fungujú a ako s ich pomocou nájdete „ihlu v sene“.
Pátranie na webe: vyhľadávač alebo katalóg?
Ak potrebujete zistiť, kto bol olympijským víťazom v skoku do diaľky v roku 1972, nájsť informácie o Guarane alebo jednoducho získať tip, ako najlepšie odstrániť starú tapetu zo steny, na internete nájdete všetko. Avšak je tu jeden problém: najprv treba webstránky s týmito informáciami nájsť. Vyhľadávanie relevantných informácií je asi tak „ľahké“ ako hľadanie známej ihly v kope sena. Pomoc pri rešeršovaní predstavujú vyhľadávacie nástroje na webe. Rozlišujeme dva základné druhy: zoznamy a vyhľadávače. Oboje majú spoločné, že prehľadávajú obrovské zoznamy slov, či neobsahujú príslušné heslo, a po niekoľkých sekundách prezentujú na obrazovke webstránky, ktoré sú k danému heslu na webe. Rozdiel medzi vyhľadávačom a zoznamom je v spôsobe zbierania dát, ako aj v kvalite a kvantite výsledkov vyhľadávania. Zoznamy (alebo katalógy) sú zostavované manuálne: redaktori triedia nahlásené ponuky prevádzkovateľom webstránok, hodnotia stránky, priraďujú im heslá a triedia ich do hierarchicky zostavených kategórií. Hľadajúci sa v zozname systematicky prepracuje k ponuke, o ktorej si myslí, že obsahuje požadované informácie. Ak potrebujete napríklad informáciu o pevných diskoch, dostanete sa v katalógu Yahoo.de cez záznamy „počítač“, „hardvér“, „PC“ k zoznamu so stránkami, ktoré popisujú hardvér alebo sa zaoberajú riešeniami problémov. Zoznamy sú väčšinou všeobecné, je len málo dobrých špeciálnych katalógov. Niektorí poskytovatelia služieb sa neobmedzujú len na obyčajné vymenovanie zaregistrovaných stránok, ale dodávajú navyše rôzne dodatočné informácie. To môže byť krátky popis, podrobnejší komentár alebo hodnotenie. Obzvlášť precízne zoznamy vymenujú diskusné fóra, informačné e-maily alebo články z novín na príslušnú tému.
Vyhľadávače slúžia tomu istému účelu ako zoznamy, pracujú však automaticky. Prevádzkovatelia vyšlú špeciálne programy, tzv. crawlers po internete. Tieto monitorujú internet a sťahujú informácie z jednotlivých serverov. Webstránky, ktoré crawler vysnorí, sa zaradia na index. Každý vyhľadávač si tak vytvára vlastný obsiahly index. Indexy sa však môžu od seba veľmi líšiť. Po prvé existuje rozdielne množstvo stránok na indexe. Najväčšie vyhľadávače majú momentálne na indexe viac ako 560 miliónov webstránok, čo predstavuje asi 28 percent všetkých momentálne existujúcich stránok na internete. Menšie populárne vyhľadávače majú uložených 50 miliónov webstránok. Po druhé existujú kvalitatívne rozdiely pri indexovaní. Niektoré vyhľadávače naskenujú celú nájdenú webstránku a uložia jej obsah, iným stačí prvých 20 riadkov textu.
Rozlišujeme 3 druhy vyhľadávačov:
Všeobecné vyhľadávače pokrývajú celý web. Sú najobľúbenejšou pomôckou pri rešeršovaní na internete.
Špeciálne vyhľadávače prezerajú len určité časti internetu: často nájdu cielenejšie požadovanú informáciu ako všeobecné vyhľadávače.
Meta-vyhľadávače nemajú svoju vlastnú internú bázu dát, a tak umožňujú paralelné vyhľadávanie prostredníctvom viacerých (všeobecných) vyhľadávačov naraz. Výsledky zhrnú a prezentujú ich používateľovi. Ušetrí si tak čas a námahu, keďže nemusí používať jednotlivé vyhľadávače jeden po druhom.
Niektoré vyhľadávacie nástroje však vykazujú črty vyhľadávača aj katalógu: Yahoo! napríklad ponúka hľadanie vo vlastnom katalógu, k dispozícii je však aj vyhľadávač. Pri efektívnom vyhľadávaní na internete je nielen dôležité, ktoré vyhľadávacie nástroje si vybrať ale aj ako ich použiť.
S logikou k úspechu
Používanie vyhľadávačov a katalógov je v princípe dosť jednoduché: pri katalógoch si pozrite určené kategórie a preklikajte sa cez vhodné heslá až na koniec. Alternatívne môžete u väčšiny prevádzkovateľov zadať hľadaný pojem do nastaveného políčka a vedľa v pull-down-menu vybrať možnosť „v zozname“. Úspešnosť hľadania je pri katalógoch vysoká, avšak dostanete často len obmedzený počet do úvahy prichádzajúcich webstránok, teda tie, ktoré spolupracovníci služby katalogizujú. Veľmi špeciálne pojmy niekedy nemožno nájsť, keďže nie sú pri zaheslovaní zohľadnené. Pri vyhľadávačoch je tiež políčko, kde možno zadať hľadaný pojem. Keďže pri bežných pojmoch možno rátať s početnými odkazmi, vo väčšine prípadov si môžete prostredníctvom pull-down-menu vedľa vyhľadávacieho políčka vybrať, či chcete stránky len v určitom jazyku alebo vo všetkých. Ak zadáte príliš všeobecný pojem, vyhľadávač poskytne viac ako 260 000 odkazov vo všetkých jazykoch. Možno náhodne nájdete hľadanú stránku na vrchole zoznamu, ale možno sa objaví celkom dolu. Ak chce surfer len stránky v určitom jazyku, množstvo dát sa trochu zredukuje. V mnohých prípadoch heslo nestačí; až spojenie dvoch alebo viacerých pojmov pomôže zredukovať výsledky.
Operátory: ako zdokonaliť vyhľadávanie
Kvôli nespočetnému množstvo webstránok ste nezistili viac než to, že na internete je veľa stránok o Rolling Stones, Prodigy, či iných známych tvárach. Ak hľadáte špeciálnu informáciu, mali by ste vyhľadávanie zdokonaliť. Pri tom pomôžu tzv. boolovské operátory („AND“, „OR“, „NEAR“, „NOT“). S ich pomocou môžete spojiť viaceré pojmy, aby sa stalo vyhľadávanie precíznejšie. Na znázornenie niekoľko príkladov:
Spájajte viaceré pojmy
Na spojenie dvoch alebo viacerých hľadaných pojmov použite operátor „AND“ pre „a“ (popr. zadajte „+“ pred každé slovo). Tak poviete vyhľadávaču, že hľadáte webstránky, ktoré obsahujú oba pojmy. To je obzvlášť dôležité, aby sa presne sformulovala rešeršná požiadavka. Ak človek zadá slová „sneť slezinová“ a „teroristický útok“, dostane aj mnohé odkazy o sneti slezinovej ako takej. Ak použijete plus, bude sa to týkať len teroristických útokov.
Vylúčte zbytočné výsledky
Aby ste zabránili tomu, že pri vyhľadávaní nájdete aj to, čo vôbec nechcete, musíte znovu použiť angličtinu. Zadajte jednoducho „NOT“ pred neželaný pojem. Ak vás zaujíma Bill Clinton, tak zadajte aj „NOT Chelsea“, čiže potom nemusíte vytriediť fanúšikovské stránky jeho dcéry.
Trieďte alternatívy
Ak neviete, ako sa niečo píše, alebo ak sa niečo píše viacerými spôsobmi, použite Operátor „OR“. Ak hľadáte napríklad alkoholický nápoj, ktorý sa píše Whisky ale aj Whiskey, zadajte „Whisky OR Whiskey“ a vyhľadávač nájde obojo.
Nájdite presné znenie
Niekedy človek hľadá určité slovné spojenie, napríklad Kennedyho slávnu vetu „Ich bin ein Berliner“ a nie nejakých obyvateľov Berlína. Jednoducho uveďte vetu v úvodzovkách.
Dôležité: Spôsoby spájania pojmov sú pri každom vyhľadávači iné. Či musíte použiť plus alebo AND, sa dozviete v „pomocníkovi“ príslušnej služby. Samozrejme, jednotlivé operátory môžete spolu skombinovať. Hľadáte informácie o novozélandských vtákoch kiwi? Tak zadajte do vyhľadávača Altavista +kiwi +bird -fruit, a ušetríte si stovky stránok s receptami s ovocím kiwi. Čím konkrétnejšie a špeciálnejšie sformulujete vašu rešeršnú požiadavku, tým rýchlejšie nájdete to, čo potrebujete. Hľadáte turistické trasy v národných parkoch v kanadskej časti pohoria Rocky Mountains? Tak nezadajte jednoducho +canada +hiking, ale +canada +hiking +„rocky mountains“ +„national park“. A keď chcete začať túru rovno v Calgary, zadajte navyše +calgary.
