Ikony vo futbalových dresoch

Výsledky posledných majstrovstiev sveta si určite nikto z francúzskych futbalistov zlatými písmenami do denníka nezapísal, čakali titul, a nepostúpili ani zo skupiny. Po prvých úspešných zápasoch kvalifikácie na majstrovstvá Európy 2004 sa však Les Bleus


Pred majstrovstvami sveta boli Les Bleus všade – Zidane pokryl veľkú časť budovy francúzskej televíznej stanice TF1. FOTO – AFP



Futbaloví reprezentanti sú vo Francúzsku modlami. Pred tohtoročnými majstrovstvami sveta sa automaticky očakávala druhá hviezdička – symbol svetového šampióna. Nevyšlo to, ale fanúšikovia už odpustili a reklama sa točí ďalej. Zidane a Barthez na vyhliadkových autobusoch v Paríži.


Výsledky posledných majstrovstiev sveta si určite nikto z francúzskych futbalistov zlatými písmenami do denníka nezapísal, čakali titul, a nepostúpili ani zo skupiny. Po prvých úspešných zápasoch kvalifikácie na majstrovstvá Európy 2004 sa však Les Bleus – Modrí – opäť vrátili do hry. Zase sú stredobodom spoločenského a reklamného diania a francúzski fanúšikovia ochotne oprašujú svoje národné ikony.Príjmy svetových futbalových hviezd už dávno dosahujú závratné výšky. Prvý zmluvne zaručený zárobok francúzskej legendy Michela Platiniho v klube AS Nancy – 300 frankov mesačne – dnes pôsobí priam komicky. Málokto si pritom uvedomuje, že v časoch Platiniho začiatkov zmluvy umožňovali hráčom vedľajšie zárobky len výnimočne. Reklamným a iným komerčným aktivitám sa páni futbalisti mohli začať bezhranične venovať až koncom 70. rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Víťazi na Víťaznom oblúku

Práve vo Francúzsku majú futbalisti, najmä Les Bleus – reprezentanti národného mužstva – špeciálne spoločenské postavenie. Po víťazstve na majstrovstvách sveta 1998 a Európy 2000 si užívali mimoriadnu pozornosť a oddanosť fanúšikov. Stali sa z nich doslova ikony. Na veľkých budovách viseli obrovské plachty s ich tvárami.

Tesne po víťaznom finále v Paríži sa na Víťaznom oblúku usadil Zinedine Zidane, krátko pred ázijským šampionátom zahaľoval budovu najväčšej televízie TF1 aj portrét kapitána Marcela Desaillyho. Billboardy a reklamné spoty upozorňovali na cédečká s obľúbenými pesničkami reprezentantov a ich bojovú hymnu Allez les Bleus naspieval dokonca Johnny Hallyday, najväčšia osobnosť francúzskeho šoubiznisu.

SkryťVypnúť reklamu

Verejnosť chcela svoje hviezdy vidieť a počuť všade. Boli preto častými hosťami zábavných a diskusných relácií – témy, ku ktorým sa vyjadrovali, sa zďaleka neobmedzovali len na šport. Les Bleus sa zapojili aj do charitatívnych a humanitných akcií.

Eric Cantona, známy svojou láskou k herectvu i spevu, je pravidelným členom speváckeho tímu, ktorý začiatkom zimy svojím vystúpením vo veľkolepej televíznej šou Reštaurácie srdca prispieva francúzskym bezdomovcom a nezamestnaným.

Zinedine Zidane, podľa mnohých najlepší hráč sveta, využíva svoju popularitu v prospech chorých a opustených detí. Vlastní dokonca diplomatický pas OSN. Spolu s niekoľkými spoluhráčmi spieval a vystupoval vo videoklipe Love United – jeho odkaz o futbalovej spolupatričnosti sprevádzal každý prenos z tohtoročných MS.

SkryťVypnúť reklamu

Od futbalu k filmu

Francúzski futbalisti nešetria časom, ktorý sa rozhodnú venovať reklame. Emmanuel Petit si zarábal ako model, brankár Barthez sa objavil na pútači propagujúcom prírodné krásy rodných Pyrenejí, na ktorom žiaril slogan: Navštívte krajinu Fabiena Bartheza! Ostatní kolegovia si neraz zahrali v reklamných spotoch na rôzne výrobky. A futbalové „enfant terrible“ Eric Cantona sa stal skutočnou hereckou hviezdou. Objavil sa nielen v menšej úlohe francúzskeho veľvyslanca vo filme Kráľovná Alžbeta, ale režisér Hervé Palud mu zveril hlavnú postavu boxera-svalovca Capellu vo filme Šimpanz Mookie. Kritici označili Cantonov prejav za veľmi presvedčivý, v týchto dňoch už pracuje na ďalšom filme – hrá zavalitého policajného komisára.

Toto leto však futbalová svätožiara Zidana a jeho spoluhráčov mierne pohasla a médiá sa okamžite pustili do rozoberania príčin fiaska na majstrovstvách sveta. Jednou z nich vraj bola práve predšampionátová snaha o čo najvýhodnejšie reklamné a obchodné využitie popularity francúzskych hráčov. Aj samotní Les Bleus uverili, že sú bohovia a vo svete neporaziteľní.

SkryťVypnúť reklamu

Neúspech všetko zmenil. Exkluzívne práva na prenosy z MS vlastnila televízna spoločnosť TF1 a po vypadnutí francúzskeho tímu hodnota jej akcií na burze okamžite klesla. Giganti ako Coca-Cola, Adidas alebo Nike, ktorí si rezervovali najlukratívnejší priestor v čase záverečných zápasov, prišli o veľké sumy. Po návrate domov sa reprezentanti schovávali, a to bol pre francúzskych fanúšikov väčší prehrešok ako prehry a bezgólová bilancia. Billboardy a plagáty sa začali strhávať.

Dnes už hlavy vychladli a po hladkých a povinných víťazstvách nad Maltou a Slovinskom sú Les Bleus znovu v kurze. Reklamný kolotoč sa môže točiť ďalej.

Zuzana Zajacová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 393
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 990
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 215
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 103
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 784
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 652
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu