liť čerstvými novinkami na trhu. Vďaka silnejúcej základni svetovo uznávaných vývojárov aj v našich zemepisných šírkach ste navyše mohli na Invexe stretnúť aj zástupcov tejto - bežným hráčom vysnívanej - profesie. Odborníci sa teda síce zhodujú, že Invex ako taký stráca svoj lesk z polovice 90. rokov - počet platiacich návštevníkov či akreditovaných novinárov vytrvalo klesá. Paradoxne však v tradičnej Game Hall v pavilóne L z roka na rok návštevník nájde viac a viac noviniek a zábavy.
Tentoraz sa k celej show pridali aj profesionálne majstrovstvá Českej republiky v niekoľkých populárnych multiplayerových hrách spojené s českou a slovenskou kvalifikáciou na hernú „olympiádu“ World Cyber Games v Kórei. Bolo sa teda na čo pozerať, no zároveň aj na čo nadávať. Sami usporiadatelia Invexu označujú Game Hall za jednu z najnavštevovanejších častí výstavy, no ich organizačný prístup k tomuto pavilónu je hrozný. Naplno sa to prejavuje po skončení dní pre odbornú verejnosť, keď výstavisko zaplnia školoupovinné deti a práve v Game Hall sa takmer nedá dýchať. Najkritickejší bol tento rok štvrtý deň výstavy. Pri stánku populárneho českého herného magazínu Level sa strhol dokonca pästný súboj o miesto. Korunu všetkému nasadila nezmyselná snaha organizátorov obmedziť počet návštevníkov v samotnej Game Hall tak, že nechali na celej hale otvorené len jediné malé dvere. Na oboch stranách vchodu sa však nahromadilo veľké množstvo ľudí. Zvyšujúca sa teplota vo vnútri, zlý vzduch a tlak hromady ľudí spôsobili chaos ústiaci v zašliapanie niekoľkých návštevníkov. Správcovia výstavy, našťastie, v najvyšší čas otvorili aj veľkú bránu pavilónu a situácia sa aspoň čiastočne stala prijateľnou. Boj mládeže o miesto pri predvádzacom počítači, či o veľký plagát alebo iné darčeky však zostal. A na drobné krádeže vybavenia si už vystavovatelia za posledných pár rokov ako-tak zvykli.
Povedzme si však radšej niečo o pozitívnych charakteristikách invexovej hernej show. Ako sme už spomenuli, expozície firiem, ktoré niečo v hernom obchode znamenajú zaplnili pavilón L. Herný turnaj sa konal v susednej hale K, no tým to celé nekončilo. Niekoľko zaujímavých herných akcií sa totiž odohrávalo aj v exteriéroch výstaviska. Pred samotnou halou L sa nachádzalo umelé klzisko ako podporná aktivita športovej novinky NHL 2003. Hneď v susedstve ste mohli stretnúť zopár postáv v stredovekých kostýmoch. Rozhodne tam len tak nepostávali a ich šermiarske duely vám mali pripomenúť, že netreba zabúdať na českú verziu stratégie Warcraft 3. Rinčanie mečov však občas prehlušil hukot formúl z neďalekého stánku s akciou nazvanou Intel Grand Prix Show. Išlo o finále celoročnej súťaže v simulátore „ef jednotky“ Grand Prix 4. Bez svojho zastúpenia neostalo ani „neznáme“ Nintendo so svojim GameBoy Advance aj GameCube. Trocha osamotene stál vizuálne možno najzaujímavejší počin herného distributéra DXT Computers. Nešlo totiž o žiaden radový stánok, ale o maketu stredovekého hradu. Okrem iných titulov bude totiž táto firma distributérom pripravovanej fantasy hry Legenda - Posolstvo trónu 2. A vo fantasy hrách sa okrem hromady obrnených hrdinov, odporných škretov a vábivých víl nejaký ten hrad „občas“ vyskytne.
Kto sa rozhodol mimo „novinárskych“ dní ponoriť do tlačenice v Game Hall, našiel tu okrem možnosti kúpiť hry, periférie a herné magazíny za špeciálne výstavné ceny ešte aj možnosť vyskúšať si niektorú z herných noviniek na „vlastné prsty“. Všetkému velila firma Cenega s hitmi ako napríklad Mafia, Battlefield 1942 či NHL 2003. Ani ďalší distributéri nezostali pozadu a mohli ste tu vidieť počeštený Simon the Sorcerer 3D alebo Icewind Dale II. Veľmi pozitívne treba hodnotiť prítomnosť demonštračných verzií chystaných hier ako Age of Mythology, Gothic 2, Aquanox 2 alebo akčného Chaser od bratislavského Cauldronu. Malým bonusom pre oko odrastenejšieho hráča boli možno hostesky Eurotelu, ktorý spolupracoval s časopisom Gamestar alebo česká verzia populárnej Lary Croft.
Akciou čiastočne súvisiacou s hrami bola aj „predvádzačka“ českého ministerstva vnútra. Hromadu pirátskych CD nosičov obsahujúcich hry, programy a filmy sa totiž policajti rozhodli demonštratívne zničiť cestárskou technikou. Stovky návštevníkov sa tak mohli „pokochať“ trocha zvláštnym predstavením. Efekt tohto snaženia však na rozdiel od prizerajúcich sa návštevníkov necháme bez komentára.
