
Atmosféru vo veľkých nákupných strediskách nenavodzuje iba svietiaca vianočná výzdoba, ale aj ponuka umelých stromčekov, vianočných ozdôb, svietnikov či sviatočných obrusov. FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
BRATISLAVA – Pred Vianocami sa obchody zaplnia. Ľudia tam počas novembra a decembra nechajú vyše šesťdesiat miliárd korún. „Maloobchodné tržby budú pred Vianocami vyššie ako vlani. Tento rok totiž rástla reálna mzda rekordným tempom,“ myslí si analytik UniBanky Viliam Pätoprstý. Podotkol však, že nárast nebude „nejako zvlášť výrazný, keďže vlani Slováci veľa míňali na darčeky aj z peňazí za dlhopis FNM“.
Predvianočná nákupná nálada sa negatívne odzrkadlí v základných makroekonomických ukazovateľoch krajiny. „Zvýšený spotrebiteľský dopyt pred Vianocami každoročne prehlbuje obchodný deficit rekordným tempom,“ upozorňuje Pätoprstý.
Z Vianoc sa tešia obchodníci. Tí najväčší už rozbehli reklamné a marketingové akcie. Presadzovateľmi myšlienky vianočných akcií sú hlavne nadnárodné obchodné reťazce. V týchto dňoch je takmer nad každým druhým tovarom v hypermarketoch stornovaná stará cena a pod ňou je nová, o niekoľko desiatok percent nižšia.
Veľké nákupné centrá sa snažia zákazníkom pripomenúť čas utrácania na darčeky aj výzdobou interiéru. Obchodné strediská sú vysvietené ozdobnými svetlami, na pultoch sa objavila ponuka vianočného tovaru. O vianočných akciách veľkých firiem sa môžu ľudia dozvedieť aj z rádií, billboardov, televízie alebo pouličných letákov. O akciách malých obchodov sa nikto nič nedozvie, ani keď kráča popri výklade. Malí obchodníci totiž Vianoce zatiaľ ignorujú.
Prilákať zákazníkov počas Vianoc sa nesnažia len obchody, ale napríklad aj mobilní operátori. Tí ponúkajú ľuďom, ktorí začnú do Vianoc využívať ich služby, rôzne zľavy či darčeky.
TOMÁŠ VELECKÝ