Potrebujeme vedieť, s čím sú zamestnanci spokojní

Prieskum názorov zamestnancov spoločnosti DHL International (Slovakia) s. r. o. sa v tomto roku uskutočnil prostredníctvom nového systému, ktorý pracuje podľa štandardov špecialistu na takéto prieskumy – spoločnosti ISR

O nový systém prieskumu spoločnosti DHL na Slovensku prejavili záujem aj v zahraničí

. Pre dcérske spoločnosti DHL v krajinách strednej a východnej Európy (SEE) ho vyvinul team vedený Human resources support managerom spoločnosti DHL Martinom Čamborom v spolupráci s Personálnym manažérom a manažérom pre informačné technológie z DHL Srbsko a Čierna hora. Podmienkou bolo, aby bol softvér jednotný a použiteľný pre akúkoľvek krajinu DHL a zároveň sa vedel prispôsobiť lokálnym podmienkam a nárokom na prieskum. Výsledkom prieskumu je takzvaný “Employee opinion survey report”, resp. výsledkový dokument za celú SEE, ktorý určuje,  aké projekty je nevyhnutné realizovať na regionálnej úrovni v oblasti ľudských zdrojov za účelom stabilizácie zamestnancov v spoločnosti. Systém sa v každej z krajín SEE spúšťal koncom júna tohto roku, pričom výsledky boli spracované koncom augusta. “Jednotlivé dcérske spoločnosti ušetrili peniaze a dopracovali sa k správe, ktorá sa nikdy pred tým nerobila na regionálnej úrovni,” hovorí M. Čambor. On-line softvér, ktorý umožňuje zamestnancovi odpovedať priamo do elektronického dotazníka, pričom výsledky prieskumu sa automaticky vyhodnotia a porovnajú s výsledkami za predchádzajúce obdobie, zaznamenal obrovský úspech a viacero krajín mimo regiónu SEE už oňho prejavilo záujem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnosť a garantovaná anonymita
Dotazník je štruktúrovaný, nachádza sa v ňom trinásť kategórií: komunikácia, zameranie na zákazníka, bezpečnosť zamestnania z hľadiska stability pracovného miesta, denný manažment, ďalej zapojenie zamestnanca do rozhodovania spoločnosti, spokojnosť s prácou, vedenie, organizačná etika, kvalita práce, odmeňovanie, školenie a rozvoj a pracovné vyťaženie. Odpovede v jednotlivých kategóriách sa dajú rozdeliť podľa piatich kritérií spokojnosti. Zamestnanec odpovedá na 73 otázok. Každá otázka sa hodnotí v porovnaní s historickými údajmi spred dvoch rokov (v tomto prípade s minulým rokom), ako aj DHL štandardom spokojnosti. V dotazníku sú aj otázky, ktorých význam je rovnaký, sú však ináč položené. V prípade, ak zamestnanec odpovie na takéto otázky rozdielne, metodológia hovorí, že odpoveď nemá dostatočnú výpovednú hodnotu na to, aby sa započítala do výsledkov prieskumu. Celý prieskum je striktne anonymný. “Pri vytváraní softvéru až 60 percent z celkového času tvorila diskusia o otázke zachovania anonymity a nedotknuteľnosti údajov. Jedinou nevýhodou systému pre zamestnancov je, že ak zamestnanec stratí heslo, ktoré si anonymne sám vybral, nemôže sa prihlásiť do systému a odpovedať na otázky, a nie je ani možné mu ho opätovne prideliť,” vysvetľuje M. Čambor.
DHL štandard predstavuje určitú štandardnú úroveň pozitívnych odpovedí zamestnancov, ktorú chce spoločnosť dosiahnuť. Tá je stanovená podľa úrovne pozitívnych odpovedí zamestnancov v 23 vyspelých európskych krajinách. Percento úspešnosti pre jednotlivé kategórie sa stanovilo na základe aritmeticky váženého priemeru. Napríklad DHL štandard pre komunikáciu je 64 percent. To znamená, že ak súhrn kladných odpovedí zamestnancov v kategórii komunikácia je vyšší ako 64 percent, možno hovoriť o dostatočnej komunikačnej úrovni v spoločnosti a nie je potrebné sa zamerať na nápravné opatrenia v takzvanom akčnom pláne. Výsledky prieskumu sa predkladajú vedeniu spoločnosti. Obsahujú podrobné analýzy odpovedí za jednotlivé oddelenia s ohľadom na anonymitu zamestnancov. Senior manažment tím nesie zodpovednosť, aby do troch týždňov od prezentácie výsledkov prieskumu pripravil akčný plán. V jednotlivých kategóriách  je pritom povinný špecifikovať konkrétne opatrenia pre zvýšenie percenta spokojnosti spolu s uvedením zdrojov v rozpočte.