Všeobecné alebo špeciálne zoznamy?
Predtým než použijete vyhľadávač, mali by ste si premyslieť, ktorý vyhľadávací nástroj je najvhodnejší. Všeobecne platí nasledovné pravidlo: pri hľadaní po všeobecných, úvodných textoch na jednotlivé témy použite zoznam. Katalógy, ktoré sú „zásobené“ s podrobnejšími komentármi (ako napr. About.com), vám ušetria čas, aby ste si neprezerali irelevantné stránky. Pri hľadaní špeciálnych detailov vám však lepšie pomôže vyhľadávač. Vyhľadávače nájdu aj témy, pre ktoré žiaden zoznam nemá kategórie.
Po použití vyhľadávača si môžete vybrať: ak existuje špeciálny vyhľadávač pre tému, ku ktorej potrebujete informácie, použite ho ako prvý. Ak neexistujú žiadne špeciálne služby, tak použite všeobecný vyhľadávač. Ak vám všeobecný vyhľadávač nájde len neuspokojivé výsledky, použite meta-vyhľadávače. S pomocou meta-vyhľadávačov zistíte, či sa vôbec niečo na vašu tému dá nájsť.
Tipy pre rešeršovanie: efektívne využitie vyhľadávacích nástrojov
1. Čítajte inštrukcie
Nie je dôležité použiť iba správny nástroj na vyhľadávanie, ale aj vedieť, ako ho použiť. „Pomocníci“ a inštruktáž vyhľadávačov vám poradia, aké máte možnosti pri vyhľadávaní. Krátky pohľad do týchto návodov vám často ušetrí dlhé bezvýsledné hľadanie.
2. Využite zdokonalené vyhľadávanie
Podstatne diferencovanejšie môžete hľadať, keď zameníte jednoduchý spôsob vyhľadávania („Simple Search“) na „zdokonalené vyhľadávanie“(„Advanced Search“ alebo „Power Search“). Tu sa nachádzajú ďalšie možnosti vymedzenia pojmu. Väčšinou si možno vybrať, či používateľ chce stránky len v určitom jazyku alebo len z určitého časového úseku. Niekde na stránke „Simple Search“ sa väčšinou nachádza aj linka ku „Advanced Search“. Zvyknite si používať toto profesionálne vyhľadávanie.
3. Vyskúšajte nové vyhľadávače
Aj kvalita vyhľadávacích nástrojov sa mení. Vyhľadávače, ktoré boli pred rokom ešte vynikajúce, možno dnes nájdu len zlomok toho, čo iné. A naopak existujú nové vyhľadávače, ktoré jednoznačne tromfnú staré známe vyhľadávacie služby. Tip: nepracujte vždy s tým istým vyhľadávačom. Vyskúšajte aj iné!
4. Obmieňajte hľadané pojmy
Alternatívny pojem niekedy spôsobí zázraky. Čo nenájdeme po pojmom „etnológia“, sprostredkuje nám „etnografia“. A niekedy treba použiť slovo „epilepsia“, niekedy „zrádnik“. Predtým než stratíte veľa času vymýšľaním najdivnejších variantov pojmu, vyskúšajte aj iné vyhľadávače. Päť pokusov na vyhľadávač stačí.
