Stratégia daňovníka - zvážte si svoje silné a slabé stránky

Učebnice o daňovej stratégii v slovenských podmienkach ekonomickej transformácie (po roku 1989) ešte neboli v rokoch 1990-2001 napísané a ani dostupná odborná časopisecká literatúra neponúka k jadru veci dostatočnú oporu. Pokiaľ sa však odvíjame od poznania daňovej praxe v SR za posledné obdobie dvanástich rokov na strane jednej a súčasne vychádzame zo všeobecných vedomostí o formovaní finančnej stratégie na strane druhej, považujem za vhodný nasledovný postup:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Východiská pri stanovovaní vlastnej stratégie by si mal daňový subjekt (podnikateľ: firma, živnostník) poctivo zodpovedať bez sebaklamu na nasledovné otázky:

SkryťVypnúť reklamu

* Akým daňovníkom chcem byť?

* V aké hodnoty verím?

* Aké je moje postavenie na trhu (aký je daňový mix firmy, t.j. štruktúra daní, ktoré musí platiť daňovník, aké formy daňovej optimalizácie sú pre konkrétnu firmu prijateľné)?

* Ako chcem dosiahnuť daňovú úsporu?

* Kto bude vo firme čo robiť (využijem interného daňového špecialistu alebo musím najať externého poradcu na komerčnom princípe)?

* Aký cieľ chcem dosiahnuť a čo musím preto urobiť?

Analýza by mohla mať nasledovnú alternatívu: Daňový subjekt si zváži svoje silné a slabé stránky z hľadiska ekonomiky daňového subjektu a pokúsi sa o akúsi súhrnnú analýzu (napr. mám vo firme šikovného odborníka na dane alebo nemám a musím hľadať z externého prostredia? Som veľká firma alebo malá - ktoré dane musím platiť? Dosahujem veľký zisk alebo som na nule, alebo vykážem stratu? Kedy som mal naposledy daňovú kontrolu a na akej dani - aká je periodicita takých kontrol na báze doterajšieho zvykového práva v mojom regióne - kedy ma čaká najbližšia? Som svedomitý daňovník alebo mám daňové nedoplatky voči štátu? Mám vlastný program alebo plán daňovej úspory osvedčený z predošlých rokov? Ako sa v danom zdaňovacom období zmenili daňové zákony - v prospech mojej firmy alebo nie? Aká je výška miery daňového zaťaženia - oplatí sa mi daňová špekulácia alebo nestojí za to pri danej výške sadzby dane? Aký očakávam základ dane? atď.

SkryťVypnúť reklamu

Stanovenie stratégie

Na základe výsledkov spomenutej analýzy, poznania finančných potrieb a možností firmy a súčasne rekapitulácie vedomostí o existujúcom aktuálnom rámci stavu daňového práva je nutné stanoviť postupne víziu, misiu a stratégiu - napríklad takto:

VÍZIA: Byť efektívnym a ku konkurencii stabilne serióznym podnikateľom na trhu, čo znamená aj nebyť dlžníkom, a teda ani daňovým dlžníkom (t.j. mať vysporiadané aj všetky daňové povinnosti).

MISIA: V daňovom konaní jednať ústretovo, mať zaplatené dane a neupozorňovať zbytočne na firmu daňový úrad (ani žiadny iný kontrolný orgán).

STRATÉGIA: Preventívne a sústavne sa pripravovať na daňovú optimalizáciu (účasť na školeniach firemného daňového špecialistu, štúdium daňových zákonov a odbornej literatúry, výber zmluvného externého daňového poradcu, úspora daní v rámci SR alebo transferom do tzv. offshore teritórií, t.j. do daňových rajov, vlastný program daňového hed-gingu firmy, aké ďalšie kroky sú nutné a v akom čase, atď.) s cieľom odviesť štátu maximálne 30 % zo svojho hrubého zisku, aby zostali aj zdroje na nutný rozvoj, progres a medzinárodný nárast firmy. Medzistupňom pred formovaním stratégie môže byť náčrt ministratégie.

SkryťVypnúť reklamu

Uvedený náznak postupu je vskutku len orientačné minimum, nie je ho možné paušalizovať a každý daňový subjekt by si mal jednoduchú daňovú stratégiu premyslieť a zvoliť podľa svojich špecifík.

Východiská

k ministratégie

ako usporiť dane

Zostaviť kvalitnú daňovú stratégiu je možné len na základe stanovenia pragmatických východísk, resp. z vhodne načrtnutej ministratégie. Podľa nášho názoru medzi alternatívne východiská rešpektujúce osobitosti slovenského daňového inkasa a súčasne modernej podnikateľskej praxe patria najmä nasledovné:

- sústavná akceptácia zmien,

- racionalizácia pri úhrade daňových pohľadávok,

- stabilizácia firemného daňového poradcu,

- kontakt na daňovom úrade,

- rešpektovanie daňového kalendária,

- znalosť základov daňovej obrany,

SkryťVypnúť reklamu

- znalosť nástrah i foriem daňovej exekúcie i kontroly,

- priebežný monitoring daňových povinností,

- poznanie samovzdelávaním,

- analýza daňových dopadov s poučením,

- vlastný firemný daňovo úsporný model,

- vlastné daňové náboženstvo,

- akčnosť a flexibilita profitability z daňovo-legislatívnych nihilizmov.

EMIL BURÁK

(Autor je ekonomický a finančný poradca)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu