
Prvé zážitky Ivana Šimka vo funkcii ministra sú už druhý raz spojené s nepríjemnosťami. Keď nastúpil na ministerstvo vnútra, roztrhlo sa vrece s haváriami opitých policajtov. Teraz ako nový minister obrany musí riešiť najväčšiu haváriu v dejinách slovenského vojenského letectva.
Minister obrany Ivan Šimko včera s odvolaním sa na utajované skutočnosti odmietol povedať, koľko bojaschopných stíhačiek typu MiG-29 slovenská armáda ešte má. Povedal, že v prípade potreby by vzlietli všetky, ktoré sú schopné nasadenia.
Na otázku SME, koľko to je, odpovedal: „Je to Hlava XXII, ale sme vo vojenskom prostredí, tak si dovolím zostať pri svojom pôvodnom konštatovaní. Už aj vzhľadom na to, že som vlastníkom certifikátu NATO pre utajované skutočnosti.“
Počet letuschopných lietadiel je dôležitý najmä pre ďalší výcvik slovenských stíhačov. Uvedomuje si to aj Šimko. Minister tvrdí, že výcvik musí pokračovať a bude veľmi tlačiť na to, aby mal výsledky vyšetrovania čím skôr na stole. „Dúfam, že výsledky budú také, aby som mohol rozhodnúť o pokračovaní vo výcviku. Samozrejme, že prijmem opatrenia, ktoré by mali v budúcnosti znížiť riziko takýchto nehôd,“ dodal.
Minister obrany takmer vylúčil, že leteckú katastrofu mohla zapríčiniť nedostatočná vycvičenosť pilotov. Hronec a Katuška mali podľa jeho informácií nalietaný porovnateľný počet hodín s pilotmi ostatných európskych krajín. Technický stav stíhačiek MiG-29 však považuje za odraz toho, koľko sa za posledné roky do rezortu investovalo. Teda málo, povedal doslovne.
Šimko aj v súvislosti s ochranou vzdušného priestoru pripustil, že strategické dokumenty, ktorými ministerstvo disponuje, budú v priebehu 2-3 mesiacov prehodnotené. Dôvodom podľa neho je, že vznikali v čase, keď sa Slovensko ešte len uchádzalo o členstvo v NATO i zmena celosvetového bezpečnostného prostredia: „Z toho budeme vychádzať aj pri rozhodovaní o stíhačkách.“
DANIEL VRAŽDA
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK