Populárny hit, alebo kľúč k úspechu?

„Personálne poradenstvo stojí a padá na informáciách a vedomostiach“, tvrdí Lucia Sorkovská, konzultantka a manažérka pre knowledge management poradenskej skupiny Amrop Jenewein Group, ktorú sme oslovili, aby nám vysvetlila tento nový pojem.

* Je knowledge management populárnym hitom alebo skutočným kľúčom k úspechu?

V súčasnosti je jedným z hlavných problémov väčšiny organizácií využívanie intelektuálnych kapacít. Riadenie znalostí, a predovšetkým ľudia, ktorí sú jeho nositeľmi, sú v dnešnom veľmi rýchlo sa meniacom a informáciami preplnenom prostredí mimoriadne dôležití. Podľa jedného z prieskumov až 72 % zástupcov päťdesiatich troch najväčších Executive Search spoločností pôsobiacich v USA a Kanade očakáva v blízkej budúcnosti rastúcu úlohu funkcie Chief Knowledge Officer. Z tohto a mnohých ďalších výskumov vyplýva, že sme na začiatku nového cyklu, ktorý možno ešte nie je všade hmatateľný, avšak je tu. V ňom bude väčšmi záležať na tom, čo jednotlivé spoločnosti »vedia«, a nie na tom, čo »majú« alebo »robia«.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

* Ako je to s riadením vedomostí v oblasti personálneho poradenstva?

Poradenská skupina AJG nedávno spustila multifunkčný integrovaný informačný systém INTIS, pretože personálne poradenstvo podobne ako mnohé iné odvetvia stojí a padá na informá-ciách a vedomostiach, lepšie povedané na ich získavaní a efektívnom zdieľaní. Pri malom počte konzultantov a rešeršných pracovníkov možno vďaka vnútrofiremnej komunikácii zabezpečiť, aby každý z nich mal prehľad o všetkých klientoch a projektoch. Keď sa však spoločnosť rozrastie, ako to bolo aj v našom prípade, bez riadenia procesov aktívneho zdieľania vedomostí to už nie je možné zabezpečiť.

* Čím sa váš systém riadenia vedomostí vyznačuje?

Jeho základnou ideou je interaktivita, čiže prepojenie všetkých zložiek. Vďaka tomu sa možno napríklad od základných údajov o kandidátovi dostať ku všetkým procesom a vzťahom, v ktorých počas celej histórie našej poradenskej skupiny figuroval. INTIS vznikal takmer rok - presne toľko času uplynulo od počiatočnej analýzy po spustenie prvého zo šiestich základných modulov. Takmer pol roka trvalo zmapovanie všetkých procesov, ktoré sa v rámci spoločnosti realizujú, pretože bolo veľmi dôležité, aby ich nový systém verne kopíroval. Tento krok bol veľmi dôležitý preto, aby sa INTIS nestal prekážkou v našej práci, ale prostriedkom na jej výrazné zefektívnenie. Ako správne sa tiež ukázalo rozhodnutie, že pri jeho tvorbe spolupracovala externá IT spoločnosť a interný zamestnanec zameraný na knowledge management.

SkryťVypnúť reklamu

* Aká je základná štruktúra vášho informačného systému?

Skladá sa zo šiestich základných modulov. Prvým je personálna databáza, ktorá je alfou a omegou celého systému. Je základnou vstupnou bránou väčšiny informácií a práve na ňu sú napojené ďalšie moduly. Druhým modulom je evidencia klientov a zákaziek, tretím centrálny firemný adresár, ktorý slúži na vymieňanie kontaktov. Nasleduje evidencia firiem, ktorú tvorí interná a externá databáza údajov poskytujúcich komplexnú informáciu o slovenskom trhu. Prostredníctvom piateho modulu sa sleduje evidencia projektového nasadenia. Štruktúru uzatvárajú operatívne moduly a samotný knowledge management umožňu-júci efektívne využívanie informácií, ktoré nie sú priamo spojené so zákazkami a s klientmi, avšak výrazne uľahčujú prácu. Ide napríklad o viacjazyčné opisy pracovných pozícií, inzeráty v tlačenej a elektronickej podobe, slovník najfrekventovanejších výrazov, ktorý sa používa pri prekladoch, vzory ponúk, zmlúv a iných dokumentov a pod. Systém obsahuje aj denne aktualizovaný monitor tlače a časový plán, prostredníctvom ktorého sa efektívne organizuje čas jednotlivých pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu

* Čo je pri zavádzaní podobných systémov do praxe dôležité z hľadiska ich budúcich používateľov?

Keď sa v minulosti hovorilo o znalostnom manažmente, v prvom rade sa myslelo na jeho technické riešenie a menej na úlohu ľudského faktora v tomto procese. Bez ľudí by však nemohol fungovať ani ten najmodernejší systém, ak s ním nikto nebude chcieť pracovať. Dôležitou úlohou je preto nastaviť myslenie jednotlivých pracovníkov a minimalizovať najmä psychické bariéry, ktoré by sa mohli postaviť do cesty jeho úspešnému využívaniu. V zahraničnej tlači sa napríklad uvádza, že kto chce, aby ľudia začali aktívnejšie zdieľať vedomosti, musí v prvom rade vytvoriť štruktúru odmeňovania za túto činnosť. Jednotliví pracovníci si musia uvedomiť, že hoci zanesenie každej novej informácie do systému zaberie určitý čas, v konečnom dôsledku to pomôže celej organizácii, aby mohla ďalej úspešne rásť a efektívne fungovať. (r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 597
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 330
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 720
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 153
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 357
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 860
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 889
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu