„Práva detí? A čo naše práva, keď nám žiaci nadávajú za zlé známky, posmievajú sa nám či nás cez prestávky ohovárajú?“ pýtajú sa učitelia. Podľa našej ankety z minulého roka má až 90 percent z nich pocit, že agresivita detí vzrastá, z toho 25 percent tvrdí, že podstatne a podľa troch percent dokonca rapídne.
„Každý má svoje práva, aj učiteľ. A hlavne má normálne ľudské práva, to znamená, že nie je možné, aby ho žiaci napádali, nadávali mu a on na to nijako nereagoval,“ hovorí školská psychologička Mária Šimčáková.
Ako sa však má učiteľ brániť, ak mu dieťa nadáva, a pritom nemá porušiť jeho práva?
Učitelia, ktorí nemajú na školách psychológov, alebo tí, čo práve začínajú, majú s reakciami na hrubé správanie žiakov problémy. Veľkým problémom býva napríklad známkovanie - žiaci a rodičia by uvítali len najlepšie známky, a hoci im učitelia pridávajú, ako len môžu (podľa viacerých prieskumov sú známky nadhodnotené o jeden až dva stupne), nestačí to. „Ak sú niektorí jedinci nespokojní so známkou, uchyľujú sa k odvete. Vykrikujú nadávky na moju adresu a to najmä večer, keď sú medzi svojou partiou zloženou z toho istého „materiálu“,“ posťažoval sa SME začínajúci učiteľ. „Neviem, čo mám robiť. Akékoľvek moje argumenty na vysvetlenie, prečo daného žiaka hodnotím takto, sú zbytočné. On povie, že takú známku nechce, bez toho, či na to má, alebo nie. Uznáte, že nemôžem dávať žiakom také známky, aké sa im páčia len preto, aby som sa vyhol incidentom.“
Ako situáciu riešiť? Denník SME na základe skúseností učiteľov požiadal o riešenie štyroch modelových situácií psychológov. Tí sa im pokúsili poradiť. (sr)