5. Skúste hádať
Hľadáte stránku firmy alebo známeho zariadenia? Tak jednoducho skúste webadresu uhádnuť. Volkswagen sa nachádza na www.vw.de, Tatrabanka na www.tatrabanka.sk. Dôležitá je pritom koncovka adresy, ktorú tvoria 2 alebo 3 písmenká, ktoré prichádzajú za poslednou bodkou (tzv. top level domain). Tu je malý prehľad najdôležitejších TLD:
slovenské webstránky sa končia na .sk, české na .cz, nemecké na .de, rakúske na .at. Americké webstránky sú klasifikované bližšie:
.com naznačuje komerčné stránky (com = commercial), .gov znamená stránky štátnych organizácií (gov=government), .edu poukazuje na ponuky vzdelávacích zariadení (edu=education), .mil je pre vojenské ponuky (mil=military), .org a .net odkazujú na rôznych poskytovateľov služieb, nezriedka medzinárodné alebo verejnoprospešné organizácie (org=organisation, net=network)
Iné krajiny nemajú žiadnu bližšiu klasifikáciu. Niekoľko príkladov: .fr je francúzska koncovka, .it talianska, .sv švédska, .ca kanadská a .nz novozélandská. Niektoré anglicky hovoriace krajiny vykazujú mix. V Austrálii (.au) stránky vlády končia na .gov.au, komerčné stránky na .com.au. To isté platí pre Veľkú Britániu (napr. .gov.uk). Skratka .int je pre medzinárodné inštitúcie, ako napríklad Európsku úniu pod www.eu.int. Prehľad skratiek krajín presne podľa ISO-normy 3166 poskytuje organizácia IANA (Internet Assigned Numbers Authority): http://www.iana.org/cctld/cctld-whois.htm
Poskytovatelia služieb
Teraz vám predstavíme najlepšie všeobecné vyhľadávače, internetové zoznamy, meta-vyhľadávače a špeciálne vyhľadávače.
Všeobecné vyhľadávače
FAST (www.alltheweb.com )
Fast si svoje meno zaslúži - je to najrýchlejší medzinárodný vyhľadávač. Na indexe má aj početné nemecké stránky a je teda aj v tejto oblasti excelentným vyhľadávacím nástrojom. Navyše vyhľadáva extra multimediálne súbory, MP3 a FTP. Už nejaký ten čas patrí FAST k vyhľadávačom, ktoré obsahujú najväčší počet webstránok.
Altavista.com
Je starým známym vyhľadávačom, ktorý sa však musel vzdať svojho prednostného postavenia kvôli vyhľadávaču FAST. Aj tak sa tu vyhľadávanie vyplatí, hlavne kvôli obrázkom a audio-súborom. Okrem toho je tu aj ponuka zoznamu.
Altavista.de
Je nemecká odnož vyhľadávača AltaVista.com a nedá sa ignorovať, keď ide o nemecké ponuky.
Google.com
Patrí takisto k „veličinám“ na internete. Google! sa vyznačuje pohodlným vyhľadávaním. Ak kliknete na zoznam výsledkov na „GoogleScout“, dostanete ďalšie odkazy vhodné k téme.
NorthernLight.com
Dodáva o. i. rôzne špeciálne vyhľadávania: Business Search alebo Geo Search. Praktické: výsledky dostanete zatriedené do záložiek podľa témy.
Fireball.de
Ako nemecký vyhľadávač ponúka aj niekoľko dodatočných služieb, napríklad vyhľadávanie v aktuálnych článkoch s pomocou Paperball.
AskJeeves.com
Ukazuje cestu do budúcnosti: môžete tu zadať celé opytovacie vety, ako napríklad What is the time in New York? - doteraz však len v anglickom jazyku. Na jednoduché otázky dostanete rýchlu odpoveď.
Medzinárodné zoznamy
About.com
Je viac ako len zoznam. About.com dodáva komentáre a hodnotenia ako aj početné články, ktoré zostavuje kompetentná redakcia. Servis je profesionálny a všestranný. Navyše tu sú diskusné fóra a informačné e-maily na rôzne témy. Naozajstná perla v mori vyhľadávacích náradí.
Yahoo.com
Yahoo vykazuje najviac zápisov. Veľkou pomocou sú „národné“ stránky ako napríklad v Taliansku, Švédsku, Kanade a Nemecku. Okrem toho je tu aj čosi navyše - od elektronických kariet až po chatroom. Poznámky k jednotlivým stránkam sú krátke. Keďže Yahoo.com si zakladá na veľkosti, obsahujú zoznamy výsledkov aj mnohé menej užitočné linky.
LookSmart.com
Namiesto veľkej masy stránok dodá menej liniek, avšak tie sú starostlivo vybrané a poznámky k nim sú veľmi nápomocné. Tento vyhľadávač má austrálsky pôvod a vypracoval sa na svetový formát. Čoskoro pribudne aj nemecká verzia.
