SR: Slovenskí cukrovarníci ďalšie prepúšťanie neplánujú

BRATISLAVA 5. novembra (SITA) - Cukrovarníctvo v krajinách kandidujúcich na vstup do Európskej únie (EÚ) čaká pokračovanie reštrukturalizácie zamerané najmä na zvyšovanie efektívnosti a spojené so znižovaním počtu zamestnancov a cukrovarov. Ako však na ut

orňajšej tlačovej konferencii po stretnutí zástupcov zamestnaneckých odborov a výrobcov v európskom cukrovarníckom priemysle povedal predseda Slovenského cukrovarníckeho spolku Ivan Kardoš, slovenské cukrovarníctvo už má najhoršie fázy reštrukturalizácie za sebou a v blízkej budúcnosti sa väčšie zmeny neočakávajú. "Na Slovensku by sa zatiaľ nemali zatvárať žiadne cukrovary. Momentálne je u nás 5 cukrovarov, ktoré by pri plnení kvóty navrhovanej na úrovni celkovo 210 tis. ton nemali mať problémy," konštatoval. Celkovo v slovenských cukrovaroch vrátane sezónnych pracovníkov pracuje približne 1 000 ľudí.
Podľa generálneho sekretára Európskej federácie odborových zväzov potravinárskeho, poľnohospodárskeho a turistického priemyslu Heralda Wiedenhofera, najhoršie očakávania sú ohľadom situácie v Poľsku, kde je 76 cukrovarov s vyše 30 tis. zamestnancami. Všeobecne v kandidátskych krajinách prevažuje trend znižovania počtu cukrovarov a zamestnancov a zvyšovania efektivity produkcie. "Napríklad v Maďarsku počet cukrovarov za posledné roky klesol z 12 na 6 no napriek tomu sa tu vyrába rovnaké množstvo cukru ako vyrábajú v Rakúsku 3 cukrovary," povedal. Naopak najjednoduchšiu situáciu by malo mať Slovinsko, kde je len jeden cukrovar, ktorý zásobuje výlučne domáci trh. Racionalizácia výroby v cukrovaroch je nevyhnutná pre ich uplatnenie v trhových podmienkach únie.
Zástupcovia odborových zväzov na jednej strane a výrobcov a spracovateľov cukru na strane druhej prijali na stretnutí v Bratislave, ktoré sa konalo od 4. do 5. novembra tohto roku spoločnú deklaráciu, kde sa zaviazali k pokračovaniu v súčasnom sociálnom dialógu v oblasti sociálnej zodpovednosti firiem. Úlohou stretnutia bolo prehodnotiť vzťahy medzi zamestnaneckými organizáciami a zamestnávateľmi v cukrovarníctve kandidátskych krajín vzhľadom na očakávané znižovanie počtu zamestnancov v sektore. "Nie sme proti reštrukturalizácii, odbory nechcú vládnuť. Chceme aby tieto zmeny boli ale vykonávané po konzultácii s odbormi a neboli proti nim namierené," uviedol Wiedenhofer.

ph;pb
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 549
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 246
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 010
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 087
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 936
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 828
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 440
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu