čna odpovedať na tie isté otázky. A úplne zadarmo!
2. Používajte vždy najnovšie tagy, na ktoré reagujú len najnovšie browsery. To je dôležité najmä vtedy, ak sa informácie, ktoré ponúkate, majú dostať k širokému publiku. Len tak si všetci zaobstarajú najnovšie betabrowsery a vývoj bude napredovať.
3. Píšte vždy len pre určitý browser; nikdy ale neprezraďte pre ktorý. Tak si získate priateľov interaktívneho konania, ktorý si cenia vedomé rozlúštenie inkompatibilít a často vás preto navštívia.
4. Upozornite návštevníka, na ktorý font si má nastaviť browser, aby mohol obdivovať vaše stránky.
5. Predpíšte vašim návštevníkom, akú veľkosť okna by si mali na svojom browseri nastaviť. Čím väčšie, tým lepšie, aj keď by to monitor nepodporoval. Však ste si so stránkou dali prácu. Ako by ste prišli k tomu, aby sa na ňu pozeralo hociako…
6. Privítajte návštevníkov na vašej krásnej stránke plnej rámcov. Zabudnite na komplikované oblasti, ktoré návštevníka len zbytočne zmätú. Kto neovláda výrobu rámcov, nech si zaobstará aspoň vhodný browser.
7. Pri rámcoch používajte tag . Je totálna drzosť od návštevníkov, keď si myslia, že môžu zmeniť geniálne rozlíšenie dané autorom. Koniec-koncov tým predsa autor niečo sleduje. Každý si je na vine sám, keď pracuje s predpotopnými 14-palcovými monitormi a tak nevidí celú stránku v okne alebo musí ju riadok za riadkom posúvať.
8. Vložte celú veľkú stránku do jednej jedinej tabuľky. Tým dosiahnete nielen pekné formátovanie s elegantnými okrajmi, ale návštevníkovi umožníte chvíľku voľna, pretože obsah tabuľky sa ukáže až vtedy, keď je celá tabuľka natiahnutá.
9. Vložte cudzie stránky do vlastného rámca. Môžete tak úplne kontrolovať ďalšiu cestu surfera a zdržíte ho na svojich stránkach. Adresa novej stránky sa neukáže a aj rozdelenie cudzej stránky sa prispôsobí vďaka HTML tej vašej. Zmiešaním farieb a kompozície stránok môžete vytvoriť zaujímavý výsledok.
10. Používajte veľa čo najväčších obrázkov. Tak si nebude musieť kaziť oči na maličkých obrázkoch ani človek s okuliarmi a vy môžete naplno prezentovať váš grafický talent. Navyše tak vyviniete nátlak na všetkých zúčastnených, aby sa postarali o výkonnejšie a rýchlejšie pripojenie na internet. Grafiku zásadne komprimujte čo najmenej, pretože návštevník má právo dostať plnú kvalitu. A kvôli tomu je každý surfer ochotný obetovať kopu času.
11. Na navigáciu používajte vždy veľké klikateľné obrázky a neponúkajte linky aj ako text. Text iba narúša vašu namáhavú tvorbu a návštevník vašej stránky by sa kliknutím na textový link dostal náhodou ďalej skôr, než sa natiahne grafika. Na každej strane by mal tvoriť navigáciu jeden celkom nový a čo najväčší (alebo aspoň trochu pozmenený) klikateľný obrázok. Ak vytvoríte úvodnú stránku iba s klikateľným obrázkom bez riadku textu, môžete pridať grafický odkaz na textovú verziu. Ukážete dobrú vôľu a to stačí. Je podstatné, že textové browsery alebo browsery s vypnutým grafickým zobrazovaním link neukážu a ani sa nebude dať naň kliknúť.
12. Vsaďte toľko animovaných gifov a java appletov, koľko je len možné. Sieť deprimuje človeka svojou statickou prezentáciou. Dodajte svojim stránkam trochu pohybu. Čím viac vecí možno vidieť zároveň, tým lepšie.
