súčasnosti prešetruje Protimonopolný úrad, zatiaľ bez výsledku.
Poistné na budúci rok stúplo kvôli vysokej stratovosti tohto poistenia. V minulosti, keď ešte povinné ručenie poskytovala len Slovenská poisťovňa, sa nezvyšovalo poistné adekvátne s rastúcimi poistnými plneniami.
Platiť nemusia len vyradené autá
Poistku treba platiť za každé auto, aj to, ktorým sa nejazdí. Rozhodujúce totiž je, že je v evidencii. Dnes je jedinou zákonnou cestou, ako sa plateniu poistky vyhnúť, odhlásiť auto z evidencie. Dočasné vyradenie z cestnej premávky nepomôže, v budúcnosti by sa to však mohlo zmeniť. „Riešením by bolo, keby sa na držiteľov vozidiel dočasne vyradených z cestnej premávky sťahovala výnimka z povinnosti uzavrieť poistenie zodpovednosti. O tomto nedostatku vieme a navrhli sme novelizáciu zákona,“ povedala Blažeková.
Podľa posledných údajov kancelárie je každé desiate auto nepoistené. Kancelária ich zoznam poskytla okresným úradom, ktoré môžu majiteľa nepoisteného auta pokutovať až do výšky 15-tisíc korún.