Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že spotrebitelia nepociťujú výraznú potrebu po živote v on-line domácnostiach. Skôr sú pripravení viac investovať do spotrebičov, ktoré budú ponúkať prirodzené a skutočné výhody pre užívateľov. Príliš veľké sústredenie sa na „technológie pre technológie“ predstavuje riziko, že spotrebitelia odmietnu trh on-line spotrebičov z dôvodu nepochopenia a cynizmu.
Prieskum pre spoločnosť Electrolux Group uskutočnila spoločnosť pre prieskum trhu IPSOS/RSL na vzorke 900 spotrebiteľov žijúcich vo Veľkej Británii začiatkom roku 2001. Zaujímavosťou je, že výsledky prieskumu v iných krajinách sú podobné situácii vo Veľkej Británii, takže zistenia prieskumu možno všeobecne aplikovať.
Na skúmanie postoja respondentov k rôznym typom spotrebičov, ich využitiu a potenciálnemu nákupu bola použitá skupina siedmich inteligentných spotrebičov – od produktov, ktoré sú ešte v štádiu konceptov, až po tie, ktoré sú už vo vývoji; od produktov, ktoré nevyžadujú napojenie na externú komunikáciu, až po tie, ktoré fungujú najlepšie v širokopásmovom zapojení.
VZORKA SPOTREBIČOV POUŽITÁ V PRIESKUME:
Solárna kosačka – robot
* pohybuje sa bez potreby ľudského riadenia (spotrebiteľom je už k dispozícii)
Vysávač – robot Robovac
* vysáva sám, bez potreby ľudského riadenia (vo vývoji, nevyžaduje externé pripojenie do elektrickej siete)
Chladnička Screenfridge
* chladnička, ktorá má zabudovaný počítač s možnosťou pripojenia na internet, umožňuje výber receptov, objednáva potraviny, slúži ako televízor a je schopná posielať a prijímať e-maily a video odkazy (už existuje v štádiu ďalšieho vývoja, najvhodnejšie zapojenie do širokopásmovej siete).
Sporák rozoznávajúci čiarové kódy
* dokáže čítať čiarové kódy a podľa nich automaticky stanoviť správny čas tepelnej úpravy a teploty (v štádiu vývoja, nevyžaduje externé napojenie na sieť)
Samoopravovacia sa práčka
* sama na sebe dokáže identifikovať pokazenú súčiastku/chybu, určiť potrebné opravy a cez internet objednať aj prípadné náhradné diely (v procese vývoja, vyžaduje externé napojenie cez bežnú telefónnu linku)
Samostatná doručovacia jednotka UDU
* bezpečný kontajner na umiestnenie pred domom; zahŕňa chladiaci a mraziaci box; UDU je vhodné na uskladnenie potravín a iného objednaného tovaru pri doručení, keď majiteľ nie je doma (v procese testovania, vyžaduje pripojenie na mobilný telefón)
Pračka prepojená s umývačkou riadu (šetrenie vody a energie)
* šetrí vodu, elektrickú energiu a detergenty využitím vody z posledných dvoch plákaní bielizne na prvé dve umytia riadu (v dlhodobom vývoji; vyžaduje len vzájomné prepojenie medzi uvedenými spotrebičmi). Na otázku, ktorý z uvedených spotrebičov by bol pre nich využiteľný, hlasovalo pre samostatne sa opravujúcu pračku 69 % respondentov, pre sporák rozoznávajúci čiarové kódy 61 %. Vysávač - robot by uvítalo 60 % účastníkov prieskumu, 50 % kosačku – robot a 47 % samostatnú doručovaciu jednotku UDU. 40 % respondentov by využilo prepojenie pračky s umývačkou riadu a 28 % chladničku Screenfridge.
Následne na to sa prieskumníci respondentov pýtali, ktoré spotrebiče by si v skutočnosti aj kúpili, ak by stáli o niečo viac ako ich súčasná podobná verzia (UDU bolo z tejto časti prieskumu vynechané, pretože v súčasnosti neexistuje jemu podobný typ spotrebiča). Takmer polovica, 48 % by si kúpila sporák rozoznávajúci čiarové kódy, 46 % vysávač – robot a samostatne sa opravujúcu pračku. 40 % by investovalo do solárnej kosačky - robota, 34 % by si kúpilo pračku prepojenú s umývačkou riadu a najmenej 31 % by zaplatilo za chladničku Screenfridge. Poslednou otázkou prieskumu bolo, koľko by boli ochotní za uvedené spotrebiče zaplatiť v porovnaní s priemernou maloobchodnou cenou súčasnej podobnej verzie (v prípade chladničky Screenfridge bola respondentom daná kombinovaná cena priemernej chladničky a priemerného domáceho počítača). Ceny boli kalkulované podľa priemerných cien vo Veľkej Británii. Maloobchodná cena za kosačku je 100 libier, respondenti by za solárnu kosačku – robot zaplatili v priemere 318 libier. Za vysávač robot by zaplatili 337 libier, pričom ako súčasná cena vysávača bola daná 150 libier. Samoopravovaciu pračku respondenti ocenili na 473 libier v porovnaní s priemernou cenou súčasnej pračky - 300 libier. Za pračku prepojenú s umývačkou riadu by zaplatili 474 libier, pričom priemerná cena súčasnej porovnateľnej verzie bola tiež 300 libier. V porovnaní so súčasným sporákom za 400 libier by za sporák rozoznávajúci čiarové kódy zaplatili respondenti v priemere 585 libier.
Zaujímavým bolo zistenie, že chladnička Screenfridge bola jediným spotrebičom, za ktorý by respondenti boli ochotní zaplatiť menej v porovnaní s jeho porovnateľným produktom. Pri priemernej cene súčasnej chladničky 200 libier a priemerného domáceho počítača 1 200 libier (spolu 1400 libier) by za Screenfridge v priemere zaplatili 1 207 libier.
Výsledky prieskumu zhodnotil Wolfang Konig, CEO Electrolux Home Products nasledovne: „Najdôležitejším zistením bolo, že spotrebiteľov v súčasnosti najviac zaujímajú jednoduché spotrebiče, ktoré ponúkajú najnovšie technológie na uspokojenie potrieb a požiadaviek užívateľa. Spotrebiče, za ktoré sú súčasní užívatelia ochotní zaplatiť aj porovnateľne vyššie ceny, nie sú tie, ktoré sú „inteligentné“ samé pre seba, ale tie, ktoré sú „bystrejšie než tie navonok nekomunikujúce“ a používajú technológie a spôsob zapojenia na to, aby umožnili jednoduchší, ľahší a pohodlnejší život. Prieskum ďalej ukázal, že viac ako polovica respondentov (54 %) očakáva novú technológiu, ktorá im zjednoduší, uľahčí a umožní pohodlnejší život v priebehu 2 až 3 rokov. 46 % uviedlo, že nové technológie, spotrebiče a služby sú pre nich zaujímavé aj osobne. Na základe veľkosti súčasného trhu a hodnoty jednotlivých spotrebičov (bez UDU a chladničky Screenfridge, pre ktoré aktuálne čísla neexistujú) možno povedať, že na trhu domácich spotrebičov je potenciál pre viac ako 20-percentný nárast hodnoty trhu.