13. Na úvodnú stránku umiestnite pekný, krikľavo farebný veľký obrázok. Je jedno, aký to bude obrázok, najlepšie však bude, ak s obsahom vašej stránky nebude mať nič spoločné. Môžete pridať malú poznámku, kam má surfer kliknúť, aby sa dostal ďalej, ale nemusíte. Kto to nezistí sám, nemá čo na internete hľadať. Tento spôsob výroby internetových stránok obľubujú hlavne reklamné agentúry, grafici a umelecké vysoké školy. A to sú napokon predsa profíci. Takže opakujme po nich!
14. Vytvorte dokumenty bez jediného textového riadku. Takto sa môžete vykašľať na jazyk HTML a graficky sa vyžiť.
15. Preferujte prekvapenia v zobrazovaní obrázkov. Kto očakáva za obrázkom veľkosti 50x50 bodov súbor veľký 320 kB, pričom obrázok je zmenšený iba pomocou triku tagov WIDTH a HEIGHT? Používateľ má veľa výhod: je prekvapený. S vašou pomocou využije kapacitu svojho veľkého harddisku. A, samozrejme, naplno využije svoje pripojenie na internet.
16. Používajte pokojne grafiku, fotky, javascripty a applety z iných stránok a nerozmýšľajte nad autorskými právami. Copyright je len pre hlupákov, ktorí nevedia, čo je in. Linky na použité zdroje vás môžu nechať chladnými. Koho zaujímajú?
17. Umiestnite na vašej stránke čo najviac podľa možnosti animovaných tlačidiel. Tie nalinkujte na stránky s rôznymi browsermi, cez ktoré sa vaša stránka dá čo najlepšie sledovať. Tým dokážete, ako sa na scéne vyznáte. Link nezabudnite pridať na hlavnú stránku firmy namiesto na stránku, odkiaľ možno program stiahnuť. Návštevník vám bude vďačný, že sa môže preklikať cez množstvo zoznamov, pokým si konečne bude môcť stiahnuť browser podľa svojej predstavy.
18. Zjednodušte navigáciu v dokumente tým, že budete ignorovať interné linky. Na listovanie nakoniec existujú vstavané pekne formované tlačidlá browseru, na posúvanie stránky poslúži posuvná lišta napravo. Načo čitateľa zmiasť internými linkami, ako napríklad „späť na začiatok stránky“?
19. Ak pripájate stranu s odkazmi, prekvapte svojich návštevníkov linkami na vyhľadávače ako AltaVista a Yahoo. Tie poznajú máloktorí a budú vám vďační za pomoc pri orientácii. Alebo ešte lepšie, umiestnite linky hneď na úvodnú stránku úplne hore. Zmyslom vašej stránky je predsa hneď prejsť k vyhľadávačom.
20. Vaše interné linky majú byť čo najnenápadnejšie a najzáhadnejšie. Prekvapujúce odkazy pridávajú stránke na atraktivite.
21. Zjednoťte farby linkov. Zadefinujte identicky parametre a v tagu Body, ktoré určujú farbu linkov vo vašom dokumente HTML. Dosiahnete tak jednotný výzor a ponúknete návštevníkom malý tréning mozgu: musia si pamätať kam už klikli. Používateľ sa ocitá stále na tých istých stránkach a zapamätá si skôr ich obsah. Ešte lepšie tento efekt dosiahnete, ak zadefinujete rovnakú farbu textu a linkov.
22. Všetky odkazy na vašej stránke naprogramujte tak, aby sa otvárali v novom okne. Surferi budú výskať nadšením.
23. Ak sa rozhodnete presídliť stránku, nezanechajte na pôvodnej adrese žiaden odkaz alebo nechajte na nej chybný odkaz. Ľudia sa majú naučiť pracovať s vyhľadávačmi.
Keď sa urobíte vzácnym, vystupňujete túžbu surferov navštíviť vašu stránku.
24. Text musí blikať, aby si ho niekto prečítal. V každom odseku by malo aspoň jedno slovo alebo jeden riadok upozorňovať na seba blikaním. Aj klikanie na linky uľahčíte ich blikaním.
25. Pri každej príležitosti používajte mnoho rozlične veľkých a farebných typov písma. Čitateľnosť sa tým enormne zlepší, vy dosiahnete väčšiu pozornosť, viac čitateľov, ktorí sa radi dajú inšpirovať tým, aké všetky farby ešte existujú. Ak písmo bude ešte aj blikať, ich radosť bude nekonečná.
26. Alebo naopak, vykašlite sa úplne na farby. Pekná harmonická šedá so svietiacim čiernym písmom ponúkne kontrast k ostatným krikľavofarebným stránkam na nete. Vynechať môžete aj formát, odseky, členiace body a delenia. Nie je nič krajšie ako starostlivo pripravený blok textu s 927 riadkami.
27. Vytvorte monochromatické stránky. Šedé písmo na čiernom podklade dôkladne precvičí zrak návštevníkov vašej stránky. Aj linky prispôsobte farbe pozadia. Oční lekári vašich návštevníkov vám budú isto úprimne a nezištne vďační.
28. Použite peknú bielo-šedú tapetu so vzorom hrubého vlákna ako pozadie stránky. Alebo sa dajte inšpirovať tapetou vo vašej obývačke. Také niečo nemá každý. Všetci sa budú na vašej stránke hneď cítiť ako doma. Alebo naopak, použite divokú, psychedelickú kompozíciu; sedemdesiate roky sú predsa práve „in“…
29. Pravopis tiež nie je podstatný. Ak si nie ste istí, ako sa slovo správne píše, napíšte ho jednoducho tak, ako ho vyslovujete. Slovníky sú „out“.
30. Ak budete vypúšťať múdre hlášky v 70-bodovom písme, napíšte ich všetky za seba do jedného dokumentu. Koho zaujíma, aký veľký bude?
31. Celkom hore na pravej strane musí byť umiestnený, podľa možností animovaný, symbol staveniska. Návštevníka musíte čo najskôr upozorniť na to, že vaša stránka je „Under Construction“ a stále bude obmieňaná. To je na nete úplne nezvyčajné.
32. Ak niektoré časti vašej stránky nie sú hotové, nemusíte sa ihneď priznávať. Je oveľa zaujímavejšie, ak surfer sám zistí, že za každým tlačidlom je tá istá stránka s textom „ešte nie som hotová“. Ak chcete návštevníkov dodatočne potešiť, vytvorte stránku tak náročne, aby až po sťahovaní bujnej grafiky zistili, že sa na stránke práve pracuje.
33. Ohláste vopred aktualizáciu obsahu vašej stránky a určite jej presný termín. V tomto čase sa návštevnosť vašej stránky enormne zvýši. Na veľkú aktualizáciu sa pritom môžete vykašľať – opravte napríklad len preklepy alebo na stránku pripíšte jednu vetičku. Tak vzbudíte dojem, že ste stále zamestnaný a ľudia sa prídu pozrieť ešte raz.
34. Navrhujte vždy pre pevne dané rozlíšenie obrazovky. Najlepšie pre 1280 x 1024. Budete mať voľný priestor pre tvorbu. Neberte do úvahy ľudí, ktorí majú menšie obrazovky. Týchto je veľmi málo, a okrem toho existuje možnosť horizontálneho posúvania obrazu.
35. Využívajte často horizontálne posúvanie obrazu. Tento zvláštny, z nepochopiteľných dôvodov naozaj zriedkavý spôsob rozdelenia obrazovky pozorovateľa hneď pritiahne. Čím častejšie sa čitateľ posúva v texte, tým je to pre neho väčšia výzva, väčšia radosť.
Ďalších 30 rád navyše nájdete v letnom dvojčísle časopisu CDtip, ktoré vychádza 14. júla :-)