DHL má na Slovensku stodvadsaťsedem pracovníkov, ktorí sú zamestnaní na plný pracovný úväzok a dvanástich s čiastočným úväzkom. Do prieskumu sa zapojilo 64 percent zamestnancov . Jediným kritériom pre účasť na prieskume je pôsobenie v spoločnosti aspoň tri mesiace. Predpokladá sa totiž, že zamestnanec potrebuje minimálne tri mesiace na spoznanie firemnej kultúry a spôsobu komunikácie v spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiely v porovnaní so západnou Európou
Výsledky prieskumu medzi západnou Európou a SEE sú odlišné. “Počet respondentov prieskumu je oveľa vyšší v krajinách SEE. Keď si zoberiete priemer z 23 vyspelých krajín a porovnáte ho s výsledkami krajín SEE, zistíte, že percentá spokojnosti zamestnancov sú oveľa vyššie, ako je štandard. Mojou ďalšou úlohou bude konzultovať, či štandard DHL, ktorý bol stanovený pre SEE, nie je veľmi nízky,” vysvetľuje M. Čambor. Jedinou kategóriou, v ktorej DHL na Slovensku dosiahla v porovnaní so štandardom nižšiu úroveň, je kvalita poskytovaných služieb vo vzťahu k nákladom. Vo všetkých ostatných kategóriách sa DHL na Slovensku radí k zamestnávateľom, ktorého zamestnanci sú spokojní.
Metodológia čítania výsledkovej správy je zameraná na to, koľko zamestnancov kladne odpovie na otázku. Napríklad v kategórii “vedenie” bolo kladných 67 % odpovedí respondentov. V porovnaní s historickou hodnotou 100 % to predstavuje relatívny pokles 33 %, čo je spôsobené aj tým, že v dotazníku sa nachádzajú aj otázky s rovnakým významom, zamestnanci však na ne odpovedali rozdielne. “Ak si zoberieme výsledky Slovenska s priemerom DHL, nachádzame sa 22 % nad úrovňou štandardu,” hovorí M. Čambor.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum názorov
Po analýze odpovedí systém vytvorí dva grafy. Prvý z nich zobrazuje maximálne päť najvýraznejších zlepšení, pričom v tomto roku to v rámci spoločnosti DHL na Slovensku boli nasledovné:
Priority alebo ciele sa menia tak často, že mám problém dokončiť svoju prácu.
Zamestnanecké výhody sú minimálne také, aké by som dostal v iných zahraničných spoločnostiach.
DHL manažment dáva jasnú víziu vedenia spoločnosti.
Je tu veľmi dobrá spolupráca oddelení s jednotlivými pobočkami.
Druhý graf zobrazuje oblasti, v ktorých spoločnosť zaznamenala najvýraznejšie zhoršenie, pričom tie sú predmetom záujmu spomínaného akčného plánu. Ide o nasledovné oblasti:
Cítim sa adekvátne zapojený do rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú moju prácu.
V porovnaní s inými ľuďmi, ktorí tu pracujú, si myslím, že nie som dostatočne platený.
Môj priamy manažér komunikuje efektívne.
V minulom roku najhoršie výsledky dosiahli oblasti, ktoré sa týkali nevyhovujúceho pracovného prostredia a platu.
S príchodom nového akcionára Deutsche Post sa prehodnotili aj kľúčové hodnoty spoločnosti v zamestnaneckej politike. Nový systém umožnil, že vo firme sa po prvýkrát hovorí o prieskume názorov, pričom doteraz to bol vždy prieskum spokojnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: bž

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu