KONFERENCIA: Úspech strednej Európy v únii zabezpečí jej spolupráca
BRATISLAVA 7. novembra (SITA) - Stredoeurópske krajiny vstúpia do Európskej únie (EÚ) ako veľmi malé a chudobné. Ak chcú dosiahnuť v zjednotenej Európe úspech, podarí sa im to len spoločnými silami. V úvodnom vystúpení na bratislavskej konferencii Stredoe
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
urópska identita to uviedol jej predseda knieža Karl Schwarzenberg. Poukázal pritom na príklad štátov Beneluxu, ktoré až keď sa spojili, tak sa mohli stať úspešnejšie a stať sa základným článkom integrovanej Európy. Základom úspechu krajín strednej Európy je podľa neho to, že si musíme uvedomiť, čo sme, a nie čím by sme chceli byť. Stredoeurópsky región podľa Schwarzenberga v mnohom spája dedičstvo, ktoré však tieto krajiny aj v mnohom rozdeľuje. Nad problémom, aký význam bude mať hospodárstvo malého stredoeurópskeho priestoru v zjednotenej Európe a v období globalizácie sa zamyslela bývalá ministerka financií SR a súčasná výkonná tajomníčka Európskej hospodárskej komisie Brigita Schmögnerová. Podľa nej sa však únia v súčasnosti viac regionalizuje ako globalizuje. Konštatovala zároveň, že stredoeurópskym krajinám, ktoré sa uchádzajú o členstvo v únii, bude ešte niekoľko rokov trvať, pokiaľ po vstupe medzi európsku pätnástku dosiahnu aspoň 70 percent úrovne súčasných členov EÚ. Schmögnerová zároveň poukázala na dôležitosť spolupráce krajín strednej Európy, a to najmä v negociačnom procese. Ako dodala, na začiatku negociačného procesu totiž kandidátske krajiny skôr súťažili ako spolupracovali, a výsledkom toho boli prijaté záväzky, ktoré neboli pre nás najvýhodnejšie. Až na záver negociačného procesu, ktorý v súčasnosti vrcholí, začali podľa nej kandidátske krajiny medzi sebou viac komunikovať. Významný rakúsky komentátor maďarského pôvodu Paul Lendvai sa zamýšľal nad úlohou médií v stredoeurópskom regióne. Podľa neho krajiny strednej Európy vedia len veľmi málo o sebe, a preto by v tejto súvislosti mali médiá zohrávať dôležitejšiu úlohu. Ich hlavným cieľom by sa malo stať rozširovanie informácií o susedných štátoch a spoločne by mali bojovať aj za to, aby sa z týchto krajín spomenuli aj pozitívne informácie, nielen zlé správy. Spoločným cieľom by sa mal stať aj boj proti stupídnosti, pretože tá je základom nacionalizmu - smrteľného nepriateľa týchto krajín. Miklós Haraszti, člen správnej rady Maďarskej televízie sa domnieva, že význam stredoeurópskej identity porastie v súvislosti so vstupom našich krajín do EÚ. Táto identita bude podľa neho potom podobná identite rakúsko-uhorskej. Šéfredaktor denníka Sme Martin M. Šimečka zdôraznil, že stredoeurópska identita v médiách neexistuje, sú medzi nimi len určité podobnosti. Spája ich istá provinčnosť, no predovšetkým neexistujúca solidarita medzi novinármi. Podľa neho však po vstupe do únie si bude musieť stredná Európa nájsť svoju identitu a médiá ju budú musieť rešpektovať. Je však otázne, ako dobre budú na to pripravené, konštatoval Šimečka. Na konferencii Stredoeurópska identita, ktorú organizuje Stredoeurópska nadácia, vystúpia mnohé známe osobnosti tohto regiónu. Pokúsia sa nájsť odpoveď na to, či stredoeurópska identita vôbec existuje a ak áno, v čom spočíva. Organizátori rozdelili konferenciu na štyri témy - stredoeurópska identita v hospodárstve, v médiách, v stredoeurópskom regióne a v politike.