Knowledge management nie je len vecou techniky

Výraz »knowledge management« označuje snahu spracúvať vedomosti, ktoré sa v jednotlivých spoločnostiach nachádzajú vo forme znalostí pracovníkov, ich skúseností, získaných dát, informácií a pod., aby sa dali počas ďalšieho obdobia cielene a efektívne ...

Výraz »knowledge management« označuje snahu spracúvať vedomosti, ktoré sa v jednotlivých spoločnostiach nachádzajú vo forme znalostí pracovníkov, ich skúseností, získaných dát, informácií a pod., aby sa dali počas ďalšieho obdobia cielene a efektívne využívať. Pri jeho zavádzaní do praxe sa čoraz väčšmi hovorí o tom, že úspech v tejto oblasti nie je len otázkou technického riešenia, ale najmä ľudského faktora - spôsobu riadenia a celkového prístupu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom manažmentu vedomostí je zachytenie, spracovanie, výmena a efektívne využívanie znalostí. Jeho zavedenie predo-všetkým v stredne veľkých a vo veľkých organizáciách so sebou prináša celý rad výhod. Neustálou výmenou informácií sa ustavične rozširuje „vedomostný kapitál“, pričom rast a skvalitňovanie jeho objemu je čoraz dôležitejšou konkurenčnou výhodou. Vďaka systematickému spracúvaniu a analyzovaniu relevantných informácií možno ľahšie identifikovať nové trendy ďalšieho rozvoja a rýchlejšie na ne reagovať. Na základe riadenia vedomostí sa možno dlhodobo vyhýbať chybám, pričom jednoduchšia je aj inovácia a vývoj nových a lepších produktov, služieb a iných ponúk pre zákazníkov. Pre jednotlivých pracovníkov je knowledge management dôležitý nielen z hľadiska efektivity ich práce, ale aj z hľadiska zvyšovania motivácie a lojality. Ich znalosti sú okrem tradičných vedomostí založené na praktických skúsenostiach a najmä schopnosti ich následného využitia. Treba si však uvedomiť, že pri manažmente vedomostí nejde len o čisté dáta, ale aj o vzťahy a procesy, ktoré medzi nimi existujú. A práve to je na ňom mimoriadne cenné: len ten, kto dokáže zhodnotiť svoje doterajšie skúsenosti, v budúcnosti rýchlejšie splní ďalšie požiadavky, vyrieši problémy a prijme správnejšie rozhodnutia. K riadeniu vedomostí patrí aj odhalenie toho, čo ešte nie je známe, a systematické dopĺňanie prípadných medzier.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko je v ľuďoch

Kým časť informácií je zachytená v dokumentoch, vedomosti sú ukryté najmä v ľudských mysliach. Zachytiť ich a využívať je preto ťažšie ako v prípade čistých dát. Mnohé pokusy o knowledge management sa končia pri čo najširšom zozbieraní všetkých dostupných informácií. Rozhodujúcim kritériom úspechu však nie je ich zhromažďovanie, ale spracovanie a nekomplikované sprístupnenie príslušným pracovným skupinám alebo jednotlivcom. Zároveň je dôležité zabezpečiť, aby jednotlivé tímy navzájom spolupracovali a aby si vymieňali skúsenosti. Použitý systém by mal kopírovať dôležité pracovné procesy a mal by sa zavádzať v spolupráci so všetkými pracovníkmi, aby sa cítili jeho súčasťou a mohli aktívne prispievať k jeho efektívnemu využívaniu. Iba tak vznikne životaschopný a užívateľsky priateľský systém.

SkryťVypnúť reklamu

Predpoklady úspechy

Hoci základným stavebným kameňom riadenia vedomostí je vyhľadávanie a zhromažďovanie informácií a znalostí, prvým bodom pri jeho zavádzaní by nemal byť nákup finančne náročného hardvérového a softvérového vybavenia. Kto sa rozhodne pre tento postup, urobí druhý krok skôr ako prvý. Účinnejšie je začínať pri ľuďoch, ktorí budú tento systém využívať a profitovať z neho. Na úplnom začiatku však musia, pochopiteľne, stáť vedúci pracovníci a ostatné zodpovedné osoby. Jestvuje celý rad základných predpokladov, bez ktorých efektívny systém riadenia vedomostí nie je možné vybudovať. Medzi najdôležitejšie patrí:

* Otvorenosť a dôvera. Predpokladom otvorenosti je dôvera, ktorú majú jednotliví pracovníci k organizácii, vrcholovému manažmentu a kolegom. V ideálnom prípade je každý pracovník v každom okamihu pripravený podeliť sa so svojimi vedomosťami. V spoločnostiach, kde medzi zamestnancami vládne tvrdý konkurenčný boj, sú práve vedomosti a informácie jedným z hlavných prostriedkov slúžiacich na upevnenie vlastnej pozície. Zavedenie funkčného knowledge managementu predpokladá elimináciu tohto spôsobu myslenia.

SkryťVypnúť reklamu

* Pochvala a ohodnotenie. Pri zavádzaní systému riadenia vedomostí sú najmä vedúci manažéri zodpovední sa rozvoj takých metód podpory a odmeňovania, aby jednotliví pracovníci sami cítili motiváciu a z vlastnej iniciatívy sa delili s ostatnými o vedomosti a informácie.

* Podpora širokého využitia. Rozhodujúcim momentom je, aby mali všetci rovnakú šancu zapojiť sa do výmeny informácií. Hoci v niektorých prípadoch je nevyhnutné obmedziť prístup určitej skupiny pracovníkov k určitým informáciám, k týmto opatreniam treba pristupovať veľmi opatrne. Všetci zainteresovaní by si mali uvedomiť, že spoločné zdieľanie informácií a vedomostí môže znamenať len viac, a nikdy nie menej. (ach)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 593
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 322
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 136
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 346
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 889
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 876
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu