Učebnice o daňovej stratégii v slovenských podmienkach ekonomickej transformácie (po roku 1989) ešte neboli v rokoch 1990-2001 napísané a ani dostupná odborná časopisecká literatúra neponúka k jadru veci dostatočnú oporu. Pokiaľ sa však odvíjame od poznania daňovej praxe v SR za posledné obdobie dvanástich rokov na strane jednej a súčasne vychádzame zo všeobecných vedomostí o formovaní finančnej stratégie na strane druhej, považujem za vhodný nasledovný postup:
Východiská pri stanovovaní vlastnej stratégie by si mal daňový subjekt (podnikateľ: firma, živnostník) poctivo zodpovedať bez sebaklamu na nasledovné otázky:
* Akým daňovníkom chcem byť?
* V aké hodnoty verím?
* Aké je moje postavenie na trhu (aký je daňový mix firmy, t.j. štruktúra daní, ktoré musí platiť daňovník, aké formy daňovej optimalizácie sú pre konkrétnu firmu prijateľné)?
* Ako chcem dosiahnuť daňovú úsporu?
* Kto bude vo firme čo robiť (využijem interného daňového špecialistu alebo musím najať externého poradcu na komerčnom princípe)?
* Aký cieľ chcem dosiahnuť a čo musím preto urobiť?
Analýza by mohla mať nasledovnú alternatívu: Daňový subjekt si zváži svoje silné a slabé stránky z hľadiska ekonomiky daňového subjektu a pokúsi sa o akúsi súhrnnú analýzu (napr. mám vo firme šikovného odborníka na dane alebo nemám a musím hľadať z externého prostredia? Som veľká firma alebo malá - ktoré dane musím platiť? Dosahujem veľký zisk alebo som na nule, alebo vykážem stratu? Kedy som mal naposledy daňovú kontrolu a na akej dani - aká je periodicita takých kontrol na báze doterajšieho zvykového práva v mojom regióne - kedy ma čaká najbližšia? Som svedomitý daňovník alebo mám daňové nedoplatky voči štátu? Mám vlastný program alebo plán daňovej úspory osvedčený z predošlých rokov? Ako sa v danom zdaňovacom období zmenili daňové zákony - v prospech mojej firmy alebo nie? Aká je výška miery daňového zaťaženia - oplatí sa mi daňová špekulácia alebo nestojí za to pri danej výške sadzby dane? Aký očakávam základ dane? atď.
Stanovenie stratégie
Na základe výsledkov spomenutej analýzy, poznania finančných potrieb a možností firmy a súčasne rekapitulácie vedomostí o existujúcom aktuálnom rámci stavu daňového práva je nutné stanoviť postupne víziu, misiu a stratégiu - napríklad takto:
VÍZIA: Byť efektívnym a ku konkurencii stabilne serióznym podnikateľom na trhu, čo znamená aj nebyť dlžníkom, a teda ani daňovým dlžníkom (t.j. mať vysporiadané aj všetky daňové povinnosti).
MISIA: V daňovom konaní jednať ústretovo, mať zaplatené dane a neupozorňovať zbytočne na firmu daňový úrad (ani žiadny iný kontrolný orgán).
STRATÉGIA: Preventívne a sústavne sa pripravovať na daňovú optimalizáciu (účasť na školeniach firemného daňového špecialistu, štúdium daňových zákonov a odbornej literatúry, výber zmluvného externého daňového poradcu, úspora daní v rámci SR alebo transferom do tzv. offshore teritórií, t.j. do daňových rajov, vlastný program daňového hed-gingu firmy, aké ďalšie kroky sú nutné a v akom čase, atď.) s cieľom odviesť štátu maximálne 30 % zo svojho hrubého zisku, aby zostali aj zdroje na nutný rozvoj, progres a medzinárodný nárast firmy. Medzistupňom pred formovaním stratégie môže byť náčrt ministratégie.
Uvedený náznak postupu je vskutku len orientačné minimum, nie je ho možné paušalizovať a každý daňový subjekt by si mal jednoduchú daňovú stratégiu premyslieť a zvoliť podľa svojich špecifík.
Východiská
k ministratégie
ako usporiť dane
Zostaviť kvalitnú daňovú stratégiu je možné len na základe stanovenia pragmatických východísk, resp. z vhodne načrtnutej ministratégie. Podľa nášho názoru medzi alternatívne východiská rešpektujúce osobitosti slovenského daňového inkasa a súčasne modernej podnikateľskej praxe patria najmä nasledovné:
- sústavná akceptácia zmien,
- racionalizácia pri úhrade daňových pohľadávok,
- stabilizácia firemného daňového poradcu,
- kontakt na daňovom úrade,
- rešpektovanie daňového kalendária,
- znalosť základov daňovej obrany,
- znalosť nástrah i foriem daňovej exekúcie i kontroly,
- priebežný monitoring daňových povinností,
- poznanie samovzdelávaním,
- analýza daňových dopadov s poučením,
- vlastný firemný daňovo úsporný model,
- vlastné daňové náboženstvo,
- akčnosť a flexibilita profitability z daňovo-legislatívnych nihilizmov.
EMIL BURÁK
(Autor je ekonomický a finančný poradca)