Do pozornosti takmer všetkých ekonómov sa dostala problematika podvyživenia firemných penzijných fondov. Tie vkladajú veľkú časť zverených peňazí do akcií na burze. Do krachu v marci 2000 kurzy stúpali. Fondy mali teda dosť peňazí na vyplácanie podnikových dôchodkov. S klesajúcimi kurzami však dochádza k nepomeru medzi výdavkami na penzie a príjmami z akciových investícií.
Príkladom sú napríklad General Motors. Najväčšia automobilka na svete musí vyplácať penzie 460-tisíc dôchodcom. Na jedného zamestnanca teda pripadá 2,5 penzistu. Dôchodkové platby realizujú General Motors prostredníctvom vyčleneného penzijného fondu. Jeho dlhy vrátane budúcich nárokov terajších zamestnancov sa pohybujú okolo 80 miliárd dolárov.
Túto gigantickú sumu fond dnes nemá, pretože hodnota akcií v jeho portfóliu sa za posledné mesiace a roky razantne znížila. Fond je v súčasnosti podfinancovaný - chýba mu 22 miliárd dolárov. Preto musí automobilka z každého predaného auta odviesť 800 dolárov do podnikovej dôchodkovej pokladnice.
Penzijný fond výrobcu pneumatík Goodyear má dieru dve miliardy, fond leteckej spoločnosti Delta Airlines štyri miliardy a fond automobilky Ford šesť miliárd dolárov.
Okolo 360 firiem z indexu S&P 500 vlastní podnikový penzijný fond; nanajvýš dva nie sú podľa náhľadu expertov podfinancované. Podľa analytikov americkej banky Credit Suisse First Boston sa všetky nekryté záväzky firemných dôchodkových fondov pohybujú okolo 243 miliárd dolárov; odborníci z banky Merill Lynch vychádzajú dokonca z celkového mínusu 323 miliárd dolárov.
JÁN ŠALGOVIČ