za dobré. Zasiahlo však Španielsko, ktoré má výhrady k poskytovaniu štátnej pomoci od slovenskej vlády pre Voskwagwen v Bratislave. Práve tam sa má presunúť časť výroby vozidiel Seat zo Španielska.
Dotklo sa to tak odborárov, ako i predstaviteľov španielskej vlády. Minister vedy a techniky Josep Piqué vyjadril „obavy“ z dlhodobej stratégie skupiny Volkswagen po tom, ako sa rozhodla presunúť do Bratislavy desať percent produkcie modelu Ibiza, ktorý sa vyrába v Martorelli pri Barcelone. Napísal to španielsky denník El Mundo.
„Je to obštrukcia zo strany Španielska,“ hodnotí výhrady Madridu minister financií Ivan Mikloš. Podľa neho je presun výrob z krajín s vyššími nákladmi do krajín s nižšími nákladmi nevyhnutným procesom. „Krajiny strednej Európy a špeciálne Slovensko budú ponúkať veľmi lukratívne podmienky na takýto presun,“ poznamenal. Mikloš si myslí, že problémy s kapitolou sa podarí vyriešiť. „Dúfam, že ak sa to nepodarí teraz, v týchto dňoch, podarí sa to tak, aby sme vstupovali medzi prvými,“ uzavrel.
V rámci koncernu VW sa teraz podľa našich informácií vedú zložité rokovania o urovnaní konfliktu a stratégii. Šéf bratislavského závodu Jozef Uhrík sa na rokovaniach zúčastňuje telefonicky, pretože ho problém zastihol v Číne. Dohoda koncernových závodov sa očakáva v pondelok.
Hospodárska súťaž je dvadsiatou ôsmou z tridsiatich kapitol, ktoré majú zaistiť Slovensku cestu do Európskej únie. Citlivý problém štátnej pomoci sa okrem Volkswagenu týka aj spoločnosti U. S. Steel a ďalších asi siedmich investorov. Po vstupe do únie nesmie Slovensko poskytovať daňové prázdniny, ktoré investorom vláda prisľúbila. Preto vláda musela novelizovať zákon o daňových stimuloch. Úľavy budú možné iba podľa pravidiel o štátnej pomoci.
Podľa hlavného slovenského vyjednávača Jána Figeľa je už legislatíva zladená s požiadavkami únie. Slovensko tak už nebude mať problémy s podporovaním nových investorov. Vláda si však zároveň vydobyla pre veľkých investorov, ktorí už na Slovensku pôsobia, výnimky. Štátna pomoc pre oceliarne je totiž v únii úplne zakázaná a v prípade automobilového priemyslu viazaná na subjektívne posudzované kritériá. Investor musí napríklad „preukázať nevyhnutnosť“ pomoci.
Spôsob, ako bude vláda zrušenie dohodnutých úľav kompenzovať, však zatiaľ nie je známy. Riaditeľ Úradu pre štátnu pomoc Miroslav Hladík sa domnieva, že vláda hľadá iné riešenie ako cez štátnu pomoc. „Pôjde to cez nejakú výnimku, ktorá sa teraz dohaduje. Ale o jej obsahu neviem,“ skonštatoval.
TOMÁŠ KURTANSKÝ, (jj)
Neuspeli ani Česi
Spoločné stanovisko členských štátov únie ku kapitole Hospodárska súťaž včera očakávala Česká republika. Na žiadosť Holandska sa však rozhodnutie odložilo. Podľa Holanďanov nie je dostatočne zmapovaná štátna pomoc, ktorú česká vláda poskytla počas privatizácie bánk. Rovnako ako v prípade Slovenska sa tak problém opäť otvorí na stretnutí ministrov zahraničných vecí budúci utorok. Kapitolu neuzavrelo ani Maďarsko. Podľa TASR sa to včera podarilo iba Malte. (tom)