Byť silnou osobnosťou je určite veľký ideál mnohých ľudí. Encyklopédie sú preplnené menami významných osobností. Byť slávny teda nie je zriedkavosť. Nie je to však jednoduché, pretože nikto sa nenarodil ako hotová osobnosť. Osobnosťou sa človek stáva. Filozofia úspešnej cesty sa zakladá na myšlienke, že sila pozitívneho víťazí nad negatívnym. Nie je to však jednoduché - najmä keď sa pozrieme okolo seba: prebieha medzi nami mnoho nezmyselných bojov, dobre situovaní zlodeji sú vzorom pre verejnosť, firmy upadajú a bankrotujú.
Energia musí plynúť do pozitívnych aktivít
Ale život je vlastne energia. Dôležitou otázkou však je, či naša energia plynie do pozitívnych alebo negatívnych aktivít.
Úspech znamená - rozlúčiť sa s negatívnymi zvykmi. Odborníci ďalej vravia, že nie je jednoduché zbaviť sa svojich zvykov, a tie negatívne bývajú zvlášť pevné. Ak sa vám podarí tento krok, podarila sa vám rozhodujúca zmena: pozitívny život sa môže začať. Odborníci, ktorí sa venujú úspechu a zmyslu života odporúčajú:
Učte sa myslieť čoraz konštruktívnejšie a začnite s tým hneď. Vymyslite si pár dobrých predsavzatí a snažte sa ich aj realizovať. Ale najmä – musíte si ujasniť tri základné životné otázky:
* Kto som ?
* Čo som ?
* Čo chcem ?
K úspechu vedie iba jedna cesta
V ďalšej fáze je veľmi užitočné, keď si napíšete, čomu sa chcete vyhnúť a čomu chcete zabrániť. Postupne sa vás začne zmocňovať pocit, že sa vnútorne oslobodzujete. Cesta po kariérnej dráhe je veľmi náročná.
Michael Novak vo svojej knihe “Biznis ako poslanie” píše: Budovanie firiem je školou niektorých dôležitých cností: napríklad tvorivej predstavivosti, iniciatívy, praktického realizmu, ale aj učením sa cnosti ako nadchnúť kolektív spolupracovníkov. Budovanie firiem si vyžaduje návyky mysle, srdca a rúk. To sú veľké úlohy s veľkými rizikami takže pravdepodobnosť úspechu a zlyhania je vyrovnaná. Existuje veľa spôsobov, ktoré vedú k neúspechu. Len jedna cesta vedie k úspechu – pospájať všetky nevyhnutné detaily do jediného fungujúceho celku.
Vrcholový manažér by mal byť komplexná a výrazná osobnosť. Musí cítiť potrebu ovplyvňovať zameranie a vývoj firmy – takéto ambície majú najmä dominantné osobnosti. Táto črta však nemá nič spoločného s povýšenosťou alebo nadradenosťou.
Manažérovi musí byť cudzia strnulosť a pohodlnosť v nazeraní na rôzne problémy a zložité situácie. Každá vysoká pozícia prináša so sebou totiž nie len výsady, ale nutnosť realizáciu nepopulárnych opatrení.
Musí byť vedieť dobre odolávať stresu, musí byť tolerantný.
Manažér musí byť schopný vidieť veci v súvislostiach a v perspektíve. Vidieť veci v súvislostiach znamená myslieť systémovo a byť schopný získané fakty a predložené situácie analyzovať, syntetizovať a na tomto základe sa dopracovať k riešeniu problémov.
Je veľmi dobré, ak sa aj vrcholový manažér usiluje o to, aby jeho podriadení mali pocit vlastnej dôležitosti. Túžba byť dôležitým je najzákladnejšou túžbou ľudskej povahy. Každý chce, aby vo svojom malom svete mal určitý význam.
Autor: DUŠAN PIRŠEL