V podnikateľských plánoch mnohých spoločností a organizácií zohráva čoraz významnejšiu úlohu consulting, inak povedané poradenstvo. Vyplýva to zo skutočnosti, že doba je čoraz rýchlejšia, manažérom a riadiacim pracovníkom v zodpovedných funkciách zostáva stále menej a menej času a konkurenčný tlak ich núti prijímať rozhodnutia vo veľmi krátkom časovom horizonte, v strese, ba niekedy možno aj bez dostatočnej prípravy. Spoločnosť Logica, ktorá sa oblasti consultingu už dlhšiu dobu venuje, predpokladá, že podnikateľské subjekty bez ohľadu na predmet svojho podnikania budú už v blízkej budúcnosti oveľa častejšie presúvať ucelené a čoraz väčšie balíky úloh a činností na subdodávateľov. V nadväznosti na tieto skutočnosti možno badať, že k zmenám prichádza aj v oblasti vnímania samotného consultingu, ktorý je oproti minulosti komplexnejší a univerzálnejší. Konkurencia totiž silnie aj na tomto poli. Logica dnes disponuje trojakým potenciálom - biznis consultingom, poradenstvom pre oblasť informačných technológií a aj vlastnými vývojovými kapacitami. Tým sa odlišuje od väčšiny konzultačných firiem, ktoré sa venujú buď jednému, alebo druhému typu poradenstva a nemajú vlastný vývoj. „Consulting nezužujeme iba na posudzovanie obchodných procesov, vypracovanie analýzy a navrhnutie možných spôsobov realizácie, ale poskytujeme tzv. end-to-end riešenia, vrátane implementácie odporúčaných opatrení a prevzatia garancií za ich funkčnosť,“ zdôrazňuje obchodný riaditeľ spoločnosti Logica, s.r.o., Bratislava, Juraj Šácha.
Od začiatku do konca
Pre zákazníka je oveľa výhodnejšie, ak poradenská firma svoje odporúčania aj realizuje. Vyhne sa tak eventuálnym problémom v prípade, že navrhnuté zmeny neprinášajú požadované efekty. Často sa totiž stáva, že keď nastane takáto situácia, konzultačná firma sa vyhovára na nedostatky vo fáze implementovania odporúčaných zmien, a naopak firma, ktorá ich zavádzala, hľadá vinníka v neodbornej analýze. Sústredenie konzultačnej a realizačnej etapy projektu pod jednu strechu vznik podobných nepríjemností vylučuje, nakoľko poradenská firma je od začiatku až dokonca zodpovedná za všetko, čo súvisí so zabezpečením vytýčených cieľov. Ako tvrdí Juraj Šácha, spoločnosti ako Logica sú vďaka tomu vhodným partnerom najmä pre tie spoločnosti, ktoré požadujú skutočne komplexné riešenie, prípadne outsourcing. „Vieme analyzovať, respektíve optimalizovať obchodné procesy, navrhovať alebo prispôsobovať existujúce riešenia novým potrebám, pričom garantujeme dojednanú úroveň služby,“ dodáva. Spojenie konzultačnej a implementačnej zložky má osobitný význam práve na Slovensku, kde sa pojem consulting v posledných rokoch značne sprofanoval. Majú to na svedomí viaceré známe prípady, keď rôzne pseudokonzultačné práce slúžili ako zástierka na odčerpávanie firemných finančných zdrojov, pričom podniku to neprinášalo žiaden efekt.
Smerovanie ku globalizácii
V prípade vstupu Slovenska do Európskej únie (EÚ) je viac než zrejmé, že slovenské podnikateľ-ské subjekty budú pôsobiť v ďaleko silnejšom konkurenčnom prostredí než doteraz. Logica v tejto súvislosti predpokladá, že vzhľadom na malú geografickú rozlohu Slovenska v porovnaní s európskym trhom a príchodom mnohých nadnárodných spoločností so zahraničnými manažérmi, bude klesať podiel lokálne vyvíjaných informačných riešení v prospech medzinárodne odskúšaných projektov. Slovenské špecifiká budú ustupovať európskym, resp. svetovým štandardom. Znalosť domáceho prostredia napríklad Logica rieši prostredníctvom nasadzovania lokálnych konzultantov, čiže na Slovensku slovenských, ktorí ovládajú miestne pomery a vedia im prispôsobiť spomínané overené riešenia. „Logica je na túto situáciu pripravená. Organizačná štruktúra spoločnosti je vo všetkých krajinách sveta rovnaká, neprispôsobuje sa lokálnym podmienkam,“ zdôrazňuje obchodný konzultant Logicy Martin Vass. „Bola by to cesta späť, pretože národné špecifiká v ekonomike sa budú postupne vytrácať. Svet jednoznačne smeruje ku globalizácii. Našou výhodou je, že už dnes vieme ponúknuť riešenia, ktoré sú odskúšané v praxi na trhoch celého sveta. Vďaka tomu vieme posúdiť, aké sú výhody a nevýhody riešenia, ktoré sa uplatnilo tam, resp. aké pozitíva a negatíva prinieslo riešenie, ktoré sa použilo inde.“ Správnosť tejto stratégie sa potvrdila aj v transformujúcich krajinách strednej a východnej Európy, či už ide o projekty v oblasti telekomunikácií v Maďarsku a na Slovensku, alebo v energetike v ČR.
Burza elektrickej energie
V súvislosti s prebiehajúcou liberalizáciou trhu s elektrickou energiou v Česku Logica získala štátnu zákazku na osemročný outsourcing informačnej infraštruktúry Operátora trhu s energiou. V spolupráci s firmami Soluziona a Omel vybudovala informačný systém pre operátora trhu s elektrikou v liberalizovanom prostredí. Konzorcium firiem na čele s Logicou bude tento systém aj prevádzkovať a ďalej rozvíjať, aby sa pokryli aj ďalšie štádia liberalizácie. Nasadené riešenie, ku ktorému sa účastníci trhu, čiže výrobcovia, distribútori a odberatelia elektrickej energie pripájajú prostredníctvom internetu, zabezpečuje registráciu dvojstranných zmlúv, zber a spracovanie dát z meraní, vyhodnocovanie odchýlok medzi dohodnutými a skutočnými odbermi, finančné vyrovnanie, riadenie rizík, automatické zverejňovanie vybraných informácií a vybavovanie reklamácií.
Napriek celosvetovému útlmu sú v SR najdynamickejšie rastúcim odvetvím telekomunikácie, no v blízkej budúcnosti možno očakávať aj intenzívny rozvoj finančného sektora, predovšetkým v oblasti bezpečnostných riešení, platobných systémov, bankových elektronických operácií a podobne, ako aj verejného sektora, kde elektronizácia štátnej správy, prípadne jej outsourcing môže priniesť významné finančné úspory pre štátny rozpočet. Typickým príkladom nového prístupu konzultačnej firmy k zákazníkovi je aj systém prevádzkovej podpory, ktorý Logica zavádza v Slovenských telekomunikáciách (ST), a. s., Bratislava. Tento systém im umožní rýchlejšie a spoľahlivejšie zavádzať inovatívne služby. Systém prevádzkovej podpory v ST bude postavený na automatizovanom elektronickom styku obchodných i realizačných zložiek, ktorý nahradí v súčasnosti používané papierové dokumenty, ktoré pri technickej realizácii zákazky značne spomaľovali vybavovanie žiadostí i reklamácií. (bž)