Pre niekoho možno oveľa zaujímavejšou časťou herného „kútika“ Invexu boli české a slovenské majstrovstvá v hrách Counter Strike (tímy 5 na 5), Unreal Tournament (mód capture the flag 4 na 4), Quake III: Arena (tam death-match 4 na 4), Starcraft: BroodWar (1 na 1). Premiéru na podobných domácich profesionálnych súťažiach mal aj Warcraft III: Reign of Chaos. Kvôli prepojeniu českej a slovenskej hernej scény však v tomto turnaji figurovali aj slovenskí hráči, k čomu sa ešte vrátime. Zároveň sa konalo aj finále českých a slovenských kvalifikačných turnajov na kórejské zavŕšenie World Cyber Games. Tu opäť hralo úlohu prepojenie scén našich dvoch krajín a zároveň nedostatočné financovanie tímov, a tak sa Counter Strike hral spoločne. Extra slovenský turnaj sa hral len v Quake III a Starcraft dueloch. Unreal Tournament bol pre malý záujem zo Slovenska o invexovú kvalifikáciu zrušený - vo finále hrali opäť iba českí hráči. Ako to celé nakoniec dopadlo môžete zistiť na internetovej stránke wcg.progamers.cz. Súperenie bolo organizované podstatne lepšie ako samotná Game Hall. Hráčske združenie ProGamers spolu so sponzormi a partnermi AMD, nVidia, LYNX, 3COM, AVMedia a Level vytvorili pre hráčov veľmi dobré podmienky. Taktiež novinári a televízne štáby mohli vďaka vstupu priamo medzi súťažiacich normálne plniť svoje poslanie. Okrem trocha amatérskeho komentáru prebiehajúcich zápasov (spôsobeného nedostatočným verbálnym prejavom komentátora, nie jeho odbornou neznalosťou) turnaj pôsobil na „naše“ pomery veľmi profesionálne. Zaujímavé boli aj finančné ceny českých majstrovstiev, ktorých súhrn sa rovnal 10 000 USD. Hoci aj tento pavilón bol pod neustálym tlakom návštevníkov, situáciu riešili dve veľké projekčné plátna, na ktorých sa odohrávali najzaujímavejšie súboje, a tak to najdôležitejšie neuniklo nikomu. Pohľad medzi zúčastnených hráčov dával tušiť, že profesionálna herná scéna začína byť braná vážne už aj u nás. Napäté adrenalínové zápolenie, ktoré sa však odohrávalo plne v duchu fair-play by sa pokojne dalo prirovnať k iným statickejším „olympijským“ disciplínam. Navyše hráči zďaleka nenapĺňali predstavy nezasvätených o umastených vychudnutých závislákoch. Byť úspešný v silnejúcej konkurencii si vyžaduje seriózny tréning a ako povedal pre nemenovanú televíziu jeden so súťažiacich, v ich živote musí zostávať miesto napríklad aj pre posilovňu.
Takto teda vyzerala pre fanúšika hier rozhodne najzaujímavejšia časť tohtoročného Invexu. Na záver sme pre vás pripravili malý rozhovor s účastníkmi turnaja. Keďže je Counter Strike momentálne asi najpopulárnejšou hrou pre viacerých hráčov, porozprávali sme sa po jednom stresujúcom boji s dvoma členmi najúspešnejšieho slovenského klanu Beat Some Enemy (v skratke BSE | BRAVE) - Tomášom Kollárom a Pavlom Dlhošom.
* V akej fáze turnaja sme vás vlastne zachytili?
BSE: Práve sme skončili semifinále tzv. „loosers bracket“ časti WCG Counter Strike. Turnaj sa totiž hrá rozdelený na „winners“ a „loosers bracket“. Tím môže raz prehrať a aj tak má šancu v „loosers bracket“ postúpiť ďalej. Víťazi obidvoch „bracket“ sa potom stretnú vo veľkom finále. My sme, žiaľ, práve prehrali.
* V rámci Česko - Slovenska je to ale veľmi slušný výsledok. A ako ste dopadli v rámci majstrovstiev ČR?
BSE: Tam máme super úspech. Skončili sme celkovo druhí po prehre s všeobecne najuznávanejším klanom NEOPHYTE. Skóre bolo 23 : 25. NEOPHYTE je veľmi silný klan, ktorý má hráčov vo väčšine hier. To znamená, že má svoju Counter Strike sekciu, Quake sekciu, Unreal Tournament sekciu… Majú oveľa lepšie financovanie vďaka sponzorom, a tak môžu intenzívnejšie trénovať.
* Akú úlohu tu zohrávajú sponzori?
BSE: Všade sa tlačia peniaze. Samozrejme, aj my máme svojho sponzora. Bez nich sa nedá hrať. Dostatočný hardvér a rýchle internetové pripojenie nie sú zadarmo. Sponzor prepláca po dohode aj cesty na turnaje, atď. Vyslanie jedného tímu do svetového finále WCG vychádza finančne na stotisíce. Preto sa hralo v Counter Strike spoločné finále. Nebol dostatok peňazí na vyslanie zástupcov oboch krajín. Momentálne sme ale celkom spokojní. „Price money“ za umiestnenie na turnajoch rastú aj u nás. Konkrétne včera sme na majstrovstvách ČR za druhé miesto získali odmenu 25 tisíc Kč. Celkovo bola Counter Strike sekcia sponzorovaná sumou vo výške 110 000 Kč. No napríklad svetové finále WCG v Kórei už má pre všetky turnaje dotáciu pol milióna USD.
* Ako teda vidíte šance klanov z našich končín vo finále WCG?
BSE: Schopnosti niektorých tímov z okolitých krajín sú veľmi slušné. No treba brať do úvahy aj to, že napríklad súťažiaci zo severnej Európy majú v profesionálnom hraní oveľa lepšie podmienky. Výsledok sa však ešte len uvidí…
Informácie o aktivitách klanu Beat Some Enemy nájdete na internetovej stránke www.bseclan.sk.
MICHAL GRADIAN