Open Directory Project (http://dmoz.org )
V rámci tohto projektu zoraďuje 24 000 dobrovoľníkov bezplatne nové linky. V 260 000 kategóriách je zaregistrovaných viac ako 1,7 miliónov webstránok. Mnohé vyhľadávacie služby využívajú Open Directory Project. Kto nechce priamo hľadať v Open Directory Project, môže pohodlne využívať tento zdroj cez Web Brain.
Web.de
má v ponuke veľa liniek, ktoré Yahoo.de nenájde. Medzičasom sa web.de vypracoval z malého katalógu na obsiahlu ponuku, ktorá poskytuje aj ďalšie služby ako e-mail, SMS alebo fax.
DINO online (www.dino/online.de )
Ako jeden zo starších nemeckých katalógov poskytuje početné odkazy na skoro každú tému so stručnými poznámkami. DINO World‘s Best má prichystaný malý ale naozaj kvalitný výber komentovaných užitočných ponúk.
Meta-vyhľadávače
Značnou výhodou meta-vyhľadávačov je urobiť to najlepšie z práce iných: nemajú svoju vlastnú internú bázu dát, a tak umožňujú paralelné vyhľadávanie prostredníctvom viacerých vyhľadávačov a katalógov naraz. Navyše prehľadajú aj telefónne zoznamy a spravodajské služby. Zozbierajú najlepšie výsledky zo všetkých zdrojov. Používateľ tak ušetrí čas a nemusí zadávať hľadaný pojem niekoľkokrát do viacerých vyhľadávačov.
MetaCrawler.com
Dosť rýchlo „prelistuje“ rôzne vyhľadávače. Pritom MetaCrawler vyradí dublety, aby surfer nedostal 10 rovnakých odkazov od rôznych vyhľadávačov. Praktická je príprava výsledkov, rozdelené podľa webstránok, diskusných skupín, obrázkov, atď.
Ixquick.com
Sám sa povýšenecky označuje za najlepší meta-vyhľadávač na svete. A to právom: možnosti spájania pojmov sú v tomto meta-vyhľadávači nezvyčajne dobré. Čím vyššie miesto zaberá odkaz vo vyhľadávači, tým vyššie sa dostane aj na zoznam výsledkov vyhľadávača ixquick. Ďalšou prednosťou vyhľadávača je vlastné vyhľadávanie MP3-súborov, ktoré nájde v priebehu niekoľkých sekúnd.
SavvySearch.com
Ako medzinárodný meta-vyhľadávač nájde neuveriteľne veľa národných stránok. Opakujúce sa odkazy tento metacrawler vyfiltruje.
MetaGer.de
Ponúka pohodlné možnosti vyhľadávania a zároveň „prelistuje“ 8 vyhľadávačov a navyše katalógy. Spolu s vyhľadávačom Google patrí k najnavštevovanejším vyhľadávačom na webe.
Nettz.de
sa označuje za najväčší nemecký metacrawler. Či to sedí, je diskutabilné, zatiaľ však nájde viac ako MetaGer.
MetaSpinner.de
Výsledky dodá rýchlo a opakujúce sa stránky vyfiltruje.
Averdo.de
Meta-vyhľadávač Averdo existuje od júla 2000. Averdo je rýchly, výsledky možno uložiť kliknutím myšou ako bookmarks. Vyhľadávač poskytuje len priemerné výsledky. Mnohé linky sa opakujú.
Mamma.com
Tento vyhľadávač sa vyznačuje malou zvláštnosťou: okrem možnosti vyhľadávania tu je integrovaný zoznam, kde možno nájsť rôzne témy. Momentálne má viac ako 7 miliónov používateľov.
Metafalter.de
Metafalter je jednoduchý vyhľadávač bez množstva textu ako pri mnohých iných portáloch. Neposkytuje skoro žiadne služby navyše. Preberá informácie zo služieb ako AltaVista, AllTheWeb, Google, Excite, Lycos.
Profusion.com
Profusion je viac ako bežný meta-vyhľadávač. Čerpá z viac ako 1000 zdrojov. Patria sem aj ponuky zamestnaní, súbory na sťahovanie, diskusné fóra a správy. Výsledky sú zoradené v štýle zoznamu.
Špeciálne vyhľadávače
Zaznamenáva 1000 špeciálnych vyhľadávacích ponúk.
