Hoci sú čím ďalej vyššie pokuty, stále je veľa cestujúcich, ktorí sa spoliehajú na to, že práve k nim žiaden revízor nenastúpi. Mnohí pravidelní „čierni“ cestujúci tvrdia, že je lacnejšie zaplatiť občas pokutu, ako každý mesiac kupovať lístok. Vedia, kde revízori najčastejšie nastupujú a ako často ich môžu stretnúť.
Revízor však zvykne chytiť takých, ktorí si len nestihli kúpiť lístok, v strese ho zabudli označiť alebo bol práve pokazený automat. Nepomôžu žiadne prosby a vysvetľovanie. S revízormi sa neoplatí zahrávať. Cestujúci bez lístka je povinný preukázať sa osobnými dokladmi, ináč ho môže revízor odviesť na políciu. Ak nemôže zaplatiť na mieste, revízor mu vypíše doklad o dodatočnom zaplatení. Na oddelení pokút môže prísť ukázať aj zabudnutý mesačný lístok alebo študentský preukaz. Cestujúci má čas mesiac, potom sa dopravný podnik obracia na súd a výška pokuty začne rásť.
Vo vlaku má cestujúci viac možností. Ak si nestihne kúpiť lístok na stanici, predá mu ho aj kontrolór vo vlaku - ale s príplatkom. Na železnici si však treba dávať pozor na iné veci. Či sedíte v správnom vozni, či fajčíte v správnom oddelení, či sa pohybujete s platným lístkom po staničnom priestore. Za nepozornosť sa totiž platí. Kontrolór od vás môže žiadať poplatok za to, že ste sa s lístkom do druhej triedy postavili do chodby vozňa prvej triedy. Ako povedal hovorca ŽSR Miloš Čikovský, mnohí „čierni“ pasažieri si kupujú lístky len po určitú stanicu, kým sprievodca skontroluje lístky. Potom sa spoliehajú na to, že sprievodca už druhýkrát nepríde. Preto vo vlaku chodia aj osobitní revízori. (maj)