
Aj keď sa takéto auto bude vyrábať na Slovensku, nebude dostupné pre verejnosť. Môže však zamestnať tisíce ľudí v okolí Trnavy. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Mesto Trnava zostáva v súťaži o nový závod automobilky PSA Peugeot Citroen. Vyplýva to z investičného zámeru, ktorý mesto vypracovalo. Zároveň sa v ňom píše, že francúzska automobilka už stratila záujem o ponuky lokalít Kechnec, Valaliky, Sereď, Piešťany a Nitra. Ako nám povedali na odbore územného rozvoja Trnavy, jedným z hlavných kritérií výberu je stav životného prostredia, čo zo súťaže vyradilo napríklad Sereď.
Podľa už zverejnených zámerov francúzskeho investora sa má v novom závode vyrábať minimálne 300-tisíc vozidiel ročne. Mesto Trnava ponúka dve lokality, obe s rozlohou 235 hektárov. Priemyselný park Trnava - Zavar má byť napojený tak na diaľnicu, ako aj železnicu. Lokalitu Medziháj plánujú napojiť na železničnú vlečku.
Z novej automobilky majú vychádzať skompletizované autá. Znamená to, že sa v jednom areáli má sústrediť lisovňa plechov, ako aj zvarovňa, lakovňa a montáž. Do fabriky by malo ročne vchádzať až 490-tisíc ton materiálu a denne by z nej malo vychádzať 160 železničných vagónov naložených hotovými autami. Cestná sieť v okolí závodu má byť denne zaťažená 550 kamiónmi subdodávateľov a 500 osobnými autami. Peugeot plánuje spustiť v novej fabrike trojzmennú prevádzku, pričom v každej zmene bude pracovať 2300 ľudí.
Vládna agentúra SARIO na získavanie zahraničných investícií sa k rokovaniam s automobilkou nechce vyjadrovať až do ich skončenia. Francúzska automobilka má zverejniť svoje rozhodnutie až začiatkom budúceho roku. Ide o investíciu 700 miliónov eur, čo je približne 29 miliárd korún. Okrem Slovenska sú v hre aj Česko, Maďarsko a Poľsko. Rokovania s automobilkou priznalo napríklad české mesto Žatec. Do úvahy prichádzajú aj Bielorusko a Bulharsko, ktoré nepokročili v rokovaniach s Európskou úniou natoľko ako krajiny Visegrádskej štvorky. Udržia si preto dlhšie lacnejšiu pracovnú silu a majú voľnejšie ruky aj pri ponúkaní výhod investorom.
Čo posudzuje francúzsky investor- poloha a veľkosť lokality
- začlenenie do okolitej krajiny
- napojenie na inžinierske siete
- napojenie na dopravnú infraštruktúru
- okolitá zástavba
- pracovná sila v regióne
- vzdelanosť obyvateľstva
- stav životného prostredia
Zdroj: Mestský úrad Trnava