Suchmaschinen-Katalog (www.suchfibel.de/suchmaschinen )
Tiež má k dispozícii okolo 1000 vyhľadávačov.
Suchmaschinen-Index (http://home.snafu.de/pewtah/suchmaschinen )
Obsahuje viac ako 2500 vyhľadávačov z rôznych krajín; už len nemeckých je asi 600. Nájdete tu skoro všetko - aj čínske vyhľadávače.
Suchmaschinenindex (http://www.suchmaschinenindex.de )
Vyhľadá špeciálne vyhľadávače k ľubovoľným témam.
Nové vyhľadávače
Daypop, Teoma, Vivisimo a Wisenut - tak sa volajú nové vyhľadávače. Všetky sa chcú vyrovnať vyhľadávaču Google. Latka však leží vysoko. Veľmi vysoko. Prezrieť 1,6 miliárd stránok, hľadať 250 miliónov obrázkov, zvládnuť 120 miliónov rešeršných požiadaviek za deň, spravovať 35000 diskusných skupín - to všetko dokáže Google, momentálne najlepší vyhľadávač.
Takmer žiadna konkurencia: Google všetkých porazí
Čo sa týka kvality udáva Google tiež vysoké tempo: žiaden iný vyhľadávač nedodá tak precízny zoznam výsledkov. Nemeckí surferi najviac využívajú Google. Avšak teraz sa množia konkurenti na internete, ktorý chcú Googlu uchytiť prvenstvo. Aké výkony však podávajú „nováčikovia“ Daypop, Teoma, Vivísimo a Wisenut? Ako fungujú? Nájdu aj tie stránky, ktoré Google prehliadne? Otestovali sme 4 nové vyhľadávače. Výsledok: Google je stále najpresnejší vyhľadávač. Jeho „Link Popularity“ je efektívna a spoľahlivá. Pri tejto technike sa hodnotí, či je stránka odporúčaná prostredníctvom odkazu na inej stránke. Čím viac odporúčaní stránka má, tým vyššie sa umiestni na zozname výsledkov.
Najviacej sa mu približuje Vivisimo. Meta-vyhľadávač nehľadá sám, ale preberie výsledky od viacerých poskytovateľov služieb ako Yahoo alebo Hotbot a roztriedi výsledky do kategórií. I keď je zoznam veľmi prehľadný, výsledky sú len uspokojujúce. Rubriky sú označené nezmyslene, alebo nie celkom jednoznačne. Okrem toho pri hľadaní MP3-súborov naletí Vivisimo niekedy na sex-stránky.
Teoma triedi nájdené linky takisto do rubrík, ale i tak nepresvedčí. Jednotlivé výsledky za Googlom zaostávajú. Avšak Teoma vyfiltruje pri jednoduchom vyhľadávaní pojmu „football“ nič nehovoriace pojmy ako „od“ alebo „toto“ a vytvorí z nich kategórie. Aj zozbierané odkazy od tzv. expertov nemajú želanú úroveň - v sieti sa tzv. profesionáli viditeľne nevyznajú.
Wisenut pracuje ešte horšie. Stránka síce využíva štýl Google, chce byť ale technicky pred ním a hodnotí kvalitu liniek, ktoré odkazujú na články. Zástupcovia firmy tvrdia, že ich výsledky sú precíznejšie a hodnotnejšie ako výsledky konkurencie. Avšak test to nepotvrdil. Zoznam výsledkov je samý zmätok a zriedka sú zoradené. Hodnotné tipy sa strácajú, predovšetkým v dobre mienených, ale neužitočných kategóriách.
Celkom iný štýl ponúka Daypop. Vyhľadávač sa špecializuje na spravodajské stránky. Portály ku komplexným témam sa ťažko dajú nájsť - ale kto hľadá aktuálne správy, tomu sa Daypop bude hodiť. Daypop má byť dodatočnou ponukou k bežnému vyhľadávaču a nemá byť konkurenciou ku Googlu, tvrdí programátor. Takto skromní ľudia stojaci za ostatnými vyhľadávačmi nie sú. Vedenie Wisenutu tvrdí, že vyhľadávače sa môžu stále zdokonaľovať a preto je Wisenut tu.
Slovenské vyhľadávače a katalógy:
www.zoznam.sk
www.atlas.sk
www.najdi.sk
www.best.sk
www.ocean.sk
Autor: NATÁLIA EWIAKOVÁ