Londýn/New York 18. októbra (TASR) - Ratingová agentúra Fitch Ratings varuje, že v nepravdepodobnom prípade odkladu alebo dokonca zrušenia rozšírenia Európskej únie (EÚ) o krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) bude dôsledkom finančná turbulencia v regióne a jeho vyššia zraniteľnosť ekonomickou a politickou nestabilitou než u ostatných tzv. reformných trhov.
Hoci Fitch Ratings je aj napriek politickým prekážkam naďalej presvedčená o tom, že rozšírenie EÚ sa dokončí do roku 2005, no v prípade niekoľkoročného odkladu alebo dokonca zrušenia tohto procesu preskúma primárne úverové ratingy všetkých 13 kandidátskych krajín.
Fitch Ratings pritom vyjadruje obavy z očividného miznutia záväzku vlád členských krajín EÚ k rozšíreniu bloku o KSVE. Dokonca aj Holandsko, v ktorom si rozšírenie našlo tradične silného prívrženca, neočakávane vyjadrilo pochybnosti z "kondície" niektorých kandidátskych krajín, predovšetkým Poľska. Grécko stále hrozí vetom voči rozšíreniu, ak sa súčasťou projektu nestane Cyprus, a to aj v prípade, že súčasné grécko-cyperské rokovania o opätovnom pripojení ostrova nebudú úspešné. No a potom je tu aj možnosť odmietavej odpovede v nadchádzajúcom referende Írska o Dohode z Nice, ktorá tvorí inštitucionálny a politický základ rozšírenej EÚ.
Hoci žiadny zo súčasných členov EÚ nevyjadril jednoznačný nesúhlas s rozšírením a proces vstupuje do rozhodujúcej etapy, ktorá vyvrcholí summitom najvyšších predstaviteľov únie v Kodani, množia sa obavy z nedostatku politickej ochoty členských krajín pre prekonanie prekážok. Fitch Ratings však vyjadrila neochvejné presvedčenie, že 10 z 13 kandidátskych krajín sa stane členom EÚ do roka 2005, čo zvýši populáciu EÚ o 75 miliónov a hrubý domáci produkt o 360 miliárd EUR.
Agentúra označuje výraznú stratu dôveryhodnosti v prípade zrušenia rozšírenia EÚ a veľkú podporu Nemecka pre zjednotenie Európy za záruku, ktorá zabráni tomu, aby sa prípadný odklad stal stavom trvalým. No v prípade nepravdepodobného prípadu "odkladu" rozšírenia na neurčito poukazuje na obrovské dôsledky tohto rozhodnutia pre kandidátske krajiny, najmä KSVE. Hoci akékoľvek hodnotenie prípadných dôsledkov pre KSVE je čisto špekulatívne, je jasné, že stabilitu do tohto regiónu priniesol práve prístupový proces.
1. FINANČNÁ STABILITA
Kandidátske KSVE profitovali z výrazne lacnejšieho zahraničného kapitálu a vládnych dlhopisov, keďže investori sa spoliehali na členstvo krajín v EÚ a neskôr aj v eurozóne. Presne tento predpoklad je aj dôvodom, že prirážka k primárnym dlhopisom je podstatne nižšia než u ostatných reformných trhov s rovnakým ratingom. Ak projekt rozširovania EÚ zlyhá, prehodnotenie ratingov kandidátskych krajín povedie k podstatnému zvýšeniu úverových nákladov na medzinárodných kapitálových trhoch a výnosov lokálnych dlhopisov, keďže investori sa už nebudú môcť spoliehať na približovanie inflácie k úrovni v EÚ.
2. EKONOMICKÁ STABILITA
Reformné trhy od mexickej krízy v roku 1995 zažili sériu finančných kríz - ázijskú v roku 1997, ruskú v roku 1998, argentínsku v roku 2001 a brazílsku v tomto roku. KSVE sa vďaka prístupovému procesu tejto turbulencii vyhli a v rokoch 1995 až 2002 sa mohli tešiť zo stabilného hospodárskeho rastu. Prílev priamych zahraničných investícií do najväčších kandidátskych štátov - Českej republiky, Maďarska a Poľska - prevýšil rozsah, ktorý by sa dal očakávať v štátoch ich veľkosti a ekonomickej úrovne. Členstvo v EÚ a následne aj v menovej únii predstavovalo mocný impulz k uplatňovaniu fiškálnej a menovej politiky v súlade s makroekonomickou stabilitou a k zavádzaniu ekonomických reforiem. Bez absolútne prioritného cieľa vo forme členstva v EÚ je ťažké si predstaviť, aké by v posledných 10 rokoch bolo tempo a rozsah ekonomických reforiem v KSVE.
3. POLITICKÁ STABILITA
Dôležitým faktorom pre vznik ekonomickej a finančnej krízy v reformných trhoch je politická nestabilita. V Rusku získala formu oligarchov, ktorí za éry prezidenta Borisa Jeľcina prevzali vládu nad štátom; v Indonézii išlo o občianske nepokoje po kolapse režimu prezidenta Suharta (1999) a Argentína stratila dôveryhodnosť politickej triedy po zrušení konvertibility pesa a vyhlásení platobnej neschopnosti.
Kandidátske krajiny EÚ naproti tomu profitovali z posilňovania demokratických inštitúcií a sociálnej stability aj napriek ťažkej a rozsiahlej chudobe v mnohých z nich. KSVE zápasili aj s možnosťou nacionalistického či etnického konfliktu, ktorú po sebe zanechala nútená migrácia a prepracovanie národných hraníc po dvoch svetových vojnách. Kľúčovou podmienkou členstva v EÚ je demokracia a dodržiavanie ľudských práv a práv menšín. KSVE sa dohodli na národných hraniciach, ktoré boli pôvodne zdrojom rozporov a zintenzívnili opatrenia pre zabezpečenie ekonomických a politických práv menšín.
Fitch Ratings upozorňuje, že túto ekonomickú a politickú stabilitu v KSVE v posledných rokoch nemožno pripisovať výlučne výhľadu na členstvo v EÚ. Podľa jej názoru však táto možnosť hrala kľúčovú úlohu pri podpore ekonomického a politického rozvoja, ktoré predstavujú pevné základy trvalej stability. Ak v poslednom momente príde k zrušeniu rozširovania, teda po niekoľkých rokoch ťažkých a bolestivých reforiem, Fitch Ratings nevylučuje riziko, že KSVE nasadia spiatočný kurz. Politická ochota k zabrzdeniu rastu deficitu rozpočtu bez vyhliadky na členstvo v EÚ by bola oveľa nižšia a navyše pokles prílevu zahraničných investícií a vzostup úverových nákladov by podstatne zhoršili vyhliadky hospodárskeho rastu. Fitch Ratings preto v takomto prípade nepodceňuje riziko zrušenia niektorých reforiem ani možnosť zvýšenia politického a sociálneho napätia.
(1 EUR = 41,977 SKK)
* 12 sov
* * *