„Kedysi museli ľudia cestovať za veštbou do gréckych Delf. Vy nemusíte.“ To sú prvé – nahraté – vety, ktoré privítajú zákazníkov na platenom audiotexovom čísle. Celé privítanie trvá približne minútu, po ktorej uplynutí sa ozve hlas veštkyne a vypýta si základné osobné údaje volajúceho. Veštkyňa začne s veštbou až po minúte a štyridsiatich sekundách. Vtedy už má volajúci na konte účet 120 korún plus 23-percentnú DPH. Vyveštenie, ktoré trvá približne päť minút, teda stojí volajúceho 370 korún.
„Samozrejme, v súvislosti s cenami dostávame aj sťažnosti, ale najviac ich bolo v čase boomu, keď ľudia nevedeli, za čo telefonujú,“ tvrdí Peter Borovička, riaditeľ firmy Teltex, ktorá audiotex prevádzkuje. Podľa neho bol boom „drahých“ čísel už pred niekoľkými rokmi, dnes je počet volajúcich stabilný.
Veľkú časť výnosov z prevádzkovania audiotexu pohltí reklama. Tú vysielajú komerčné televízie často, málokedy však v tzv. prime time, keď je vysielací čas najdrahší. „Audiotex sa vyznačuje aj vysokými začiatočnými investíciami; predovšetkým do technického vybavenia. To znižuje počiatočný zisk firiem, ktoré v tomto odbore podnikajú,“ upozornil Borovička. Firma Teltex prevádzkuje audiotex od začiatku minulého roku.
O nejednoznačnosti „dobrého biznisu“ pri poskytovaní adiotexových služieb hovorí aj Miroslav Plachý zo spoločnosti Horizont Slovakia, ktorá má na starosti okrem iného aj prevádzku audiotexu v hre TV Markíza Milionár. Plachý: „Všetko závisí od konkrétneho projektu. Niekedy vymyslíte projekt-dva, ktoré sú stratové, ale potom narazíte na zlatú žilu v podobe dobrého projektu. Každý produkt je iný.“
Spoločnosť, ktorá chce prevádzkovať audiotex, potrebuje špeciálnu licenciu Telekomunikačného úradu. Dostane ju, ak spĺňa všetky požiadavky. Podľa internetovej stránky Telekomunikačného úradu má v súčasnosti licencie na poskytovania audiotexových služieb pätnásť firiem.
TOMÁŠ VELECKÝ