presadzuje celostné poňatie - okrem prírodovednej zložky štúdia sa zameriava aj na posilnenie psychosociálnych kompetencií. Zaujímalo nás preto, čo si myslí o úrovni vyučovania tohto predmetu u nás.
Ako by sa mala učiť environmentálna výchova?
„Existuje veľa rôznych návodov ako robiť environmentálnu výchovu, ale realita naznačuje, že úroveň environmentálneho vedomia ľudí u nás je pomerne nízka. Zrejme treba hľadať príčinu v hlbších úrovniach nášho bytia a v spôsobe myslenia.“
Naše školy skôr vzdelávajú, ako vychovávajú. Hodí sa vôbec takýto predmet do nášho systému?
„Náš školský systém nie je zlý, ale napĺňajú ho ľudia. Tam, kde sú obetaví a múdri, nie je potrebné environmentálnu výchovu proklamovať. Žiaľ často existuje určitý rozpor medzi proklamovaným a skutočným spôsobom nášho života. Environmentálna výchova závisí od pravdivosti nášho spôsobu života, tu nemožno iné hovoriť a inak fungovať.“
Upozornenia na zlý stav životného prostredia sa často podceňujú, environmentálne aktivity sú na chvoste záujmu. Dá sa v tejto situácii v škole učiť deti, že by sa mali za životné prostredie angažovať?
„Asi jedinou cestou je osobná skúsenosť človeka. Kým sa ma nedotkne znečistené životné prostredie v podobe choroby z vody znečistenej čiernou skládkou, zdá sa, že ten problém nie je môj. Preto ho nepotrebujem riešiť. Meníme len tie veci, ktoré nás ohrozujú.“
Aké sú vedomosti žiakov o životnom prostredí?
„Keby sme hodnotili iba vedomosti, ďaleko nezájdeme. Vedomosti nemusia ovplyvňovať konanie. Ale hodnotiť možno kvalitu osobnosti, do akej miery je človek ochotný angažovať sa alebo uskromniť. Zachovať životné prostredie tak, aby ma samého nakoniec nezničilo, to si vyžaduje múdrosť podopretú pravdivými informáciami a potrebnými kompetenciami.“
Koľko učiteľov robí environmentálnu výchovu iba formálne?
„To sa nedá štatisticky vykázať, je to vec osobného prístupu k profesii. Existuje výskum, ktorý konštatoval, že environmentálna výchova v školách je dobrá. To je na papieri. Ale jediným skutočným ukazovateľom je kvalita nášho života a životného prostredia. Zlepšujú sa?.“
Myslíte si, že ľudia vedia, čo je to environmentálny?
„Myslím, že tento pojem nie jeneznámy, len mu nevenujeme dostatočnú pozornosť. Zatiaľ s nestal životne dôležitým pojmom.“
MONA GÁLIKOVÁ