
ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR
BRATISLAVA - Slovenské lodenice Komárno, a. s., Bratislava (SLKB) - nazývané tiež nové lodenice - uzatvorili kontrakt s maďarskou firmou Ganz Danubius Trading. Spolu tri riečne člny na prepravu piesku chcú v Komárne dokončiť najneskôr do decembra tohto roka. Denník SME o tom informoval vedúci odboru pre styk s verejnosťou SLKB Miroslav Bednár.
Dohoda s maďarskou spoločnosťou je podľa Bednára predzvesťou širšej spolupráce, ktorá by mohla znamenať obnovenie výroby riečnych lodí v regióne. Získaním kontraktu sa počet lodí, ktoré chcú v Komárne tento rok dokončiť, zvyšuje na osem.
Z nich tri sú podporené aj štátnou zárukou na úver 30 miliónov mariek. Vôbec najväčšími plavidlami, ktoré sa v Komárne doteraz stavali, sú dve lode typu Baltik. Tie sa nepodarilo dokončiť v pôvodných SLK Komárno a nové lodenice ich prevzali rozostavané asi na 30 percent. O financovaní ich dostavby uzavreli lodenice v marci dohodu s rakúskou Centrobankou. Bednár včera potvrdil, že pri odovzdávaní jedného Baltiku nemeckému zákazníkovi na Čiernom mori bude asistovať Tatra banka. Vo výrobných halách je rozpracovaných aj viacero kýlov plavidiel. Z nich desať je certifikovaných, čo znamená, že v prípade získania financií sú pripravené na stavbu.
Predseda predstavenstva SLKB Jozef Žucha presadzuje, aby sa stavali iba lode, ktoré majú reálne finančné krytie a z prepustených zamestnacov bývalých lodeníc sa „naberalo“ iba toľko, koľko je na stavbu lodí naozaj potrebných. Z pôvodných asi 2500 zamestnancov tak v nových lodeniciach zatiaľ získalo prácu asi 700.
S postupným oživovaním výroby sa bude zvyšovať aj zamestnanosť a do konca roka by sa mala ustáliť na úrovni okolo 1000 pracovníkov.
SLKB sú zároveň veriteľom pôvodných SLK, ktoré sú od 30. marca v konkurze. Minulý piatok sa na Krajskom súde v Bratislave konalo prieskumné pojednávanie, na ktorom súd zaevidoval 2070 konkurzných prihlášok veriteľov. Veritelia tiež odsúhlasili plán speňažovania majetku, ktorého účtovná hodnota predstavuje vyše 1,8 miliardy korún.
Konečným riešením lodiarskej výroby v regióne však má byť vstup zahraničného investora do nástupníckych SLKB. To si podľa Žuchu vyžiada minimálne ďalšie dva roky. Dovtedy musia nové lodenice získať meno v lodiarskom priemysle a tým aj dôveru zahraničných partnerov. O vstup do lodeníc už prejavili záujem dve bližšie nešpecifikované skupiny. Jedna z Európy a jedna zložená z investorov z USA, Ázie i Austrálie.
TOMÁŠ KURTANSKÝ